Latina pro historiky 2019 Úvodní hodina Pavlína Mazáčová pmazacov@phil.muni.cz OBSAH UČIVA }Rámcově viz předmětový katalog v ISu } }Výukové materiály - viz IS + info k předmětu: }materiály od vyučující (vkládané do ISu předem a průběžně) }učebnice latiny od V. Seinerové (SŠ), }jiné vhodné učebnice pro SŠ (Pech, Špaňár, Hakenová, …), }další učebnice dle preferencí studentů }latinsko-český slovník (jakýkoli funkční, i kapesní) Motivačně autoevaluační aktivita pro úvodní hodinu } Tvorba testu na téma Co vím o latinském jazyce, literatuře , historii a kulturních hodnotách } }Zadání pro aktivitu: } } Vytvořte pro spolužáka test na téma Co vím o latinském jazyce literatuře a kulturních hodnotách v kontextu antiky }Test obsahuje 5 jednoznačných otázek (z nich 3 uzavřené a 2 otevřené), na něž vy sami umíte dostatečně odpovědět }K testu vytvořte legendu, tedy odpovědi na otázky (ponechte si u sebe) }Test dejte vypracovat svému spolužákovi po pravici }Čas vymezený pro vytvoření testu: 15 minut, pro řešení testu: 15 minut }Po vypracování se test vrací k autorovi J, který ho opraví a vyhodnotí }Čas vymezený pro opravu a vyhodnocení: cca 10 minut }Test je přiřazen k ostatním pro společnou reflexi } PRETEST znalostí latiny v kontextu } Odpovězte ve dvojicích na následujících 10 otázek: } }Do které skupiny jazyků patří latina? }Jaké české synonymum používáme pro termín adjektivum? }Pro který národ byla latina mateřským jazykem? }Kdy a kde byl zavražděn Gaius Iulius Caesar? }Jakými jazyky se mluvilo na českém území v 11. a 12. století? }Jak se jmenuje první česká kronika, jakým jazykem je psána a kdy vznikla (přibližně)? }Co znamená zkratka I.N.R.I. a kde se s ní můžeme setkat? }Znáte nějaký latinský citát nebo okřídlené slovní spojení? Pokud ano, napište ho i s překladem do češtiny. }Uměl Karel IV. latinsky? Své tvrzení doložte. }Uveďte na konkrétních příkladech, jak byste mohli využít v budoucí výuce dějepisu znalostí latiny. } ÚVOD DO PŘEDMĚTU – STRUČNÉ DĚJINY A VÝZNAM LATINY http://www.italy-weather-and-maps.com/maps/italy/lazio.gif LATINA na počátku Říma } }Řím Øzaložili Latinové podle tradice v roce 753 př. n. l. (počátek římského kalendáře, doba královská) Ø ØDvě teorie o založení Říma: Øa) legenda o Romulovi a Rémovi Øb) historické (pravdivé) založení Říma Ø Øvznikl postupným sjednocením několika vesnic v Latiu u řeky Tibery Øvzhledem ke své poloze je nazýván městem sedmi pahorků (např. Palatin, Kapitol apod.) Ø Ø Øhttp://smd.gytool.cz/downloads/3-6_RIMSKA_REPUBLIKA_cb.pdf } Lingua Latina }románský jazyk ie skupiny }název odvozen od jména kmene Latínů (obyvatelé severozápadní části starověkého Latia – Lazia, ve střední části Apeninského poloostrova při dolním toku Tibery), který latinou původně mluvil }jedním z kmenů sídlících v Latiu Římané (obývali město Řím a jeho okolí) }výbojnými Římany latina rozšířena po celém zemí Imperia Romana }Literární kontext – epos Aeneis (Vergilius) } LINGUA LATINA }prostřednictvím antické literatury zprostředkovala evropským národům antickou vzdělanost } }spisovná latina normovaná Caesarem a Ciceronem } }vedle ní současně též řeč lidová – sermo vulgaris }ke konci doby císařské získala převahu nad spisovnou latinou }rozšířena v Itálii a v římských provinciích = latina základem dnešních románských jazyků (francouzštiny, italštiny, španělštiny, portugalštiny, rumunštiny aj.) } Chronologie vývoje latiny }prehistorická fáze (? – 600 př. n. l.) } }protohistorická fáze (600 – 240 př. n. l.) } }historická fáze (od 240 př. n. l.) }archaická latina (240 – 80 př. n. l.) }klasická latina (80 př. n. l. – 14 n. l.) }Ciceronovo období (80 – 30 př. n. l.) }Augustovo období (30 př. n. l. – 14 n. l.) }poklasická latina (14 – 117 n. l.) }stříbrné období }úpadková latina (117 – 700) }středověká latina (700 – 1300) }karolinská renesance }otonská renesance }humanistická latina (1300 – 1550) }barokní latina (1550 – 1750) }klasicistní latina (po 1750) }moderní latina (od 1900) } Vybrané fáze vývoje latiny }Klasická latina Øspisovná Øsermo vulgaris Ø ØStředověká latina Øpočátek v posledních letech západořímské říše Øznačně zjednodušená (omezení konjunktivů, omezení skloňování koncovkami, nahrazování akuzativních vazeb vedlejšími větami apod.) Øsv. Augustin se zmiňuje o prosazování nové, vulgární či začínající středověké latiny - naráží na „lidový způsob mluvy“ Ødoba Karla Velikého - středověká latina součástí tzv. karolinské reformy. Øovlivněná národními jazyky, a proto se v různých krajích liší v lexiku Øvšeobecný dorozumívací jazyk vzdělaných vrstev, mezinárodních diplomatických styků i umělecké literatury a státní správy ØVatikán - latina vedle italštiny stále úředním jazykem Øčeské země - převládala latina až do husitského období, v Uhrách se udržela jako jazyk státní správy téměř až do poloviny 19. století = do češtiny a dalších evropských jazyků spousta latinských slov } Vybrané fáze vývoje latiny }Humanistická latina üvzešlá z reformy za humanismu üstále větší prosazování národních jazyků vytlačovalo pomalu latinu z každodenního života üobdiv ke klasickým autorům = studium a úmyslný návrat ke klasické latině (syntax a stylistika), slovní zásoba naopak odpovídá své době üv době humanismu a renesance vzniká základ dnešní italštiny = toskánské nářečí lidové latiny, poprvé písemně použita v díle Zpěvník (Francesco Petrarca) } }Církevní latina üpůvodně jazyk „všech věd“ se nejdéle jako oficiální jazyk udržel v církvi ü„církevnost“ spočívá nikoli v mluvnici (ta kopíruje vždy svou dobu), jako spíše v lexiku a idiomech. üzaměňování církevní latiny se středověkou üvliv křesťanství ve středověku na latinu značný, i mimo sféru náboženskou = mnoho nových latinských slov (přejatých většinou z řečtiny či hebrejštiny, někdy přímo novotvary) již ve starověku – baptisma/baptismum, sabbatum, trinitas, aj. üdíky křesťanskému vlivu mnoho slov dostalo nový význam či nové pádové vazby (confiteri alicui – chválit někoho; misereri alicui namísto misereri alicuius atd.) ü Latinský rukopis ze 6. století př. Kr. Soubor:Codex bezae latin.jpg Rukopis Mistra Jana Husa z přelomu 14. a 15. století http://img.radio.cz/pictures/knihy/rukopis_hus.jpg LATINSKÁ ABECEDA A VÝSLOVNOST }Dnes – 24 písmen }Římané – 23 písmen } nerozlišovali v písmu V a U – psali pouze V, ale vyslovovali V – U }znali pouze velká písmena – majuskule (x malá písmena - minuskule) } } ČLENĚNÍ LATINSKÝCH HLÁSEK } }vokály = samohlásky – krátké + dlouhé }diftongy = dvojhlásky – ae /é, oe/é, ei/ej, au, eu, ui/uj }konsonanty = souhlásky – různé typy podle způsobu tvoření – viz čeština } DÉLKA SLABIK A PŘÍZVUK V LATINĚ } }DÉLKA slabiky }za dlouhé slabiky se pokládají i ty, které NEOBSAHUJÍ dlouhou samohlásku či dvojhlásku } LATINSKÁ SLABIKA JE DLOUHÁ: }přirozeně – obsahuje dlouhou samohlásku nebo dvojhlásku } laudatur / laudátur – on je chválen } b) pozicí – za krátkou samohláskou slabiky následuje skupina souhlásek } laudantur / laudántur – jsou chváleni } }LATINSKÝ PŘÍZVUK } méně než trojslabičné slovo – na první slabice } trojslabičné a víceslabičné slovo – podle délky předposlední slabiky (tzv. penultimy): }předposlední dlouhá, potom je i přízvučná laudátur, laudántur }předposlední krátká, potom přízvuk na slabice před ní, tedy na 3. od konce } légitur, ténebrae /ténebré – temnoty } } } } PRAVIDLA PRO VÝSLOVNOST Procvičování správné výslovnosti } }aequus, aedifico, missa, articulus, consensus, }caelum, capella, caput, clericus, coniunx, }oratio, scientia, praesentia, quia, ratio, }requies, proelium, scriptura, vicinus, carcer, }vinculum, patientia, visitatio, sanguis, miser } Gramatická terminologie – viz např. skripta Bartoněk, s. 8 }Názvy slovních druhů a gramatických kategorií }substantivum (-a) }adjektivum (-a) }pronomen (pronomina) }numeralium (numeralia) }verbum (-a ) }adverbium (-a) } }maskulinum (-a) }femininum (-a) }neutrum (-a) }singulár }plurál } } } }podstatné jméno }přídavné jméno }zájmeno }číslovka }sloveso }příslovce } }podstat. jm. r. mužského }podstat. jm. r. ženského }podstat. jm. r. středního }číslo jednotné }číslo množné } Gramatická terminologie – viz např. skripta Bartoněk, s. 8 }Slovesné kategorie }prézens (-ntu) }futurum (-ra) }préteritum (-ta) } }indikativ }kondicionál }imperativ } }aktivum }pasívum } }čas přítomný }čas budoucí }čas minulý } }způsob oznamovací }způsob podmiňovací }způsob rozkazovací } }slovesný rod činný }slovesný rod trpný }