Čítanky pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletého gymnázia •Nakladatelství ALTER (Všeň) • –Antologie textů + publikace Literární výchova obsahující řídící aparát učebnice •6. – L. Bradáčová a kol., 1998; PS – M. Horáčková a H. Staudková •7. – M. Lískovcová, L. Bradáčová a kol. 1999; PS – M. Lískovcová, H. Staudková a kol. •8. – M. Horáčková, H. Rezutková a kol. 2000; PS – M. Horáčková, H. Staudková a kol. •9. – M. Lískovcová, H. Rezutková a kol., 2001; PS – titíž autoři •Nakladatelství DIALOG (Liberec) • –Antologie textů se slovníčky autorů a pojmů, bez řídícího aparátu •6. – L. Štěpán, 1999 •7. – L. Štěpán a V. Richter, 1998 •8. – L. Štěpán, 2002 •9. – L. Štěpán, 2003 •Nakladatelství FORTUNA (Praha) • –Antologie textů se slovníčkem autorů a s výběrovým řídícím aparátem za většími celky (6.-7. roč.) •6.- J. Čeňková, H. Marinková, J. Solfronková, 1995 •7.- J. Čeňková, K. Dejmalová, H. Marinková, 1996 •8.- J. Čeňková, A. Jonáková, H. Marinková, 1998 •9.- J. Čeňková, K. Dejmalová a kol., 1998 •Nakladatelství FRAGMENT (Havlíčkův Brod) • –Antologie textů se slovníčkem pojmů (6.-8. roč.) i autorů (9. roč.), neobsáhlý řídící aparát je součástí učebnice •6.- A. Měchurová, J. Žáček, M. Hanzová, 1997 •7.- titíž autoři, 1998 •8.- M. Hanzová, J. Žáček, 1998 •9.- titíž autoři, 1999 •Nakladatelství FRAUS (Plzeň) • –Antologie textů s prvky řídícího aparátu (lišta, oddíl Hledání souvislostí) + Příručka učitele •6.- L. Lederbuchová, E. Beránková, 2003, PU tytéž autorky, 2003 •7.- L. Lederbuchová, E. Beránková, 2004, PU tytéž autorky, 2004 •8.- L. Lederbuchová, M. Stehlíková, 2005; PU tytéž autorky, 2006 •9.- L. Lederbuchová, M. Stehlíková, 2006; PU tytéž autorky, 2007 • – •Nakladatelství JINAN (Úvaly) • –Sešitové antologie s dílčí faktografií (medailonky autorů), bez řídícího aparátu •6. – •7.- •8.- •9.- J. Čeňková, J. Solfronková, 1995 •Nakladatelství MOBY DICK (Praha) • –Antologie textů s medailonky autorů a výkladem základních pojmů, řídíc aparát součástí publikace •6.- Z. Fialová, J. Podzimek, 1997 •7.- Z. Fialová, J. Podzimek, 1998 •8.- Z. Fialová, J. Podzimek, 1998 •9.- Z. Fialová, J. Podzimek, 1998 • • • •Nakladatelství NOVÁ ŠKOLA (Brno) • –Antologie s výběrovými medailonky autorů a výkladem základních pojmů, řídící aparát je součástí učebnice •6.- M. Fejfušová, Z. Janáčková, 2007 •7.- T. Vieweghová, 2008 •8.- T. Vieweghová, 2009 •9.- T. Vieweghová, 2010 •Nakladatelství PRODOS (Olomouc) • –Antologie textů s medailonky autorů (8. a 9. roč.) + pracovní sešit + příručka pro učitele •6.- D. Dorovská, V. Řeřichová, 1998 •7.- tytéž autorky, 1998 •8.- tytéž autorky, 2000 •9.- tytéž autorky, 2001 •Nakladatelství SCIENTIA (Praha) • –Antologie textů + rejstřík autorů a slovníček vybraných pojmů, řídící aparát je součástí učebnice •6.- P. Šrut, B. Lukešová, 1999 •7.- P. Šrut, B. Lukešová, J. Slavíková, 2000 •8.- titíž autoři, 2001 •9.- titíž autoři, 2003 •Nakladatelství SPN – pedagogické nakladatelství, a.s. (Praha) • –Autor Josef Soukal –Antologie textů, metodická příručka pro 6.-9. roč. (1999), výkladová učebnice s ukázkami Literární výchova (pro 6.-9.; 1998, 2009) –Nové vydání: antologie doplněna řídícím aparátem •6.- 1997……… 2007 •7.- 1997 ……….2007 •8.- 1996 ……… 2008 •9.- 1996 ……….2008 • • – •Nakladatelství TAKTIK (Praha) • –Hravá literatura 6 –Hravá literatura 7 –Hravá literatura 8 –Hravá literatura 9 •Vždy učebnice + pracovní sešit (krátké ukázky) •Různé autorky •Léta vydání: 2015, 2016 •Lze zalistovat na: etaktik.cz – •Nakladatelství TRIPOLIA (dotisky naklad. Trizonia) • –2 publikace: Literatura (6-9) a Malá čítanka (6-9) –Antologie textů, medailonky autorů, slovníček pojmů, řídící aparát je součástí obou publikací •6.- V. Martinková a kol., 2005; MČ 2006 •7.- titíž, 2006; MČ 2005 •8.- titíž, 2006; MČ 2006 •9.- titíž, 2006; MČ 2006 – Kritéria hodnocení čítanek (aplikace teorie učebnic J. Průchy na specifika čítanek) •MAKROÚROVEŇ –Základní parametry čítanky •Počet publikací a jejich funkce, celkový rozsah jednotlivých publikací, počet literárních ukázek (zastoupení prózy a poezie), rozsah ukázek, množství ilustrací, zastoupení učiva literární teorie a historie –Obsah a didaktická vybavenost •A) aparát prezentace obsahu –Verbální komponenty (TEXTY) – vlastní literární ukázky /zastoupení literárních druhů a žánrů, zastoupení literatury české a světové, aktuálnost ukázek - zastoupení literatury starší, novější a současné, tematika ukázek – možnosti mezipředmětových vztahů, náročnost ukázek - adekvátnost věku žáků apod./; doplňkové texty /medailonky autorů, výklad pojmů, další doplňkové informace, úvodní slovo k oddílům učebnice apod./; informativní prvky /název zdroje ukázky, výslovnost cizích slov, vysvětlení neznámých reálií, jazyk originálu, jméno překladatele apod./ –Obrazové komponenty •B) aparát řídící – otázky a úkoly pro žáky (jejich četnost, zařazení) •C) aparát orientační – struktura učebnice (základní koncepce uspořádání), obsah, rejstřík – •MIKROÚROVEŇ –Charakter položek didakticko-metodického aparátu čítanky (= aparát řídící /otázky a úkoly pro žáky/ + metodické pokyny pro učitele) –Zpracování rámcové typologie těchto položek (otázek, úkolů, námětů) – převažující typy (nadbytečnost X nedostatečnost některého žádoucího druhu položek, zejména problémových interpretačních otázek/úkolů) – potřeba přizpůsobení didakticko-metodického aparátu potřebám dostatečné pestrosti způsobů práce korespondující s cíli a obsahovými složkami předmětu