Alternativní přístupy v pedagogice Ing. Jana Němcová *6. prosince 1774 – Marie Terezie vydala Všeobecný školní řád, který vedl k zavedení povinné školní docházky *Hromadná výuka pro děti 6-12 let *Triviální školy (podle 3 základních výukových předmětů – tzv. trivia: čtení, psaní a počtů, které měly být doplněny ještě náboženstvím a na venkově i základy hospodaření, ve městech pak dovednostmi potřebnými pro průmysl a řemesla) * Školská reforma Marie Terezie *opat augustinianského kláštěra v Zahani Ignác Felbiger (1744-1788) *Felbigerova Methodní kniha- poznamenaná myšlenkami J.A. Komenského (v přísně katolické habsburské monarchii byl ještě za nepřijatelného protestanského emigranta) *Velice podrobný návod pro učitele, jak učit (od nejjednoduššího ke složitějšímu, jak správně pokládat otázky..) Školská reforma Marie Terezie Školská reforma Marie Terezie http://svornost.com/wp-content/uploads/trida-chlapci.jpg školní docházka dnes *- tento výraz vznikl v 60. letech: hippie, květinové děti – odmítnutí konzumu => alternativní způsob života – staví se proti společnosti, vadí jim, že lidé vše dostávají už hotové (jídlo, reklama, i názory) *- tito lidé měli děti a nechtěli je dát do normální školy (zde by je naučili těm samým hodnotám a způsobu života, od kterého se jejich rodiče odvrátili) => učili je sami, doma nebo tzv. protistátních školách (neuznané, svobodné, alternativní) Alternativní = jiný *dítě nejdřív musíme „svázat“, srovnat ho do latě -> pak ho teprve můžeme vyučovat * *aktivita dítěte není proti výuce: naopak - využití aktivity dítě při výuce se jeví jako velmi pozitivní - ne ruce za zády, ale dát do nich pomůcky. * *Alternativní přístup Tradiční přístup k výuce a aktivitě dětí *Vznikaly až v 90 letech *Nemohly se lišit úplně, nastaveny standardy *Lišili se např. *v metodách výuky *v přístupech učitel- žák *ve způsobu hodnocení Alternativní školy u nás *Pedagogika Marie Montessori *Waldorfská pedagogika *Dalton * Alternativní směry •První žena promovaná doktorkou medicíny v Itálii (filosofie, psychologie) •Pracovala na psychiatrické klinice s postiženými dětmi •Vytvářela materiál a pomůcky, zaměstnávala děti praktickými činnostmi •Její práce vycházela z praxe Marie Montessori *Pomoz mi, abych to dokázal sám *Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo na Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých je to, aby dítě vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti, vrůstalo do světa, který ho obklopuje. *Ruka je nástrojem ducha. Práce rukou je základem pro pochopení věcí, jevů, rozvoj myšlení a řeči. *Dospěla k překvapivému zjištění – dítě se naučí chodit, mluvit, manipulovat s předměty skrze svou vlastní tvořivost – nikoli proto, že ho to dospělí učí. Pedagogika Marie Montessori *zakladatel Robert Steiner (anthroposofie - vývoj. psychologie) *Základní škola (1-9. tř.- 1 učitel) *výuka vedena v epochách = bloková výuka (1-2 měsíce se učil jeden předmět), sešit epochy (+ a -) *na základě poznatků o vývoji člověka zavádí poznatky a vědomosti vhodně a přiměřeným způsobem ( Jirka-fotosyntéza) *každý žák najde alespoň jednu oblast, v níž je dobrý (stejný důraz je kladen na tradiční předměty i na výuku základů řemesel a uměleckou výchovu) (Natálka- veterina) * * * * Waldorfská škola *Slovní hodnocení žáků - ve vztahu ke schopnosti dítěte a ne ke schopnostem ostatních dětí (stejně významné intelektuální, umělecké i řemeslné a sociální dovednosti) *vysoce cení a rozvíjí spolupráci (nikoli soutěž) mezi dětmi *žáci se vzdělávají navzájem *úzká spolupráce s rodiči (neformální) *Encyklopedické znalosti jsou dětem zprostředkovány pomocí rytmu a her, v nichž je látka pevně zažita (evoluce: líhnutí mravenců, kolečko, vývoj motýla- běhačka, opakování v kruhu ) * * * * Waldorfská pedagogika *původně Dětská univerzitní škola je soukromou školou v New Yorku připravující ke studiu na univerzitě *Helen Parkhurstová – Daltonský plán *3 principy: ü volnost – učit se zacházet se svobodou, získat odpovědnost üsamostatnost – učit se samostatně pracovat üspolupráce – učit se pracovat v kolektivu * => učitel – funkce koordinátora * Daltonská škola * u nás – školy s daltonskými prvky *stanoveno minimum pro třídu jako základ, každý se pak dál rozvíjí podle sebe (nevýhoda – spoléhá se na aktivitu žáka, nesystematičnost) *dětské konference k různým tématům - zlepšování mluveného projevu *žáci podepisují smlouvy- měsíční plán zvládnutí učiva *hodnocení žáka – individuální - každé dítě si vede graf vývoje (Peťa – Didaktis) Daltonská škola *původní fce školy: §předávat informace §připravovat na budoucnost (povolání) § PROMĚNA FUNKCE ŠKOLY V 21. STOLETÍ *co by měla škola splňovat dnes: §naučit děti orientovat se ve zdrojích informací §vytvořit bezpečné prostředí pro vývoj §rozvoj sociálních dovedností §možnost vyzkoušet si širokou nabídku činností, aktivit, oblastí vzdělání (zjistit pro co má dítě vlohy, co ho baví => rozvíjet individualitu) * (Švýcarsko – praxe v konkrétních oborech) §motivovat k celoživotnímu učení (chtít se učit) * PROMĚNA FUNKCE ŠKOLY V 21. STOLETÍ *5 pracovišť *Rozmarýnek, *Kamenná, *Lipová, *Jezírko a *Rychta v Krásensku *Vytvářet v dětech vztah k přírodě * Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání *je součástí Rámcového vzdělávacího programu jako průřezové téma *vede k pochopení vztahů mezi člověkem a životním prostředím *k uvědomění si dopadu lidské činnosti na životní prostředí * k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě * přispívá k utváření zdravého životního stylu * k vnímání estetických hodnot prostředí * * Environmentální výchova *EVP – environmentální výukové programy *PEVP – pobyty *Kroužky *Víkendovky *Tábory *Akce pro veřejnost Co nabízíme? K dispozici máme ekodům Pro venkovní výuku máme vlastní permakulturní zahradu nezbytnou součástí Rozmarýnku jsou i zvířata Ukázky výukových programů na Lipce *Ukázky z EVP Ferda ve vodní říši a z PEVP Údolí včel *příběh *pohybovky (déšť, spojování potůčků, odpar z moře) *pokusy (znečištění, odpar, vodoměrky) *kostky (koloběh vody) *plátno Koloběh vody v přírodě aneb co je to za vodu, co pijeme? * Koloběh vody v přírodě L:\Projekty\Budka\Fotogalerie\Včelí údolí\K projektu\DSC_1583.JPG Věděli jste, že pijeme vodu, kterou čůrali dinosauři? Nedostatek pitné vody? V čem je problém? Jak zadržet vodu v krajině? L:\Projekty\Budka\Fotogalerie\Včelí údolí\K projektu\DSC_1869.JPG L:\Projekty\Budka\Fotogalerie\Včelí údolí\K projektu\DSC_1935.JPG Narovnané vodní toky versus menandry L:\Projekty\Budka\Fotogalerie\Včelí údolí\K projektu\DSC_1786.JPG Hrozí nám povodně? L:\Projekty\Budka\Fotogalerie\Včelí údolí\K projektu\DSC_1659.JPG *voda neustále koluje v přírodě od vzniku planety *ta čistá, pitná nikde nevzniká a ta špinavá neodtéká pryč, ale dříve či později se nám vrátí zpět do kohoutků *člověk svými zásahy do přírody ovlivňuje množství i kvalitu vody v krajině * Cílem této aktivity je pochopení žáka, že *Každý člověk se rodí s chutí poznávat, objevovat a tvořit. *Pokud má k tomu dobré podmínky, tato chuť ho neopustí ani ve škole. *A nejsou k tomu potřeba odměny, ani tresty. * Zásady efektivního učení Zásady efektivního učení *1.Bezpečné prostředí *2. Smysluplnost *3. Přiměřený čas *4. Zapojení smyslů *5. Zapojení a využití emocí *6. Propojení s reálným světem *7. Respekt k individualitě *8. Kvalitní zpětná vazba *9. Spolupráce *10. Sebekontrola a sebehodnocení *Tahle podmínka je přímo biologická, tak totiž funguje náš mozek: pokud se cítí ohrožený , nedokáže se soustředit na nic jiného. *Efektivnímu učení tedy neprospívá stres, strach ze špatných známek, ani přehnané soutěžení. *Bezpečnost se nedá zajistit jinak, než vztahovými pravidly a na těch je nutné pracovat dlouhodobě. *Žáci zrcadlí chování učitelů * 1. Bezpečné prostředí *Pokud je kolem bezpečno, pak se mozek zabývá tím, co mu dává smysl. *Dítě by tedy vždy mělo chápat, jaký smysl má probíraná látka a jak ji může uplatnit v praktickém životě. *Smysluplnost je motorem toho, co sami chceme dělat. * * 2. Smysluplnost *Učení jde nejlíp, když je vnitřně motivováno, neboli: když dítě samo chce *Pomáhá tedy, když si žák může zvolit, kdy se bude čemu věnovat. *A když už s něčím začne, má možnost u toho zůstat tak dlouho, dokud ho to baví (a ne například do zazvonění zvonku). 3. Přiměřený čas *Čím víc smyslů se do učení zapojí, tím líp se vše zapíše do mozku. Objevovat, zkoumat, tvořit, zapojit ruce a fantazii – to vše funguje líp než jen poslouchat výklad učitele. * 4. Zapojení smyslů Ebbinghausova křivka zapomínání influence https://res.cloudinary.com/practicaldev/image/fetch/s--s4r5ENWw--/c_limit%2Cf_auto%2Cfl_progressive %2Cq_auto%2Cw_880/https://www.researchgate.net/profile/Godfrey_Mayende/publication/314676933/figure /fig1/AS:572340514889728%401513468020272/Learning-Pyramid.png Čarovné býlí *Test, co víme o bylinkách *Najdi po čichu stejnou bylinku *Sestavení obrázků bylin (puzzle) *Ochutnávka *Návštěva bylinkové spirály *Přiřazování účinků bylinám, fixace běhací hrou *Výroba vlastní měsíčkové masti * *Děti si vše daleko lépe zapamatují, když to prožijí a když mají s učením spojené zážitky a pozitivní emoce. *Sukcese (scénka a simulační hra) 5. Zapojení a využití emocí 6. Propojení s reálným světem *Souvisí se zmíněným požadavkem na smysluplnost – je fajn, když výuka vychází ze životních situací a naopak: když děti mají možnost nabyté poznatky vyzkoušet v praxi. *Pomáhá také, když učitel umí využít pro motivaci dětí to, co je zajímá a čím se zabývají mimo školu. * Potravní řetězec *Poznej jaké zvíře stopuješ *Hra na spisovatele - napiš příběh pomocí stop a převyprávěj * Ukázka z EVP Ferda v přírodě – Stopy v lese *Každý žák má jiné zájmy, dovednosti a omezení. *Lehké úkoly děti nebaví a ty příliš složité mají tendenci vzdát. *Dobrý učitel přistupuje k dětem individuálně, dává jim úkoly na míru, anebo je prostě nechá vybrat, jak se co naučí. 7. Respekt k individualitě *Dítě potřebuje vědět, v čem by se mohlo zlepšit, ale nepotřebuje být srovnáváno se spolužáky. *Potřebuje zažít pocit úspěchu, ale nepotřebuje být za to, co dělá, odměňováno – hrozí, že příště bude pracovat kvůli odměně a ne kvůli činnosti samé. *Vždy hodnotíme činnost, výsledek práce, ne žáka Kvalitní zpětná vazba Přes výuku dětí lze jednoduše informovat i dospělé *Co může být o samotě nuda, stává se zábavou, když na tom můžu s někým spolupracovat (piktogramy) Spolupráce *Tou nejefektivnější věcí pro učení jsou chyby. * * * Sebekontrola a sebehodnocení *My jsme byli za chyby trestaní, nám byly chyby vytýkané, udělat chybu bylo špatně, ostuda, něco, co by tak být nemělo. Přitom je to přesně obráceně. * (matematický příklad, v nové práci…) *Aby nebyly vnímány negativně a nepřinášely frustraci, je nejlepší, když je žák objeví sám. * Chyba je něco, o co máme stát, protože nás posouvá dál. Nás ale dřív učili, že se za ně máme stydět. Proto se bojíme zkoušet nové věci, říká učitelka Denisa Machoňová Tichá, která je autorkou této nástěnky. Foto: Oskar Jan Tichý https://citaty.net/media/quotes/ELBERT_HUBBARD_-_Nejv%C4%9Bt%C5%A1%C3%AD_chyba_kterou_v_%C5%BEivot% C4%9B_m%C5%AF%C5%BEete_ud%C4%9Blat_je_m%C3%ADt_po%C5%99%C3%A1d.jpg Děkuji za pozornost *