Didaktika literární výchovy pro žáky s odlišným mateřským jazykem

Týden 11 : Umění diskuse

Umění diskuse

V posledních hodinách se pokusíme nasimulovat to, co v rámci naší malé skupiny je možné. Hovořili jsme o tom, že diskuse je něco, co nám pomáhá dosáhnout určitého motivačního cíle. Protože spolu nemůžeme debatovat o tom, co je a co není drama, dostanete jiný úkol. Zkusíte si moderovat debatu v rámci naší skupiny. Váš úkol bude následující. Zvolíte se nějaké téma, o kterém chcete diskutovat. Zvolíte si nějaký vstup do tématu: video, text, poslech, vaši úvodní řeč, obrázek, tanec, cvičení, brainstorming nebo cokoliv jiného. Otevřete před námi nějakou tezi, nebo teze, o nichž byste chtěli mluvit a pokusíte s námi vést debatu k nějakému cíli. Ten cíl vy si definujte předem, ale netrvejte na něm, můžete ho měnit během debaty. Neříkejte nám ho. Vámi definovaný cíl vám pomůže klást otázky a směřovat nás tam, kam chcete, abychom šli. Bylo by dobré zvolit téma, o němž něco víte, ale taky by to mělo být něco, co není moc odborné, například o vojenském oblečení z roku 1325 či o pletacím stroji případně o tragickém úbytku kosů v roce 2018 toho moc nevíme.

Každá z vás bude mít na vedení debaty 30 minut, tak jak by to bylo v hodině literatury na nějaká zajímavé nebo kontroverzní téma. Zbytek hodiny, tedy 15 minut proběhne reflexe toho, jak jste se cítily a jak se to ostatním líbilo.

Tedy ještě jednou: téma – vstup do tématu – diskuse – je možný její průběžný zápis – závěr diskuse. Téma vybírejte s ohledem na nás. Není důležité se shodnout. Shoda není závěr. Závěr je shrnutí, výhled do budoucna, perspektiva. Pokud bude panovat shoda, je to prima, ale není to podmínka.

Těším se na to.