DIDAKTIKA MATEMATIKY – tématické okruhy Kombinované studium 4. ročník – studium učitelství pro 1. stupeň ZŠ I. 1. Matematika jako vědecká disciplína a jako vyučovací předmět na základní škole. Rámcový vzdělávací program. Tvorba Školních vzdělávacích programů. Vzdělávací cíle vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. Rozvoj klíčových kompetencí žáků. 2. Organizace vyučovacího procesu. Vyučovací principy, vyučovací metody a formy práce. Konstruktivismus. Vyučovací hodina matematiky. Příprava na vyučovací hodinu. 3. Prostředky materiální a technické. Učebnice matematiky, pracovní sešity, sbírky úloh, metodické příručky, didaktické časopisy, odborná a didaktická literatura. Učební pomůcky. Pomůcky demonstrační, pomůcky žákovské. Didaktická technika. Prostředky výpočetní techniky. Využití multimediálních prostředků. 4. Samostatná práce, skupinové vyučování. Problémové vyučování. Využití projektů. 5. Didaktická hra a její význam ve výuce matematiky. 6. Individuální a individualizovaná výuka. Diferenciace ve výuce matematiky. 7. Problematika žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Péče o talentované žáky. Péče o žáky s poruchami učení. Dyskalkulie. 8. Formalismus ve výuce matematiky. Práce s chybou. 9. Zájmová činnost v matematice. Matematická olympiáda a další matematické soutěže . 10. Interdisciplinární vztahy. 11. Alternativní vzdělávací programy (Montessori, Dalton, Waldorf, H-mat). 12. Zvláštnosti výuky matematiky na málotřídní škole. II. 1. Přirozená čísla na 1. stupni základní školy. Zavedení přirozených čísel v matematice. Různé přístupy k zavádění přirozených čísel na 1. stupni ZŠ. Postupné budování polookruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. 2. Binární relace v učivu matematiky 1. stupně ZŠ. a jejich vlastnosti. Ekvivalence, uspořádání, zobrazení. 3. Čtení a zápis čísel, číselná osa, porovnávání přirozených čísel, zaokrouhlování přirozených čísel. 4. Desítková soustava, zápis čísel v desítkové soustavě. Soustavy se základem různým od čísla 10. Římské číslice. 5. Operace s přirozenými čísly. Matematická podstata a vyvození operací (sčítání, odčítání, násobení, dělení) v oboru přirozených čísel. Vlastnosti operací. Zvládnutí pamětných spojů jednotlivých operací. Algoritmy písemných operací. Násobení a dělení mimo obor násobilek. Dělení se zbytkem. 6. Využití výrokové logiky v učivu matematiky 1. stupně. Rovnost, nerovnost, rovnice, nerovnice v učivu 1. stupně. 7. Propedeutika pojmu zlomek. 8. Desetinná čísla v reálných situacích. 9. Funkce v učivu matematiky 1. stupně ZŠ. Rozvoj funkčního myšlení. Závislosti z praktického života. 10. Rozvoj kombinačního myšlení. Úlohy s kombinatorickými náměty. 11. Elementy teorie grafů a jejich využití v učivu matematiky 1. stupně ZŠ. 12. Práce s daty, základní prvky matematické statistiky (jednoduchá statistická šetření, tabulky, diagramy, aritmetický průměr). 13. Orientace v čase. Jednotky času a hmotnosti, některé objemové jednotky. Čtení jízdních řádů. 14. Aplikační úlohy, slovní úlohy, metodika jejich řešení. Projekty. Nestandardní aplikační úlohy a problémy. III. 1. Výuka geometrie na prvním stupni ZŠ. Různé přístupy k zavádění základních pojmů v geometrii. 2. Základní pojmy: přímka, polopřímka, úsečka, rovina. Vzájemná poloha přímek v rovině. Rovnoběžnost a kolmost přímek. Lomená čára. 3. Učivo o trojúhelníku. Obvod trojúhelníku. 4. Čtyřúhelníky, rovnoběžníky, pravoúhelníky. Obvod a obsah obdélníku a čtverce. 5. Kružnice, kruh. 6. Tělesa a jejich sítě. Rozvoj prostorové představivosti. Stavby z krychlí. Zobrazování těles. 7. Osová souměrnost, osově souměrné útvary. Posunutí. Kreslení ve čtvercové síti. 8. Míra v učivu geometrie. Délka úsečky, obsah geometrického útvaru. Jednotky délky. Jednotky obsahu. 9. Základní pravidla rýsování, rozvoj konstrukčních schopností. Základní konstrukce. IV. Metodický a didaktický rozbor úloh z učebnic, pracovních sešitů, sbírek úloh. Úlohy matematické olympiády a dalších soutěží. Literatura Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno, MU. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.: Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. Brno: PdFMU 1992. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Blažek, M.: Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno, Paido, dotisk 2004, ISBN 80-85931-89-3, 94 s. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.: Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy a projekty). Brno: PdF MU 2002. ISBN 80-210. Blažková, R., Vaňurová, M.: Didaktika matematiky 1 – e-learningový kurs pro studenty kombinovaného studia 1.stupně Z Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Praha: Portál 2010. Krejčová, E.: Hry a matematika na 1. Stupni ZŠ. Praha: SPN, 2009. Krejčová, E., Volfová, M.: Inspiromat matematických her. Praha: Pansofia 1995. Maňák, J., Švec, J.: Výukové metody. Brno, Paido 2003. Novák, B.: Didaktika matematiky I., II. Olomouc: PdF UP 2003. 2004. www. H-mat Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ, pracovní sešity, sbírky úloh, metodické příručky. Didaktické časopisy: Komenský, Učitel matematiky, Moderní vyučování aj.