evropský sociální *** * * * * * * ** + j MINISTERSTVO ŽKOUSTVl, opwasuvinl MLÄDSŽE A TĚLOVÝCHOV/ srn Ko<*arcw_«t*w>o«t fond v ČR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ SKLADBA-test 1) Věta hlavní je pro větu vedlejší větou 2) Věta vedlejší je na větě hlavní_ 3) Souvětí s jednou větou hlavní označujeme jako souvětí_ 4) Souvětí se dvěma nebo více větami hlavními označujeme jako souvětí 5) Počet vět v souvětí odpovídá počtu_ 6) Urči druh vedlejších vět v těchto souvětích: a) Zdá se, že bude sněžit. _ b) Musíš jít ty, protože já nemohu. _ c) Nevím, na co narážíš. _ d) Dokud se neomluvíš, nechci tě vidět. _ e) Podej mi tu knihu, co leží na stole. _ í) Přijel, aby ji požádal o ruku. _ g) Viděli ho, jak běhá v parku. _ h) Není takový, aby na nás zapomněl. _ 7) Nahraď větu vedlejší větným členem: a) Vyprávěl mi, že jeho syn měl svatbu. ______________ b) Jela do supermarketu, aby nakupila. _ c) Nepf ijede, protože je nemocný. _ d) Když je hezky, jezdíme na kole. _ 8) Urči poměr mezi větami hlavními: a) Nevzal jsem si peníze a nemám doklady. _ b) Máš před zkouškou, a tak se raději uč. _ c) Nejen že vyhrál, ale získal si i diváky. _ d) Šla spát, neboť byla unavená. _ e) Domlouvali mu, ale nebylo to nic platné. _ f) Znám tě dlouho, proto ti tak rozumím. _ evropský sociální + ** MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP VnHtftvflní Ad ' fond V ČR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ pra konta MWMehopnott SKLADBA-test 1) Věta hlavní je pro větu vedlejší větou 2) Věta vedlejší je na větě hlavní_ 3) Souvětí s jednou větou hlavní označujeme jako souvětí_ 4) Souvětí se dvěma nebo více větami hlavními označujeme jako souvětí 5) Počet vět v souvětí odpovídá počtu_ 6) Urči druh vedlejších vět v těchto souvětích: a) Zdá se, že bude sněžit. _ b) Musíš jít ty, protože já nemohu. _ c) Nevím, na co narážíš. _ d) Dokud se neomluvíš, nechci tě vidět. ____________ e) Podej mi tu knihu, co leží na stole._________ f) Přijel, aby ji požádal o ruku. _ g) Viděli ho, jak běhá v parku. _ h) Není takový, aby na nás zapomněl. _ 7) Nahraď větu vedlejší větným členem: a) Vyprávěl mi, že jeho syn měl svatbu. _ b) Jela do supermarketu, aby nakupila. _ c) Nepřijede, protože je nemocný. _ d) Když je hezky, jezdíme na kole. _ 8) Urči poměr mezi větami hlavními: a) Nevzal jsem si peníze a nemám doklady. _ b) Máš před zkouškou, a tak se raději uč. _ c) Nejen že vyhrál, ale získal si i diváky. _ d) Š la spát, neboť byla unavená.__ e) Domlouvali mu, ale nebylo to nic platné. _ f) Znám tě dlouho, proto ti tak rozumím.__ Stránka 1 z 2 Stránka 1 z 2 (Ukázfca jate^anfeřnítio diktáte s řeše 1. Každý z nás jistě občas využívá stužek pošty a každému se muže se stát že potřebuje poradit ve věcech jimiž si sed jist nebo s nimiž se dosud nesetkal. 2. Většinu dotazu jsou schopny uspokojivě zodpovědět i pracovnice klece úřadují o poštovních přepážek ale nelze čekat že se mohou každému tazateli věnovat neomezenou dobu. 3. Snahou České pošty je vycházet svým »fln««flffiti» všemožně vstříc proto také přistoupila ke zazení nového bezplatného MormaČního íele&nmho senkr který je dostupný vpracmníchdnechaĚcboftf 4. Nové informační centem má k dispozici veškeré databáze které souvisejí s poštou a skolené pracovnice se v kraulem oase pomocí výpočettií techniky vynasnaží zodpovědět každý dotaz. 5. Zájemci mohou zjistit jak mají poslat zásilku aby na místo určení dorazila v co nejkratštm čase nebo aby byla cenově co nevýhodnější pracovnici ihned vyhledají a sdělí směrovací čísla navíc zde disponují také novinkami zajímajícími filatelisty. 6. Posta bode napříště zlepšovat také komfort při přepravě balíka neboť svoz většího množství balíku př&rto od zákazníka bude nyní umožněn rovněž u běžných zásilek nikoli pouze n e^esníchbaSků. 7. Česká pošta společnost s dlouholetou tradicí hlede cesty jak usnadnil doprava zásilek všeho druhu a jak vyhovět široké klientele. Ukázka iaterpunfcčaího diktátu s řešeatm): Česká pošta a jeli služby ÍTEXT BEZ EvTERPUKKCE^ 1. Každý z nás jistě občas využívá služeb poltjf a každému se může se stát že potřebuje poradit ve věcech jimiž si není jist nebo s nimiž se dosud nesetkal 2. Většinu, dotazu jsou schopny uspokojivě zodpověděl i pracovnice které úřadují u poštovních přepážek ale nelze čekat že se mohou každému tazateli věnovat neomezenou dobu. 3. Snahou České pošty je vycházet svým gálraMiHfňtw všemožně vstříc proto také přistoupila ke zřízení novéno bezplatného informačního täteibnufha servisu který je dostupný u pracovních dnech a sobotu na čísle uvedeném v záhlaví letáku. 4. Nové informační centrum má k dispozici veškeré databáze které souvisejí a postou a skolené pracovnice se vkráncém čase pomocí výpočetní techniky vynasnaží zodpovědět každý dotaz. 5. Zájemci mohou zjistit jak mají podat zásilku aby na místo určení dorazila v co sejkratstai čase nebo aby byla cenově co najvýhodnejší' pracovníci ihned vyhledají a sdělí směrovací čísla navíc zde disponují také rovinkami zajímajícími filatelisty. 6. Posta bude napřišti zlepšovat také komfort při přepravě balíků neboť svoz většího množství balíků práno od zákazníka bude nyní umožněn rovněž u běžných zásilek nikoli pouze u expresních balíků. ?. Česká posta společnost s dlouholetou tradici hledá cesty jak usnadnit dopravu zásilek všeho druhu a. jak vyhovět Široké klientele. A Říkala že už pro něj nehne ani prstem že se odstěhuje a že si najde partnera mezi zaříkávači hadů. Nestaráme se o druhé a nekomentujeme jejich ložnice. Jednak mi to moc nechutná a jednak na to už nemám zuby. Vyzuli se a poté vstoupili do šatny posilovny. Lvi unikli z klece zranili unaveného ošetřovatele a troufli si i na ředitele cirkusu. Nabídneme mu mletý řízek z muflona anebo žena upeče králíka. Během nachlazení ši natírala nos jelením lojem a stejně ho měla týden jako ředkvičku. Vyneslo mu to spoustu peněz a lidé se tak rychle naučili k němu chodit pro pomoc. Sousedka se nepohodla s ošetřujícím lékařem a tak si léčila dnu švédskými kapkami. Nakupujeme výrobky bez palmového oleje a to je naše konkurenční výhoda. Jana naklepala řízky a pak je osolila. Pomalu couvala ke dveřím a než zhasla baterku zkontrolovala děti. Koupili si značku auta kterou viděli u sousedů a již jim doporučil i majitel autovrakoviště Pohoda. Tlumočila cizincům a tak se seznámila se svým budoucím chotěm. Při aktivaci přístroje postupujeme podle návodu, a máme-li problémy, konzultujeme je s výrobcem. NEBO Zmírnit celibát? Ten buď je nebo není. V posledních letech se v Olomouci častěji mluví o možnosti stavět mrakodrapy nebo přesněji řečeno výškové budovy. Nevím zda si tu kávu nebo čaj nakonec dají. * Nevím zda si ten čaj dají nebo ne. Objevuje se šum anebo sykot anebo jiné zvuky. Vestavná nebo šuplíková myčka? Buď si uklidíš anebo odepnu řemen Poradenství pro lidi s duševním onemocněním a/nebo mentálním handicapem. Chcete být do léta o pět nebo dokonce o deset kilo lehčí? Láska na první pohled nebo spíš na druhý. Ať už náboženské nebo nenáboženské určité hodnoty jsou nám posvátné. Když zemřeme nebo přesněji řečeno když zemře naše tělesná schránka co se děje s naší duši? Buď zajdeme ráno na ryby anebo vyrazíme do lesa na houby. Doplň čárky ve větě jednoduché. William Shakespeare největši světový dramatik psal komedie tragédie a historické hry. Památky starší české literatury nejsou mezi lidmi příliš známy. Pane vrchní rádi bychom zaplatili. Vítězslav Hálek známý dodnes především svými lyrickými básněmi se pokoušel psát i dramata Před pěti lety tehdy ještě o svou zahradu pečoval. Krásné šťavnaté a plné plody jahod vyzývaly k utržení. Nesouvislá zmatená výpověď obviněnému značně přitížila. Na obchodní akademii mě bavily především odborné předměty. Zejména podniková ekonomika psaní na stroji a účetnictví. Pes byl hned dole hned na stole. Ropná skvrna se rozptýlila dílem díky zásahu speciální jednotky dílem diky povětrnostní situaci. Organizace bývalých legionářů založená v roce 1921 vydávala deník Národní osvobození orientovaný na hradní křídlo československých vládních kruhů. Nejraději chodím na houslové klavírní nebo varhanní koncerty. Díky svému učiteli přírodopisu vynikajícímu znalci motýlů jsem se rozhodl studovat biologii. Za Josefa II tenkrát se sedlákům začalo žít mnohem lépe. Vítám vás ctěny bratře na mém hradě. Těžba některých nerostů zejména uranu je velmi nebezpečná a proto také drahá. Jiří z Poděbrad vystupoval při každé příležitosti jako spravedlivý král pečující jak o kališníky tak o katolíky. Líbí se ti víc to pruhované nebo to modré tričko? Přišel včera a dnes. Nenašli jsme ho nikde ani u babičky. Baryk není rozzlobený ani neklidný* Neměl ani otce ani matky. V poslední disciplíně přeskoku vydala děvčata zc sebe všechno. Bordeaux skvost mezi víny je to nejlepši co jsem kdy pil. George Washington první prezident USAměl ve svém domě černošské otroky. Zeleninu doporučuji kupovat buď na tržnici nebo ve velkém obchodním domě. Řekněte mi milé děti co byste chtěly teď právě dělat. Asi sedět u počítače že? Ludvík XIV zvaný též jako král Slunce se rád obklopoval svými obdivovateli. Paříž nejnavštěvovanější město světa je prostě kouzelná Je tam opravdu pěkně u moře. Vybírali jsme mezi nízkými středními a vysokými druhy afrikánů. Použitá literatura: SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996. ISBN 80-7200-041-1 1. Najděte podmět a přísudek: Nebylo jim do zpěvu, Zpívat vrána rozhodně neuměla. To je ale zápach! Kapalo jí za krk. Psíček udělal hop na gauč. Pomalu začínalo zapadat slunce. Kdo tam všechno byl? Zdroj: ADAM, R. - BENEŠ, M. - BOZDĚCHOVÁ, I. - JÍNOVÁ, P. - MARTÍNEK, F. - PROKŠOVÁ, H. - SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L Úvodní jazykový seminář: výklad a cvičeni (s terminologickým slovníkem). Praha: Karolinum, 2014.194s. ISBN 978-80-246-2633-8. (upraveno) 2. Určete koordinační a adordinační skupiny. (1) V roce 1786 vznikla na Koňském trhu v Praze proslulá Bouda, první česká divadelní scéna. (2) Oblíbil jsem si Nerudovy Balady a romance, Písně kosmické i Knihy veršů. (3) Procházka po pobřeží byla příjemná, neboť vrcholil květen, měsíc slunného počasí a vlahého vánku, nejlepší měsíc v Japonsku. (4) Jak otec, tak matka souhlasili s mým řešením, totiž s prodejem luxusní chaty a koupí menšího rodinného domku. (5) Hrdě vám tento muž ukazuje své kačenky a vláčky, motýlky a koníky, závodní autíčka, letadla a pistolky, prostě dětské sny zhotovené ze dřeva. (6) Zavazadlo balíme pečlivě, a to jednu vrstvu po druhé. (7) Komenský se ve Fulneku věnoval nejen pastorské a učitelské práci, ale i své činnosti nejvlastnější - psaní. (8) Nové brambory vaříme ve slupce nebo lehce oškrábané. (9) Divák se z děje dozvídá jednak o pocitech postav, jednak o jejich úmyslech či dohadech. (10) Někteří herci, konkrétně nejmladší členové souboru, jako by v závěru představení ztráceli vnitřní jistotu. (11) Nemohou-li ptáci najít přírodní hnízdiště, využívají k odchovu mláďat i jiných míst, zejména schránek na dopisy, komínů nebo okapů. (12) O jeho výhradách, či spíše námětech k dalším úvahám, už něco vím. (13) Staletími prověřené jsou léčivé účinky mnohých rostlin, například máty, heřmánku, pelyňku nebo šalvěje. (14) Děti si pochutnají na moučných jídlech, jako na koláčích a koblihách. (15) Vezmi si buď teplou zimní bundu, nebo aspoň pořádný svetr! (16) Postupuje jaksi dospěleji, a tedy pomalu. (17) Prostá píseň slepého houslisty Mareše z Fidlovačky se postupně vyvinula v národní hymnu ne na něčí příkaz, ale z lidové vůle. (18) Do lékárničky nepatří čisticí či chemické prostředky. (19) Pavel Vejvanovský, známý barokní hudební skladatel, se narodil v Hlučíně. (20) Zásady Komenského přesahují nejen hranice zemí, ale i hranice času. Zdroj: SVOBODOVÁ, Jana. Česká skladba pro studenty učitelství. Ostrava: Ostravská univerzita, 1994. ISBN 80-7042-075-8. 1. Doplňte souřadicí spojovací výrazy, aby souvětí byla smysluplná. - Vrátili jsme se úplně promočení,.................venku celou tu dobu pořádně pršelo. - Pokusila se rozeznat tváře lidí kolem sebe,....... neviděla nic než rozmazané stíny. - Můžeme si vzít všechny pokrývky,...............vám tady máme nějaké nechat? - Mariner se stále usmíval,.......v jeho hlase zaznělo rozladění. - Bratr se vždycky hodně smál vtipům ostatních lidí,.........byl velice oblíbený. - Řidička přibrzdila....................uhnula k pravé krajnici,..............příliš prostoru řidiči za sebou poskytnout nemohla,.........silnici lemoval jen úzký násep. - Cesta tam končí: dále se dá jet jenom lodí přes jezero .......můžete letět hydroplánem. - Zdi byly nejmíň metr silné,.........bylo ve věži chladno, ba mírně mrazivo. - Mé jméno všichni znáte, nemusím se..............představovat. - Nový film reálný svět.........popisuje,...........z něho utíká do krásných lyrických končin. - Tyto budovy............využívají fakulty univerzity,.............je tvoří bytové jednotky. Zdroj: text byl vytvořen PhDr. Ivanou Kolářovou, Ph.D. (zkráceno) 2. Zvláštnosti větné stavby. 1. Bylo to myslím jen na něm. 2. To nemyslíš vážně Petře! 3. Tahle veverka to je ale krásné stvoření. 4. Na tom kopci roste nemýlím-li se množství rozmanitých květin. 5. Mami můžeš mi prosím podat kapesník? 6. V Barceloně tam jsem ještě nebyla. 7. Moje sestra bydlí stejně jako bratr v Brně. 8. Brr to je ale zima. 9. Byl to otřesný zážitek. Fakt. 10. On se určitě to bych se klidně vsadil netěší do školy ani trochu. 11. Práce té mám pořád hodně. 3. Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející. #1 Označte příklad s přívlastkem postupní rozvíjejícím: naše nová napařovací žehlička levný, drobný, ničím nevýrazný šperk #2 Označte příklad s přívlastkem několikanásobným: nejnavštěvovanější česká animovaná pohádka zdravější, chutnější, šťavnatější jablka #3 U kterého z následujících druhů přívlastku se každý další člen přívlastku připojuje tak, že se od původní fráze odděluje čárkou? U přívlastku několikanásobného U přívlastku postupně rozvíjejícího #4 Jak se zapíše slovní spojení, kdy k frázi MOTOROVÝ OLEJ připojíme slovo český? ěeský motorový olej český, motorový olej #5 Vyberte slovo, jehož pomocí lze frázi ZAPLEVELENÝ POZEMEK rozvinout do podoby přívlastku postupně rozvíjejícího: náš neprodejný #6 Vyberte slova, jejichž pomocí lze slovo KOSMONAUT rozvinout tak, aby tvořila přívlastek několikanásobný: náš / první nej slavnější / americký šťastný / usmívající se #7 Chcete koupit byt. Má být slunný a tichý. Jak zapíšete frázi s oběma přívlastky? Chci slunný tichý byt. Chci tichý slunný byt. Chci slunný, tichý byt. (nebo: Chci tichý, slunný byt). #8 Které z těchto spojení rozvinete přídavným jménem MĚKKÝ, aby vznikl přívlastek několikanásobný (tj. psaný s čárkou za MĚKKÝ)? fotbalový míč nahnilý meloun těsnicí kroužek #9 Kterými dvěma slovy lze postupně rozvíjet slovo VLASY, aby vznikl přívlastek postupně rozvíjející? špinavé / mastné umyté / blonďaté #10 U které z následujících frází jsou využity přívlastky ve slučovacím poměru? Malý, ale všehoschopný chlapec Důležité, i když nepopulární rozhodnutí Vynikající, cenami ověnčené víno Zdroj: https://vladimirvanecek.cz/ 1. Určete poměry mezi souřadně spojenými větami v následujících souvětích. Na srovnaných spisech ležela podlouhlá fialová obálka, Raymond se znovu rozhlédl, ale nikdo si ho nevšímal. Uplynulo několik měsíců a tisk přinášel docela nové titulky, zatímco složka spisů putovala do archívu příslušných soudů. Odmalička ho strašili, ale on dětským představám o strašidlech nevěřil a nebál se jich, dokonce i v dospělosti je žertem někdy opakoval, a tak se sám sobě vlastně posmíval. Tento druhý příběh se prý odehrál na stejném úseku dálnice, přesné místo neznám, ale vůz řídila žena. Všechny atmosférické srážky patří k hydrometeorům, ale ne všechny hydrometeory jsou atmosférickými srážkami. Jde o mou čest, a proto vám o dopise nesmím prozradit žádné podrobnosti, ani jej nesmím na chvíli dát z ruky. Noví majitelé letoviska jsou milí lidé, už jsme se s nimi seznámili, a tak tam jezdíme každý měsíc. Cesta byla dost náročná, ale my jsme měli terénní vůz s náhonem na čtyři kola, a tak jsme se dostali téměř všude. Dopravní zácpy jsou zvláštní fenomén, neboť se šíři dál a dál. Sousedé na něj sice pohlíželi rezervovaně, avšak brzy si získal mezi vesničany oblibu, neboť přispíval slušnými částkami na všechny lokální účely a nikdy neopomenul zúčastnit se místních sedánků. 2. Určete věty hlavní a věty vedlejší. a) Strýc předstíral, že je zaměstnán a čte nějakou knihu. Přestože nebyla velká zima a březnové slunce svítilo, nepronikly jeho paprsky záclonami nijak výrazně. Postupně ho uklidnily vláčné pohyby, ticho a zvláštní tajemnost děje, který sledoval, a jehož se dokonce sám účastnil. Nesmí na ni naléhat, i když by rád pomohl a ulehčil jí první týdny a měsíce. Nesnesitelné bylo bzučení mouchy, která poletovala mezi regály a co chvíli jí usedla na ruku nebo otevřenou knihu. Gabriela věděla od dětství, že otec zemřel jako mladý, že se dokonce ani nestačil s matkou oženit. Historkám tohoto typu dodává na věrohodností fakt, že je složena z realistických témat, a navíc že v ní vystupují seriózní moderní instituce, jako zvěrolékař či policie. Měl strach, že jeho otec onemocněl, nebo že dokonce umírá. Jiná historka vypráví, že jedni lidé odjeli na dovolenou, a proto že nechali svoje psy a kočky u sousedů. Praha se tehdy stala místem, kde se točilo stále více filmů a objevovaly se tehdejší filmové hvězdy. Jde o film vytvořený tak, aby přilákal lidi do kin, ne aby odpovídal skutečnosti. Přestože stavba i model si budou odpovídat, dokonce i barvy budou v podstatě totéž, oba vjemy budou odlišné. b) Lukáš se plně soustředil na řízem vozu, ale to mu nebránilo, aby uvažoval. Posmíval se civilizaci, ale přírodu takřka neviděl, tvrdil, že pojem krásy v přírodě je lidský výtvor. S šálkem v ruce se zastavil u stěny, kam na papír v rozměru plakátu připichoval programy kin, divadel, koncertů, povinnosti pro každý den. Vím jen, že tehdy bylo jaro, pamatuji si, že kvetly hlohy. Přistoupil po špičkách a tiše, aby muže neprobudil, nahmatal mu puls. Konečně se rozednilo, Šárka dojela do Prahy i do Záběhlic, za chvíli zazvoní u jednoho ze staromódních domků v zahradní čtvrti. Vzpomněla si na to i teď a v duchu se už těší, jak bude doma zimním hostům zase podstrojovat pod vysokým smrkem, až půjde ráno k autobusové zastávce. Jsou léta třicátá, z hrnce stoupá pára, úderem dvanácté se obědvá. Sanytrovku každý hned pozná a taky pochopí, proč se jí v rodině i v okolí říkalo Sluneční dům. Berta studily promáčené boty a kalhoty a neměl tušení, jak se do jámy dostal. Hlava ho nesnesitelně bolela a podle pohybu Slunce na obloze usoudil, že z džípu vypadl před mnoha hodinami. V prvních okamžicích nedovedl rozeznat vlastní vjem viděného od skutečného děje před sebou, splývaly mu v jedno a vůbec si neuvědomoval, že by měl nějaké veličiny rozlišovat. Věděla, že se vrátí. Zdroj: text byl vytvořen PhDr. Ivanou Kolářovou, CSc. (zkráceno) 1. Určete druh vedlejších vět Musíme se snažit, protože chceme jít brzy domů. Uzdravila jsem se, ačkoli jsem nešla k lékaři. Kdo je pravý přítel, to se pozná teprve v nouzi. Slyšel jsem to, co jsem doposud neslyšel. Stal se tím, kdo pečuje o malé děti. Jana si šla lehnout, aby se jí ulevilo co nejdříve. To koleno mě bolelo tak, až jsem se rozbrečel. Chaloupka byla, jako by ji někdo nakreslil. Uviděl jsem králíka, jak okusoval mrkev. Kdybych to věděla, nešla bych tam. Naštval mě tak, že jsem mu prostě musel dát facku. V rádiu bylo oznámeno, že v Brně vystoupí známá hudební skupina. Vypracujte seminární práci, ve ktejé využijete své znalosti z fyziky. Vzpomínám na dědečka, jak rád pracoval v garáži Počítač byl, jako by ho někdo zaviroval. Budeš-li chtít, můžu tě s ním seznámit. 2. doplňte chybějící interpunkci nikdo nenutil pacienty aby opouštěli oddělení namítl rozzuřený primář rozzuřený primář namítl: nikdo nenutil pacienty aby opouštěli oddělení I 3. doplňte čárky a zdůvodněte jejich užití Aby vzniklá rána kterou nedokážeme adekvátně ošetřit dále masivně nekrvácela zajistíme ji tlakovým obvazem zavoláme sanitku a pacienta neustále kontrolujeme. Lukáš se plně soustředil na řízení vozu ale to mu nebránilo v tom aby uvažoval. Až dokončím studium začnu pracovat ve škole nebo v nějaké jiné vzdělávací instituci která mi umožní profesně se rozvíjet a proto bych si přál aby vše proběhlo hladce. Domluvili jsme se že lesem půjde každý sám ale že Tomáš doprovodí každého alespoň kousek aby všem cesta rychleji ubíhala a aby byl nablízku v případě že by někdo potřeboval poradit. S šálkem v ruce se zastavil u stěny kam se připichují programy kin divadel a koncertů zkrátka povinnosti na každý den. Vím jen že tehdy bylo jaro pamatuji si že kvetly jabloně. Přistoupil po špičkách a tiše aby muže neprobudil nahmatal mu puls. Někteří účastníci nehody běželi k silnici aby zajistili pomoc jiní se pokoušeli vyprostit raněné protože hrozilo nebezpečí že dodávka začne hořet. 1. Doplňte čárky v souvětí. Nechoď tam protože by se tě ptali co chceš. Ještě se nerozednilo a všichni už jsou vzhoru. Chlapec který měl rád déšť se vrátil celý mokrý. Říkal že přijede v sobotu a že půjdeme na výlet. Zvonil telefon a že jsme ho včas nezvedli vzbudil spící děti. Když se budeš učit a když se budeš i snažit určitě budeš úspěšný. Volali jsme přátele a když nepřišli byli jsme smutní. Jedu do Prahy protože si potřebuji odpočinout a protože jsem tam už dávno nebyl. Jedu do Prahy a protože je hezké počasí neberu si deštník. Pokud nem pes v pohybu měl by setrvávat v uvolněné ale přece ostražité pozici vsedě i když je na vodítku. Kapsu si musím stáhnout dvěma špendlíky jedním to nestačí. Měl z toho radost jako malý kluk. Přišel dřív než jsme ho zavolali. Je větší než já. Chová se jako hloupý. Že se neustále pohybují a že ani na chvilku nezůstávají v klidu to je zajímavé. Zdroj: Marie Sochrová: Český jazyk v kostce pro střední školy. 2. Určete druhy vedlejších vět. 1. Měl dojem, že je to jeho chyba. 2. Pes pozoroval pána, jak si kupuje kočku. 3. Když se ti to nelíbí, odejdi. 4. Stodola byla, jako by ji namaloval. 5. Je velmi zvláštní, že se mu to nevymstilo. 6. Ječela, až se celá třásla. 7. Co se týče jeho kuchařského umění, nerada bych to komentovala. 8. Pokud jde o umění, je to skutečný znalec. 3. Proveďte komplexní rozbor následujících souvětí: zakreslete plošný graf, vyznačte poměry mezi souřadně spojenými větami a druhy vedlejších vět. Majitelé pozemku si přáli, aby mezi okolní zástavbu a do krajiny jejich nový zděný dům dobře zapadl, a proto se obrátili na architekta, který má k místu osobní vztah a léta zde profesionálně působil. Půjčil jsem Vladimírovi knížku, ve které je vypsáno, proč maďarské národní mužstvo je nejlepší toho času na světě, proč vyhrálo zápasy století s Anglií. Psi sice ve dne nikdy neštěkají, dokud je cizinec od dvora vzdálen, ale rozštěkají se jako zběsilí, jakmile by chtěl vniknout do dvora, a neumlknou, dokud je někdo z našich lidí neokřikne. Babička pokračovala v hlasitém monologu, který nám ze všech stran objasňoval, jak to bylo za jejích mladých časů, kdy dívky byly nevinné a domácky vychované, a jak je to dnes, kdy se při našem způsobu života tahle kalamita vlastně stát musela. Samozřejmě existovaly na Zemi živočišné druhy, které zmizely, aniž bychom si jich povšimli, ale není jich tak mnoho, jak si mnozí myslí. Jisté je, že kaple byla v původním gotickém hradu věží, a noví vlastníci, Pernštejnové, využili torza této věže, jež ztratila svůj vojenský smysl, když na přelomu 15. a 16. století přestavovali hrad na renesanční zámek a přetvořili kapli na svatostánek. Zdroj: text byl vytvořen PhDr. Ivanou Kolářovou, CSc.