1) V korpusu SYN2015 vyhledejte příklady čtyř pravopisných dublet (např. gymnasium/gymnázium) a zapište jejich frekvenci výskytu. Typ dotazu: Řešení: 2a) Vyberte z kodifikovaných pravopisných dublet tu podobu, která se nachází v korpusu SYN2015 častěji. Jaký je váš jazykový úzus? a) umývadlo – umyvadlo, výhrůžka – vyhrůžka, odesílatel – odesilatel, obývatelný – obyvatelný b) mechanismus – mechanizmus, kurs – kurz, ofensiva – ofenzíva, galerie – galérie, citron – citrón, ortoped – ortopéd. Řešení: 2b) Uveďte nejvhodnější typ dotazu. 3) Znáte význam slov: babyka, slynout, sumýš, pych, vyžle, vyza? Ve které jazykové příručce najdete odpověď? Vyhledejte slova v korpusu SYN2015 a zjistěte jejich význam a frekvenci výskytu. Typ dotazu: Řešení: 4) Dokážete objasnit rozdíly ve významu slov, která se shodně vyslovují, ale jejich grafická podoba je odlišná na základě jejich výskytu v korpusu SYN2015? Znáte odborný termín pro označení takových dvojic slov? odbít – odbýt vlis – vlys pisk – pysk sirý – syrý vír – výr visutý – vysutý nazívat se – nazývat se 5) V korpusu SYN2015 vyhledejte nejčastější kolokace slov: dobít, nabýt, mlít, mlýn, vymýtit, vymítat, vížka, brzičko 6) Uveďte slova s předponami s- a z-, která vystihují význam slovních spojení. Ověřte jejich správnost v PČP a jejich užití v korpusu SYN2015. něco opravit – někoho zmlátit – posekat trávu kosou – učinit těleso kosým – pohlédnout shora dolů – uvidět se v zrcadle – přitlouct něco k sobě – pokácet strom – překřížit nohy – zajistit nápravu – 7) Doplňte chybějící písmena a psaní skupin mě – mně odůvodněte. Správnost ověřte v PČP. U vybraných slov ověřte jejich výskyt v korpusu SYN2010 a zapište frekvenci správných i případných chybných podob. uzem_ní, vzpom_l, rozum_t, do_mnka, soukrom_, zam_řit, tam_jší, tajem_jší, zřejm_, m_ňavý, pom_nka, nesm_lý, zapom_tlivost, samozřejm_, nazpam_ť, zatm_ní, zatem_ní