26.10.2018 1 Dotazník PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA 23. a 25.10.2018 Dotazník Co je to dotazník? Diagnostická metoda, umožňuje zjišťovat velké množství informací u velkého množství respondentů. Cíl dotazníku – přesná formulace ve vztahu ke stanovenému diagnostickému problému (z něj vychází formulace otázek). 26.10.2018 2 Problémy 1. nízká návratnost 2. problematická reliabilita a validita Skutečně dotazník zjišťuje to, co si myslíme a co jsme chtěli? 3. konstrukce dotazníku Zahrnuli jsme všechny podstatné oblasti? Jsou otázky přiměřené? Není jich moc? Nezabere moc času? 4. nízká míra možnosti korekce a oprav, případně doptávání Dotazník 1. příprava dotazníku 2. jeho administrace 3. zpracování a vyhodnocení 4. interpretace výsledků 5. závěry a opatření 26.10.2018 3 Struktura dotazníku rozdělení na okruhy (problémy) a ty jsou naplněny položkami. 3 části – úvodní (vysvětlení cíle, vysvětlení vyplňování) - druhá část (položky) - třetí část Jak vypadá dotazník? Druhy otázek (podle stupně otevřenosti) –otevřené, nestrukturované – ponechávají volnost ve vyjádřeních (umožňují hlubší proniknutí ke sledovaným jevům, obtížnější pro vyhodnocování) –uzavřené, strukturované - výběr z určitého počtu připravených odpovědí (omezující hotovými odpověďmi, jednodušší pro vyplnění i zpracování) –polouzavřené – nabízí varianty odpovědí + možnost doplnění vlastního vyjádření 26.10.2018 4 Rating (použití škál) kategoriální stále – velmi často – často – občas – nikdy – neumím posoudit numerické 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – neumím posoudit pasivní 1 – 2 – 3 – 4 – 5 aktivní (bipolární škála)  grafické Dotazník Co můžeme u žáka diagnostikovat pomocí dotazníků? 1. zjišťování klimatu dotazníkem „Naše třída“ (dotazník MCI) 2. preferenční motivační dotazník 3. zjišťování využívání strategií učení se cizímu jazyku 4. čtenářské zázemí a čtenářský životopis žáka 5. dotazník zjišťující styl učení žáka (dotazník LSI) 26.10.2018 5 Samostatná práce Vyplňte prosím dotazník stylů učení (LSI – learning style inventory) a vyhodnoťte jej. Jaký je váš styl učení? Odpovídají vaše zjištění skutečnosti? Jak se vám s dotazníkem pracovalo? Je vhodný pro žáky? Lze styl učení zjišťovat i jinými metodami? Práce ve skupinách Vytvořte prosím čtveřice. Prostudujte předložený dotazník. Zjistěte: 1. co je jeho cílem, 2. jakou má strukturu, 3. jaké typy otázek obsahuje, 4. jaké otázky v něm jsou. Je dle vašeho (skupinového) názoru vhodný pro určenou věkovou skupinu žáků? 26.10.2018 6 Děkuji Vám za účast na semináři!