Eduard Hofmann C:\Users\Iv\Desktop\DCIM\101CANON\IMAG2307.jpg •…ve vzdělávací praxi škol mají oboroví didaktikové odborný monopol nad výukou… ÒJakou OD potřebujeme? Ò„OD je aplikovanou teoretickou disciplínou, jejíž klíčovou prověrkou je funkčnost vůči školní praxi. …ve vzdělávací praxi škol mají OD odborný monopol nad výukou, protože zde prakticky nemají konkurenci v žádné jiné disciplíně, a to včetně pedagogiky a svého mateřského oboru.“ (J. Slavík) Ò Ò Ò„…přesvědčili jsme se, že k vhodnějším didaktickým koncepcím patří ty, které vyšly ze spolupráce odborných kateder s pedagogikou a psychologií.“ (E. Vyskočilová) Ò • • • • • •Obecná •didaktika •Ped. psychologie •Věd.disciplína •Oborová didaktika •Školní praxe •Gilbert Rinschede • • • • • •Obecná •didaktika •Ped. psychologie •Geografie •věd.disciplína •Oborová didaktika •Školní praxe •Co znamenají jednotlivé obory pro didaktiku geografie? •VÍM JAK, •BUDU UČIT •VÍM KOHO, BUDU UČIT •VÍM CO A PROČ, BUDU UČIT •ŠKOLNÍ PRAXE NÁM PAK NAPOVÍ, PROČ TO JDE, ČI NEJDE. •Vymezení předmětu a metodologie OD: • •„Předmětem OD je komunikační proces v oboru a jemu odpovídající součást vzdělávání. …těžištěm tohoto procesu je vyučování a učení…“ (J. Kotásek) • •Lze dodat, že předmětem OD je zkoumání jednotlivých kategorií, které jsou základem vzdělání a zjednodušeně se dají označit jako triáda: učení – vyučování a výuka •- Učení jako činnost žáka– živý proces jehož výsledkem by měly být aktivní vědomosti, dovednosti, návyky a postoje potřebné pro život •-Vyučování jako činnost učitele – co dělá pro to, aby došlo k učení •- Výuka – vzájemná interakce učitele a žáka v nějakém prostředí • ÒZatímco v 90. letech bylo chápání didaktik jako Òvědních disciplín v univerzitním světě zpochybňováno, bylo to Òspojeno i s kritickým přístupem akreditační komise. Ò ÒK zásadnějšímu obratu v přístupu k fungování a Òuznání oborových didaktik dochází až po roce 2005, Òkdy se změnil hlavně přístup akreditační komise. Ò ÒByla vytvořena stálá pracovní skupina pro oborové didaktiky. ÒZačal se tak vytvářet sdílený diskusní prostor, který přesahuje Òdidaktiky jednotlivých oborů v zájmu hledání toho, co je jim Òspolečné. Ò Ò ÒHlavním výstupem výše uvedeného procesu Òbylo vytvoření publikace, která podává ve Òsvých kapitolách přehled o vývoji jednotlivých Òoborových didaktik. Autorkou zdařilé kapitoly, Òkterá se vztahuje k didaktice geografie je dr. ÒDana Řezníčková. ÒSoučasná akreditační komise skončila. Je jen Òna představitelích oborových didaktik, jak s její Òstartovací podporou naloží. Ò ÒNekončí však podpora České asociace Òpedagogického výzkumu (ČAPV), časopisu ÒPedagogická orientace a spolupráce s ÒInstitutem pedagogického výzkumu PdF MU. ÒBílá kniha ÒRámcový vzdělávací program ÒCílové standardy ÒŠkolní vzdělávací program ÒJe založený především na spolupráci; Òsnaží se o větší propojení předmětů ÒPozor: nelze však vše spojovat za každou cenu! ÒJe třeba se především zamýšlet, čím jednotlivé Òpředměty přispívají k mozaice komplexní Òvýchovy a vzdělání. Ò Chybí konsensus o tom, co je a není OD. Sebereflexe OD: různá míra rozpracovanosti teorie OD a jejích aktivit směrem do praxe. Dynamický vývoj OD: vstřebávání nových podnětů (např. RVP, potřeba jiných učebnic). Konkrétní metodické aplikace – doména OD. Výzkum v OD. Obsahová dimenze kurikula směrem k mderní geografii. Vztah OD k mateřskému oboru: jsou OD respektovány oborem? dochází k obohacování OD ↔ OBOR? jsou OD více než aplikovanými disc. svých oborů? Vztah OD k pedagogice a psychologii: které ped-psy aj. teorie či koncepty jsou nosné pro OD? některé OD se koncipují jako psychdidaktiky (Ma) hledisko učícího se žáka – „obrat OD k dítěti“ Vztah OD a praxe (příslušného vyuč. předmětu): Zajímají se OD o praxi na různých stupních škol? Cítí za ně (spolu)odpovědnost? Jsou schopny praxi reflektovat a rozvíjet? Nastává éra mezioborových didaktik? (J. Trna) OD jsou samy o sobě multidisciplinární mezipředmětové vztahy (J. Janás) nová aktuálnost přichází s RVP mezioborová inspirace OD OD a vzdělávání učitelů? vyslovuje se k tomu většina příspěvků jaké místo zaujímají OD v učitelském vzdělávání jak se „dělá“ oborová didaktika vztah OD a praktické přípravy učitelů „V OD dominuje orientace na praktickou metodickou práci, která často neaspiruje na žádoucí teoretické vyústění.“ (J. Maňák) Potřeba didaktické teorie jako reflexe praxe. „Praktická teorie“ jako východisko pro rozhodování a jednání učitele. „Každá koncepce vyučování má ve svém základu nějakou teorii učení.“ (E. Vyskočilová) V souvislosti s RVP: kategorie „obsahu vzdělávání“ (co učit?) jako zakázka pro OD. Obrat OD k praxi je současně obratem k realitě. Obrat OD k praxi je současně obratem k dítěti. Brát více v úvahu reálné podmínky škol, možnosti učitelů a potenciality žáků. Rozpor: učitelé a ředitelé považují za největší problém zvládání výchovných problémů, teprve potom může přijít na řadu didaktika. Vzdělavatelé učitelů staví na první místo didaktiku a obor (viz Vašutová 2004). Výzkum jako jeden z opěrných bodů rozvoje OD: hledání nosných metodologických koncepcí doménově specifické problémy a metodologie jejich řešení vlastní empirické výzkumy evaluační výzkumy (hodnocení kvality výuky) málo se využívá poznatků z TIMSS, PISA aj. Formální uznávání OD jako vědních disciplín vytváření a mobilizace vědecké komunity OD podkladové studie – východisko pro koncepční rozvoj OD doktorská studia, habilitace, profesury v OD institucionální báze (pracovní skupiny, katedry, výzkumné instituty) Formální uznávání OD jako vědních disciplín: vytváření a mobilizace vědecké komunity OD podkladové studie – koncepce rozvoje OD doktorská studia, habilitace, profesury v OD formulování výzkumných úkolů v rámci OD institucionální báze (katedry, výzkumné instituty) Aktuální úkol směrem k praxi škol: role OD v probíhající kurikulární reformě (RVP) ÒDidaktika matematiky: Òhttp://web.pedf.cuni.cz/kmdm/ ÒDidaktika chemie: Òhttp://chemie.pedf.cuni.cz ÒSpecializace v pedagogice, teorie vzdělávání ve fyzice: Òhttp://www.pef.zcu.cz/pef/kof/cz/st/doktor/DOKTORS4.html Ò ÒHudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova Signál Směrová šipka nebo Směrové šipky | Zelená šipka