11.12.2018 PORTFOLIO Pedagogická diagnostika 6. 12. 2018 PORTFOLIO Co je to portfolio? Jak takové portfolio vypadá? Máte své? Viděli jste práci s portfoliem ve škole? Pracovali jste ve škole s portfoliem vy? 11.12.2018 CO JE TO PORTFOLIO Pedagogický slovník definuje pojem portfolio jako soubor různých produktů dítěte, které dokumentují jeho vývoj za určité období. Patří do komplexního hodnocení dítěte (Průcha, 2009, s. 79). Nástroj pro dlouhodobé shromažďování informací o výsledcích, postupu učení a dalších charakteristikách souvisejících se vzděláváním konkrétního žáka (CERMAT, 2008). PORTFOLIO - CÍL Portfolio můžeme také definovat jako uspořádaný soubor prací žáka shromážděný za určité období, který poskytuje informaci o pracovních výsledcích žáka, průběhu učení a jeho vývoji za účelem jeho dalšího rozvoje. Informace slouží dítěti, rodičům a učitelům. Jde o určitý typ archivace produktů dítěte za stanoveným účelem, který do jisté míry určuje jeho obsah, rozsah a práci sním. 11.12.2018 PORTFOLIO Jak vypadá portfolio?  velikost, vzhled, forma, obsah, struktura? Jak jej založit?  Stanovení kritérií, které práce lze do portfolia zařadit.  Stanovit minimální a maximální počet prací za určité období.  Stanovit způsoby řazení prací  např. v první třídě žák označí práci datem a zařadí  od druhé třídy označí práci datem a řadí podle předmětů,…  Stanovit způsob zdůvodnění výběru. TYPY PORTFOLIA Sběrné portfolio  Soubor prací dle výběru žáka, které dokumentují jeho postup v učení. Zařazení práce je zdůvodněno na lístečku (např. „protože se mi to podařilo“, „naučil jsem se odčítat“, „líbila se mi ta písnička“).  Za školní rok cca 40 listů.  Každý týden je jedna vyučovací hodina věnována práci s portfoliem (nejčastěji v rámci ČJ). Žáci představují své vybrané práce a zdůvodňují jejich výběr. Spolužáci je hodnotí (pozor na používání popisného jazyka). Výběrové portfolio  Vychází ze sběrného portfolia.  Žák vybírá cca 10 listů.  Výběrové portfolio žák prezentuje na konci školního roku ostatním žákům. 11.12.2018 KOMU SLOUŽÍ PORTFOLIO? Žákům, učitelům, rodičům. Jak? SPOLUPRÁCE S RODIČI Video „hovorové hodiny učitel – dítě – rodič“ 11.12.2018 https://www.youtube.com/watch?v=L3WPY7QD6L4&index=3&list=PLHbOV2qW4D Yb438fSB3rQeXjxmKfLxoKS SUMATIVNÍ VS. FORMATIVNÍ HODNOCENÍ Sumativní hodnocení – zaměřené na chyby a neúspěchy žáka, rychlé a jednoznačné, nevyžaduje aktivitu ani od žáka ani od rodiče Formativní hodnocení – staví na úspěších žáka, hledá silné stránky žáka, žák je aktivním aktérem hodnocení, hodnocení vychází z předem stanovených kriterií 11.12.2018 PORTFOLIO Prohlédněte si předložené portfolio a analyzujte jej. Co je jeho obsahem? Kdo jej vytváří? Jaká je účast rodičů? Jaké je jeho celkové vyznění? DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST!