Latina pro historiky Úvodní seminář – 16. / 17. 9. 2019 Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. Cíle předmětu z pohledu studenta: individuálně definovány Motivačně autoevaluační aktivita pro úvodní prezenční hodinu Co vím o latinském jazyce, literatuře a kulturních hodnotách Zadání pro aktivitu: a) Vytvořte pro spolužáka test na téma Co vím o latinském jazyce, literatuře a kulturních hodnotách v kontextu antiky b) Test obsahuje 5 jednoznačných otázek (z nich 3 uzavřené a 2 otevřené), na něž vy sami umíte dostatečně odpovědět c) K testu vytvořte legendu, tedy odpovědi na otázky (ponechte si u sebe) d) Test dejte vypracovat svému spolužákovi po pravici e) Čas vymezený pro vytvoření testu: 15 minut, pro řešení testu: 15 minut f) Po vypracování se test vrací k autorovi J, který ho opraví a vyhodnotí g) Čas vymezený pro opravu a vyhodnocení: cca 10 minut h) Test je přiřazen k ostatním pro společnou reflexi, případně ho studenti předají vyučující k vyhodnocení. PRETEST znalostí latiny v kontextu Odpovězte na následujících 10 otázek: 1. Do které skupiny jazyků patří latina? 2. Jaké české synonymum používáme pro termín adjektivum? 3. Pro který národ byla latina mateřským jazykem? 4. Kdy a kde byl zavražděn Gaius Iulius Caesar? 5. Jakými jazyky se mluvilo na českém území v 11. a 12. století? 6. Jak se jmenuje první česká kronika, jakým jazykem je psána a kdy vznikla (přibližně)? 7. Co znamená zkratka I.N.R.I. a kde se s ní můžeme setkat? 8. Znáte nějaký latinský citát nebo okřídlené slovní spojení? Pokud ano, napište ho i s překladem do češtiny. 9. Uměl Karel IV. latinsky? Své tvrzení doložte. 10. Uveďte na konkrétních příkladech, jak byste mohli využít ve výuce dějepisuznalostí latiny.