Zdeněk Kožmín a tvořivý sloh; k problematice slohových cvičení
Z "čítanky" Cesta do školy (očima chlapečka první třídy) vyberte:
1) tři podle Vašeho názoru nejlepší texty (u této a následující otázky uveďte čísla strany v pdf, případně jinak jednoznačně identifikujte vybrané texty)
2) dva podle Vašeho názoru méně povedené texty
3) pojmenujte nejsilnější stránky nejlepších textů
4) zkuste v nejlepších textech najít alespoň jedno slabé místo, "slabinu" konkrétně pojmenujte
5) najděte v textech alespoň dva - z Vašeho pohledu - zajímavé obrazy, myšlenky, vyjádření, formulace - vypište
Soubor textu je naskenovaný v příloze. Prosím zpracujte odpovědi do textového (wordového) souboru a nahrajte nejpozději do pondělí 11. 11. do 18 hodin do odevzdávárny "Cesta - reflexe". Do textového souboru se nepodepisujte.
Domácí úkol 2:
Vyhledejte a přineste 2 ukázky odborného stylu (vždy +- půl strany textu); uchovejte si kopie textů, kde budete mít uveden i zdroj a jméno autora, ale u přinesených ukázek je neuvádějte:
a) ukázka “špatného” textu OS
b) ukázka kvalitního textu OS - text “takto bych chtěl/a psát”
Zdeněk Kožmín:
“Důležité je, aby se text, který mají žáci psát, nějak bezprostředně týkal skutečnosti, v níž žijeme. Žáci by neměli psát dlouhé úkoly, ale spíše jakési nepřetržité “komentáře” k realitě, k svému životu, ke snům a touhám, k velkým i malým věcem.“
“Ke vzniku dobrého slohu je třeba, aby byl věcně determinován, aby probíhal v takových relacích ke skutečnosti, které nabízejí plodné poznání. /.../ Toto zúžení, tato specializace námětu směřuje k intenzifikaci pisatelových poznávacích schopností, nutí ho jít po zcela určité ose otázek, naplňuje ho větším uspokojením, protože mu lépe umožňuje navázat přesnější a plodnější vztahy se skutečností.”
“Vyhraněný model je lepší než bezbřehý prostor zdánlivé volnosti. Přesná strukturace teprve naplno otevírá vzrušující jazykové a intelektuální dobrodružství.”
cesta k dobrému textu - vyhraněné vymezení textu.
“Je žádoucí se vyvarovat příliš bezbřehých témat, která s sebou často přinášejí spousty šablon, frazeologických ustrnulin, mlhavých povšechnin.”
Tří inspirační okruhy:
Bezprostřední kontakt se skutečností
Orientující úloha tématu
Modelace průběhu textu - různé typy impulsů a textových determinací
Cílem není “splnit úkol”!
Co odpovědět, pokud se žák nebo student zeptá, zda to co ve “slohu” píše, musí být pravda...
Kožmín: “Vždycky je na to jediná odpověď: ano, musí, jinak by naše psaní nemělo ten pravý smysl.”
sloh faktu x sloh fikce
Kožmín: “Pisateli a pak ovšem i čtenáři a posluchači musí být jasné, kdy jde o výpověď reálnou, faktografickou a kdy jde o krásný výmysl, který je ovšem pravdivý zase v jiné dimenzi: jako esteticky transformované vyjádření pravdy života.”