Kvantitativní výzkum pro MF ČR FINANČNÍ GRAMOTNOST Červenec 2007 / Závěrečná zpráva z výzkumu / Client Service Director: Pavel Šimoník / Senior Analyst: Iva Ryznerová / STEM/MARK, a.s. OBSAH Hlavní zjištění strana 3 Realizátor projektu strana 6 Východiska projektu strana 7 Parametry projektu strana 8 Sebehodnocení úrovně finanční gramotnosti strana 9 Rodinný rozpočet a investice strana 21 Praktické znalosti z oblasti financí strana 29 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 3 / 31 Hlavní zjištění Sebehodnocení finanční gramotnosti Podle předložené definice finanční gramotnosti se největší část respondentů (35 %) ohodnotila známkou 3, stejné hodnoty dosahuje i průměrná známka za všechny dotázané. Sebehodnocení závisí především na dosaženém stupni vzdělání – lépe známkují lidé s VŠ, s vyššími příjmy domácnosti, soukromí podnikatelé. Z hlediska spokojenosti s úrovní svých znalostí se populace dělí na zhruba stejné části – polovině spíše vyhovuje, polovině ne nebo neví. Analýzou těchto dvou hledisek – informovanosti a spokojenosti s ní – získáváme několik segmentů populace: Dospělá populace ČR hodnotí úroveň své finanční gramotnosti průměrnou známkou 3. Cca 2/5 dospělých jsou dobře informovány v oblasti financí a s touto úrovní jsou spokojeny. Další 2/5 jsou informovány průměrně nebo špatně a se svými znalostmi jsou nespokojeny. Zbylá pětina převážně nemá o tuto oblast zájem. Nejdůležitějším a nejdůvěryhodnějším zdrojem informací je přímý poskytovatel finančního produktu nebo služby. Naprostá většina dotázaných konstatuje, že ze školy si žádné znalosti pro orientaci v oblasti financí a bank neodnesla. Respondenti by jednoznačně uvítali výuku základních pojmů na střední škole. Formou obecných deklarací se dotázaní shodují na potřebě znalosti pojmů i dalšího vzdělávání jak obecně, tak konkrétně pro tvorbu rodinného rozpočtu, investic a úvěru. Při konkrétním rozhodnutí o způsobu vzdělávání by však preferovali spíše pasivní formy – čtení letáků, brožur, článků na internetu či v tisku, pořady v TV. Zájem o organizované vzdělávání deklarují téměř ¾ oslovených respondentů za podmínky bezplatnosti a bez propagace konkrétního produktu. Očekávaným poskytovatelem je stát nebo finanční instituce. Čtvrtina domácností tvoří svůj rodinný rozpočet pravidelně, další 2/5 nárazově. V oblasti investic financí se česká populace chová zdrženlivě – pouze necelá desetina by přebytečnou částku rodinného rozpočtu použila na investování. Správnou míru inflace za poslední rok dokáže odhadnout necelá polovina dospělé populace. 27 % dobře informovaných, hodnotících svoji finanční gramotnost známkou 1 nebo 2, spokojených s úrovní znalostí: jedná se častěji o muže než ženy, respondenty s vyšším stupněm vzdělání, nejčastěji podnikatele, s příjmem domácnosti od 30 000 Kč 16 % s průměrnými znalostmi, s nimiž jsou spokojeni 20 % průměrně informovaných, ale nespokojených s touto úrovní: nejčastěji jde o zaměstnance a respondenty s nadprůměrnými osobními příjmy a průměrnými nebo podprůměrnými příjmy domácnosti STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 4 / 31 Hlavní zjištění 19 % neinformovaných a nespokojených: základní vzdělání nebo vyučení, nejnižší příjmové kategorie, často studenti, spíše ženy 8 % neinformovaných, kterým však informace nechybí: základní vzdělání, důchodce, 60 a více let, nejnižší příjmové kategorie zbytek – cca 10 % se v rámci těchto dvou hledisek nezařadil. Celkem 45 % populace deklaruje (spíše neurčitě) schopnost orientace v nabídce konkrétních produktů na finančním trhu. Necelá třetina (29 %) přiznává, že úroveň znalostí jí brání ve využívání finančních produktů – nejčastěji jde o investiční, dále o úvěrové a spořící produkty. Informační zdroje Informace z oblasti financí a produktů jsou čerpány ze tří základních zdrojů: přímo od poskytovatele (v bance, spořitelně, pojišťovně), z tisku a TV a od známých či příbuzných. Přímý poskytovatel působí jako zdroj nejdůvěryhodnější (59 %) a v případě potíží by se na něj obrátila polovina uživatelů produktu. Poměrně vysoké důvěry požívají i zprostředkovatelé a finanční poradci (34 %), ovšem jako zdroj informací fungují spíše výjimečně (12 %). Vzdělávání Cca ¾ dospělé populace považují jak znalost pojmů, tak přímo vzdělávání a získávání nových informací z finanční oblasti za důležité, přičemž čtvrtina určitě. 9 dotázaných z 10 pokládá za užitečné vzdělávání dospělé populace v oblasti hospodaření s penězi. Pochopení pojmů a další vzdělávání vítají především lidé již informovaní, vzdělanější a mladší. Většina (81 %) respondentů se shoduje v tom, že ve škole znalosti pro orientaci v oblasti financí a bank nezískala. Téměř všichni (93 %) souhlasí s možností vyučovat základní pojmy z oblasti finančního světa na středních školách, necelá polovina by toto učivo směrovala již na základní školy. Většina populace preferuje pasivní formu případného dalšího vzdělávání – 3 /4 mají zájem o čtení letáků, brožur, článků na internetu, 2/3 by četly odborné přílohy v tisku nebo sledovaly specializované pořady v TV. Specializované kurzy či semináře by přivítala třetina dotázaných. Zájem účastnit se organizovaného finančního vzdělávání deklarují ¾ dospělé populace, a to v případě, že by bylo zcela zdarma a bez propagace konkrétního poskytovatele. Polovina by uvítala bezplatné vzdělávání i při spojení s propagací konkrétního produktu nebo služby. Takové vzdělávání dospělých by měl zajišťovat stát (42 %) nebo finanční instituce (37 %). STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 5 / 31 Hlavní zjištění Rodinný rozpočet a investice Čtvrtina domácností sestavuje pravidelně svůj rodinný nebo osobní rozpočet, další 2/5 toto činí v případě plánování větších výdajů. Třetina respondentů rozpočet nikdy netvoří, považuje to za zbytečné, nemá čas nebo má tak nízký příjem, že nepovažuje plánování za potřebné. Rozpočet si sestavují především lidé s dobrou informovaností v této oblasti, nejčastěji podnikatelé a zaměstnanci. I když většina populace deklaruje tvorbu rozpočtu v situaci, kdy by věděla jak jej správně sestavit (64 %), nedostatek znalostí není důvodem absence plánování – většina respondentů, kteří si rozpočet netvoří, by jej nesestavovala ani v případě správných informací. Převážná většina se shoduje na potřebě vzdělávání dospělých i školních žáků v oblasti tvorby rodinného rozpočtu, investic a úvěrů. I v této oblasti jsou upřednostňovány informace z brožur, letáků, internetu, TV pořadů či odborných článků. Při výběru spotřebitelského úvěru se největší část populace řídí výší roční úrokové sazby (34 %). V dalším sledu rozhodují s poměrně stejnou důležitostí důvěryhodnost poskytovatele (21 %), RPSN (19 %) a výše měsíční splátky (18 %). Dobře informovaní, vzdělaní spotřebitelé se častěji rozhodují kromě roční úrokové sazby i podle RPSN, naopak neinformovaní s nižším vzděláním spíše reflektují velikost měsíční splátky. V případě hypotetického přebytku 2 000 Kč každý měsíc by se největší část respondentů rozhodla pro odložení této částky doma (37 %). Necelá třetina (30 %) by uložila peníze na účet do banky, pětina (22 %) by přebytek utratila a jen minimum dotázaných (8 %) by částku investovalo např. do podílových fondů nebo akcií. Schopnost zacházet s penězi promyšleně s cílem zvyšovat jejich hodnotu roste s vyšším stupněm vzdělání a tím i vyšším příjmem. Rovněž ti, kteří jsou dobře informovaní a dokáží si finance rozplánovat prostřednictvím rodinného rozpočtu, jsou spíše schopni peníze investovat nebo alespoň uložit do banky. Nejvyužívanějšími produkty na poli financí a bankovnictví jsou kromě běžného účtu a bankovní karty stavební spoření a penzijní připojištění či penzijní fondy. Známými produkty jsou i vkladní knížka, životní pojištění, termínovaný a spořící účet. Praktické znalosti z oblasti financí Správnou míru inflace za loňský rok dokáže odhadnout necelá polovina (43 %) populace ČR. Ostatní ji odhadují vyšší nebo vůbec nedokážou stanovit. Správně určují zejména respondenti dobře informovaní, vzdělaní, spíše muži než ženy, výrazně nejčastěji podnikatelé. Při porovnání výhodnosti výnosu 300 Kč nebo 15 % ze 3 000 Kč určují správný postup ¾ dotázaných. Čtvrtina buď vůbec neví nebo se rozhoduje špatně. Schopnost správně odpovědět je opět daná informovaností, vzděláním a sociální pozicí. STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 6 / 31 Realizátor projektu Společnost STEM/MARK Jsme společností zkušených odborníků v marketingovém výzkumu a řídíme se přesvědčením, že kvalitní výzkum musí být dialog. Dialog mezi námi a klientem a dialog s našimi respondenty otevírají cestu k dobrému výzkumu. Dobrý výzkum je předpokladem úspěšného dialogu našeho klienta s jeho zákazníky. Nejlepší služby se rodí z otevřeného dialogu lidí. Marketingový výzkum je dialog. V letošním roce vstoupíme do třináctého roku existence. Během této doby jsme se stali jednou z předních společností v oblasti marketingového výzkumu na českém trhu. Poskytujeme služby na vysoké profesionální úrovni, prověřené na několika úrovních společnosti nezávislými orgány české asociace agentur pro výzkum trhu SIMAR a odpovídající standardům světové profesní organizace ESOMAR. Výzkumné série, rozsáhlý archiv dat pořízených ve vlastní režii a znalost prostředí nám umožňují znát odpovědi na některé otázky ještě dříve, než nám je klienti položí. Pomáháme zákazníkům správně porozumět výsledkům výzkumu a zvolit optimální marketingovou strategii vedoucí k úspěchu a k dosažení jejich cílů. Tím podporujeme jejich růst a zlepšování pozice na trhu. Je pro nás radost spolupracovat s těmi, kteří své práci rozumí. Client Service Director Pavel Šimoník Telefon: 225 986 819 E-mail: simonik@stemmark.cz Senior Analyst Iva Ryznerová Telefon: 225 986 838 E-mail: ryznerova@stemmark.cz STEM/MARK, a.s. Na Hrázi 17/176, 180 00 Praha 8 Telefon: 225 98 68 11 Fax: 225 98 68 60 E-mail: Info@stemmark.cz Web: http://www.stemmark.cz IČO: 6185 9591, DIČ: CZ6185 9591 Bankovní spojení: Živnostenská banka, Praha 1 Číslo účtu: 819 010 004 / 0400 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 7 / 31 Východiska projektu Zadání projektu Zadavatelem je MFČR. STEM/MARK, a.s. předkládá výsledky výzkumu. Výzkum si klade za cíl zmapovat základní úroveň finanční gramotnosti na základě subjektivního hodnocení populace, zjistit hodnocení vlastní vzdělanosti a potřeby dalšího vzdělávání v oblasti finančních služeb mezi spotřebiteli. Okruhy výzkumu Hodnocení vlastní vzdělanosti Zájem o finanční vzdělávání Základní znalosti termínů v oblasti finančních služeb Znalost a orientace ve finančních produktech a službách Využívané produkty Finanční strategie domácností Metoda projektu Kvantitativní „face to face“ výzkum Standardizované osobní rozhovory s pomocí dotazníku Dotazování prostřednictvím školených tazatelů Cílová skupina Dospělá populace ČR (18 a více let) Vzorek respondentů 800 respondentů Reprezentativní vzorek populace 18+ Kvótní výběr – kvótní znaky: věk vzdělání pohlaví region velikost místa bydliště STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 8 / 31 Parametry projektu Detaily terénního šetření Celkový počet uskutečněných rozhovorů: 811 Do zpracování byla zařazena pouze kompletně dokončené rozhovory Termín dotazování: 22. červen – 2. červenec 2007 Kontrola datového souboru Data byla pořízena dvakrát různými pracovníky pro vyloučení chyb přepisu způsobených přepisem. Data byla zpracována osvědčenými a neustále vyvíjenými postupy STEM/MARK plně respektující dohodnuté národní a mezinárodní standardy výzkumu trhu a veřejného mínění. 24 26 27 23 47 53 18 41 31 10 19 19 18 23 21 11 11 7 4 1 8 3 5 6 7 9 12 13 2 0% 20% 40% 60% 80% 100% 18-29 let 30-44 let 45-59 let 60 a více Muž Žena Základní Vyučení Maturita VŠ Do 999 ob. 1000 - 4999 5000 - 19999 20000 - 99999 Nad 100000 ob. Praha Středočeský Jihočeský Plzeňský Karlovarský Ústecký Liberecký Královéhradecký Pardubický Vysočina Jihomoravský Olomoucký Moravskoslezský Zlínský VěkPohlavíVzdělání Velikost obceKraj Struktura vzorku ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 SEBEHODNOCENÍ ÚROVNĚ FINANČNÍ GRAMOTNOSTI Sebehodnocení finanční gramotnosti strana 10 Orientace v nabídce finančních produktů strana 12 Informační zdroje strana 14 Vzdělávání z oblasti financí strana 16 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 10 / 31 Průměrné sebehodnocení: známka 3 – závisí na vzdělání, příjmu, věku a sociální pozici DEFINICE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI „Finančně gramotný občan chápe základní ekonomické souvislosti, orientuje se na trhu finančních produktů a služeb a je schopen odpovědně spravovat osobní nebo rodinný rozpočet, včetně správy finančního majetku a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace“. 5 23 35 21 8 7 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% 1-Výborná znalost 2 3 4 5-Úplná neznalost Neví Hodnocení vlastní úrovně finanční gramotnosti (dle definice) ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 průměrná známka: 3,04 3,7 3,2 2,7 2,4 3,0 2,9 3,0 3,3 3,1 3,4 3,1 3,0 2,6 3,4 3,3 3,0 2,7 1 2 3 4 5 Základní Vyučení Maturita VŠ 18-29let 30-44let 45-59let 60avíce Student,učeň Důchodce Nezaměstnaný, MD Zaměstnanec Soukr. podnikatel, Do7500Kč 7501-10000 10001-15 000 15001avíce Vzdělání Věk Sociální pozice Osobní příjem Hodnocení vlastní úrovně finanční gramotnosti (dle definice) ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Aritmetické průměry 1-5, 1=výborné hodnocení, srovnání v jednotlivých skupinách ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 11 / 31 Dobře nebo průměrně informovaní a spokojení: 2/5, průměrně nebo nedostatečně informovaní a nespokojení: 2/5, 1/5 = ostatní bez zájmu Určitě ano 11% Spíše ano 42% Spíše ne 31% Nevím 6% Určitě ne 10% Jste spokojen(a) s touto úrovní Vaší finanční gramotnosti? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 Dobře informovaní, spokojení 27% Průměrně informovaní, spokojení 16% Průměrně informovaní, nespokojení 20% Neinformovaní spokojení 8% Neurčitelní 10% Neinformovaní, nespokojení 19% Segmentace podle informovanosti a spokojenosti s ní ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 Socioekonomický profil jednotlivých segmentů: dobře informovaní a spokojení: muži, VŠ nebo maturita, podnikatel, student, vyšší příjmy průměrně informovaní a spokojení: na MD nebo nezaměstnaný, (jižní Morava) průměrně informovaní a nespokojení: zaměstnanec, (východní Čechy) neinformovaní nespokojení: základní vzdělání, vyučení, nižší příjmy, student, (jižní Čechy) neinformovaní spokojení: základní vzdělání, 60+, důchodce STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 12 / 31 Orientaci v nabídce konkrétních finančních produktů spíše neurčitě deklaruje necelá polovina dospělé populace Určitě ano 9% Spíše ano 36% Spíše ne 36% Nevím 5% Určitě ne 14% Dokážete se svou znalostí dostatečně orientovat v nabídce konkrétních produktů a služeb na finančním trhu? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 25 7 1 1 6 0 66 54 26 5 26 13 8 33 65 46 45 33 0 2 5 47 23 19 0 4 3 2 0 35 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Dobře informovaní, spokojení Průměrně informovaní, spokojení Průměrně informovaní, nespokojení Neinformovaní, nespokojení Neinformovaní spokojení Neurčitelní Určitě ano Spíše ano Spíše ne Určitě ne Nevím Dokážete se svou znalostí dostatečně orientovat v nabídce konkrétních produktů a služeb na finančním trhu? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých segmentech ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 13 / 31 29 % dotázaných přiznává nevyužívání finančních produktů z důvodu neznalosti – nejčastěji investiční, úvěrové a spořící produkty Určitě ano 5% Spíše ano 24% Spíše ne 38% Nevím 10% Určitě ne 23% Brání Vám Vaše úroveň znalostí ve využívání nějakého produktu/služby na finančním trhu? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 12 6 5 3 1 2 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% Investiční produkty Úvěrové produkty Spořící produkty Pojišťovací produkty Jiné Nevím Pokud ano, může uvést u kterého typu produktů pociťujete největší omezení? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 14 / 31 3 základní zdroje informací: přímý poskytovatel + tisk a TV + známí či příbuzní 25 23 22 12 11 0 0 0 0 0 6 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% Přímo od poskytovatele produktu/služby (např. v bance,..) Z tisku nebo z televize Od známých či příbuzných Od zprostředkovatele, finančního poradce Na internetu Od České národní banky Od Ministerstva financí Profesní sdružení(např. Česká bankovní asociace,…) Sdružení na ochranu zájmů spotřebitelů (např. SOS,…) Jinde Neví Odkud nejčastěji získáváte informace ze světa financí? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 26 24 21 13 12 0 0 0 0 3 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% Přímo od poskytovatele produktu/služby Od známých či příbuzných Z tisku nebo z televize Na internetu Od zprostředkovatele, finančního poradce Sdružení na ochranu zájmů spotřebitelů (např. SOS,…) Od České národní banky Od Ministerstva financí Jinde Neví Odkud nejčastěji získáváte informace o jednotlivých finančních produktech/službách na finančním trhu? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 15 / 31 Nejdůvěryhodnější: informace od přímého poskytovatele 32 20 17 13 10 2 1 1 0 2 27 15 18 16 12 3 2 2 2 59 35 34 30 22 5 3 3 2 2 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% Přímo od poskytovatele produktu/služby Od známých či příbuzných Od zprostředkovatele, finančního poradce Z tisku nebo z televize Na internetu Od České národní banky Od Ministerstva financí Sdružení na ochranu zájmů spotřebitelů (např. SOS,…) Profesní sdružení (např. Česká bankovní asociace,…) Neví Nejdůvěryhodnější 2. nejdůvěryhodnější Který z výše uvedených způsobů získávání informací považujete za nejdůvěryhodnější? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 51 22 11 4 3 1 1 1 0 0 4 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% Přímo na poskytovatele produktu/služby Na zprostředkovatele, finančního poradce Na známé či příbuzné Sdružení na ochranu zájmů spotřebitelů (např. SOS,…) Na internet Na tisk nebo z televizi Profesní sdružení(např. Česká bankovní asociace,…) Na Ministerstvo financí Na Českou národní banku Jinam Neví A kam byste se obrátil(a) o pomoc v případě potíží nebo nespokojenosti s finančním produktem/službou? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 16 / 31 ¾ populace deklarují důležitost znalostí a vzdělávání ve finanční oblasti, vzdělávání dospělých je užitečné Určitě ano 27% Spíše ano 48% Spíše ne 16% Neví 4% Určitě ne 5% Je podle Vás důležité, abyste znal(a) pojmy z finanční oblasti a rozuměl(a) jim? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 Určitě ano 27% Spíše ano 45% Spíše ne 18% Neví 5%Určitě ne 5% Má podle Vás smysl se dále finančně vzdělávat a získávat nové informace, abyste pojmům z finančního světa lépe rozuměl(a) a mohl(a) je také prakticky uplatnit? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 Spíše zbytečné 8% Spíše užitečné 47% Velmi užitečné 40% Neví 3%Zcela zbytečné 2% Jaký je Váš názor na záměr vzdělávat dospělou populaci v oblasti hospodaření s penězi (např. rodinný rozpočet, nejvhodnější investice, úvěr). Považuje to z vašeho pohledu za: ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 17 / 31 Informace jsou důležité zejména pro ty, kteří se v této oblasti již orientují – mladší a s vyšším stupněm vzdělání 53 17 25 17 11 7 40 58 62 46 35 46 6 22 8 23 44 15 0 2 2 10 8 12 1 1 3 4 2 19 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Dobře informovaní, spokojení Průměrně informovaní, spokojení Průměrně informovaní, nespokojení Neinformovaní, nespokojení Neinformovaní spokojení Neurčitelní Určitě ano Spíše ano Spíše ne Určitě ne Neví Je podle Vás důležité, abyste znal(a) pojmy z finanční oblasti a rozuměl(a) jim? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých segmentech ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 14 21 35 48 33 29 26 20 27 42 46 48 43 48 49 48 36 45 23 22 13 6 14 17 19 22 1811 5 3 1 3 2 4 14 510 6 1 1 2 4 4 9 5 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Základní bez vyučení Vyučen bez maturity Maturita Vysoká škola 18-29let 30-44let 45-59let 60avíce Vzdělání Věk Celkem Určitě ano Spíše ano Spíše ne Určitě ne Neví Má podle Vás smysl se dále finančně vzdělávat a získávat nové informace, abyste pojmům z finančního světa lépe rozuměl(a) a mohl(a) je také prakticky uplatnit? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých segmentech ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 18 / 31 4/5 populace nezískaly informace ve škole, shoda panuje ve směrování finančního vzdělávání do středních škol 16 6230 31 29 4 21 15 2 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Na základní škole Na střední škole Neví Určitě ne Spíše ne Spíše ano Určitě ano Domníváte se, že by bylo vhodné, aby pojmy z oblasti finančního světa (tj. např. bankovnictví, pojišťovnictví, stavebního spoření nebo investic) byly obsaženy již ve školních osnovách: ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 Spíše ne 29% Spíše ano 12% Určitě ano 3%Neví 4% Určitě ne 52% Domníváte se, že jste získal(a) prostřednictvím školního vzdělávání dostatek informací pro orientaci v oblasti financí a bank? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 19 / 31 Převládá zájem o pasivní formu vzdělávání – brožury, internet, odborné přílohy v tisku, TV, o kurzy či semináře by měla zájem cca třetina 34 23 25 14 11 38 46 43 21 19 15 14 14 24 16 10 13 15 38 50 3 4 3 4 4 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Doma – pomocí letáků, brožur, internetu Prostřednictvím odborných příloh v tisku Prostřednictvím specializovaných TV pořadů Na specializovaných kursech, seminářích Ve škole Určitě ano Spíše ano Spíše ne Určitě ne Neví Kde a jakou formou byste měl(a) zájem se dále finančně vzdělávat a získávat informace z oblasti financí? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 20 / 31 Organizované vzdělávání: zcela zdarma, nezávislé, případně s propagací poskytovatele, zajišťovat stát nebo finanční instituce 72 49 31 9 7 27 49 67 89 93 1 2 2 2 0 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100 % Pokud by bylo zcela zdarma a nezávislé (bez propagace nabídky konkrétního oskytovatele fin. služby, např. banky, pojišťovny) Pokud by to bylo zcela zdarma ale spojeno s propagací nabídky konkrétního poskytovatele fin. služby, např. banky, pojišťovny) Pokud by bylo za mírný poplatek Pokud by bylo za běžný poplatek, např. jako jazykové kurzy Za jiných podmínek Ano Ne Neví Organizovaného finančního vzdělávání byste se zúčastnil za jakých podmínek? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 Nestátní neziskové organizace, nadace 10% Finanční instituce (např. banky, pojišťovny,..) 37% Stát 42% Neví 9% Někdo jiný 2% Který subjekt by podle Vašeho názoru měl zajišťovat finanční vzdělávání dospělých? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 RODINNÝ ROZPOČET A INVESTICE Rodinný rozpočet strana 22 Vzdělávání v oblasti tvorby rozpočtu, investic a úvěrů strana 25 Úvěr strana 26 Investice strana 27 Využívané produkty strana 28 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 22 / 31 Rodinný rozpočet: 1/4 systematicky, 2/5 jen při větších výdajích, 1/3 vůbec (zbytečnost) Ne 34% Ano, ale jen při plánování větších výdajů 40% Ano, pravidelně 26% Sestavujete si svůj vlastní rozpočet, případně rozpočet domácnosti? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 18 7 6 3 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% Považuji to za zbytečné Nemám na to čas Jiný důvod Nevím, jak na to Pokud ne, z jakého důvodu? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 - stará se jiný člen domácnosti (rodiče) - nemá svůj vlastní příjem - má malý příjem - není potřeba STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 23 / 31 Pravidelně sestavují rozpočet dobře informovaní, nárazově alespoň částečně informovaní – lidé s vyšším stupněm vzdělání, podnikatelé, zaměstnanci, ženy, věkové pásmo 45-59 33 26 26 22 26 16 46 46 51 29 23 31 22 28 23 49 52 53 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Dobře informovaní, spokojení Průměrně informovaní, spokojení Průměrně informovaní, nespokojení Neinformovaní, nespokojení Neinformovaní spokojení Neurčitelní Ano, pravidelně Ano, ale jen při plánování větších výdajů Ne Sestavujete si svůj vlastní rozpočet, případně rozpočet domácnosti? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých segmentech ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 23 30 19 25 30 26 33 32 25 26 18 31 42 45 44 40 34 43 41 40 60 39 40 30 25 35 33 26 34 34 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Student,učeň Důchodce Nezaměstnaný, MD Zaměstnanec Soukr. podnikatel, živnostník Do16000Kč 16001-23 000Kč 23001-30 000Kč 30001avíce Kč Sociální pozice Příjem domácnosti Celkem Ano, pravidelně Ano, ale jen při plánování větších výdajů Ne Sestavujete si svůj vlastní rozpočet, případně rozpočet domácnosti? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých segmentech ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 24 / 31 2/3 deklarují tvorbu rozpočtu v případě příslušných znalostí - zpravidla ti, kteří si již rozpočet sestavují Spíše ne 17% Spíše ano 38% Určitě ano 28% Nevím 8% Určitě ne 9% Pokud byste věděl, jak správně sestavit svůj osobní rozpočet, příp. rozpočet domácnosti, začal byste toho využívat? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 70 18 8 40 24 28 23 21 28 26 65 15 35 42 48 38 29 38 0 12 37 16 18 12 20 19 17 0 1 26 7 8 3 11 23 9 3 4 2 8 9 8 8 814 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Ano, pravidelně Ano,alejen připlánování většíchvýdajů Ne Dobře informovaní, spokojení Průměrně informovaní, spokojení Průměrně informovaní, nespokojení Neinformovaní, nespokojení Neinformovaní spokojení Sestavuje rozpočet Segment podle informovanosti a spokojenosti Celkem Určitě ano Spíše ano Spíše ne Určitě ne Nevím Pokud byste věděl, jak správně sestavit svůj osobní rozpočet, příp. rozpočet domácnosti, začal byste toho využívat? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých segmentech ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 25 / 31 Vzdělávání v oblasti rozpočtu, investování a úvěrů má širokou podporu, 2/5 jsou pro specializované kurzy 31 29 34 43 46 40 14 13 13 7 6 8 4 5 5 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Jaké jsou principy sestavování osobního/rodinného rozpočtu Jaký správný způsob zvolit pro investování volných peněžních prostředků Jak si správně vybrat z nabídek úvěrů Určitě ano Spíše ano Spíše ne Určitě ne Nevím Myslíte si, že by bylo vhodné, aby se žáci ve škole učili ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 29 31 34 49 53 52 12 9 8 5 2 2 5 5 4 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Ohledně tvorby osobního /rodinného rozpočtu A měli možnost se vhodnou formou naučit, jaký správný způsob zvolit pro investování volných peněžních prostředků A měli možnost se vhodnou formou naučit, jak si správně vybrat z nabídek úvěrů Určitě ano Spíše ano Spíše ne Určitě ne Nevím A myslíte si, že by bylo vhodné, aby se dospělí nějakou formou vzdělávali ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 59 58 50 41 3 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% Doma – pomocí brožur, letáků, internetu Prostřednictvím specializovaných televizních pořadů Prostřednictvím odborných příloh v tisku Na specializovaných kursech, seminářích Jinak A jakým způsobem by se měli dospělí v této oblasti vzdělávat ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 26 / 31 Nejdůležitější kriterium: roční úroková sazba RPSN zohledňují zejména informovaní, s vyšším vzděláním, muži Nevím 6% RPSN (roční procentní sazba nákladů) 19% Roční úroková sazba 34% Výše měsíční splátky (bez ohledu na celk. výši) 18% Něco jiného 2% Důvěryhodnost poskytovatele (např. banky,..) 21% Pokud byste si vybíral spotřebitelský úvěr (např. na koupi nové televize nebo pračky), co by bylo nejdůležitějším kritériem? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 9 23 16 25 32 22 22 14 5 18 37 31 39 32 29 33 35 33 37 34 28 17 26 10 15 11 15 26 32 19 20 26 15 22 15 24 18 22 25 21 3 2 1 0 1 2 0 2 1 61 2 3 2 4 479109 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Dobře informovaní, spokojení Průměrně informovaní, spokojení Průměrně informovaní, nespokojení Neinformovaní, nespokojení Neinformovaní spokojení Základníbez vyučení Vyučenbez maturity Maturita Vysokáškola Segment podle informovanosti a spokojenosti Vzdělání Celkem Výše měsíční splátky Roční úroková sazba RPSN Důvěryhodnost Jiné Nevím Pokud byste si vybíral spotřebitelský úvěr, co by bylo nejdůležitějším kritériem? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých segmentech ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 27 / 31 Volné prostředky: nejčastěji odloženy doma S informovaností, vzděláním, příjmem roste schopnost finance alespoň uložit do banky, případně investovat Uložím na účet do banky 30% Odložím je doma 37% Utratím je za další nákup 22% Jinak 3% Investuji (např. do podílových fondů nebo akcií) 8% Jak byste nejspíše naložil(a) s volnými peněžními prostředky ve výši 2 000 Kč, které by vám zbyly v každém měsíci? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 13 20 31 14 27 18 29 31 22 39 38 35 31 38 35 48 40 37 34 31 26 34 26 37 20 21 30 13 8 5 19 8 6 1 3 8 1 3 2 2 4 2 33 5 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Ano, pravidelně Ano,alejen připlánování většíchvýdajů Ne Dobře informovaní, spokojení Průměrně informovaní, spokojení Průměrně informovaní, nespokojení Neinformovaní, nespokojení Neinformovaní spokojení Sestavuje si rozpočet Segment podle informovanosti a spokojenosti Celkem Utratím Odložím doma Uložím na účet Investuji Jinak Jak byste nejspíše naložil(a) s volnými peněžními prostředky ve výši 2 000 Kč, které by vám zbyly v každém měsíci? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých segmentech STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 28 / 31 Nejvyužívanější produkty: běžný účet, sporožiro, platební karta, stavební spoření, penzijní připojištění 70 64 57 43 19 33 17 20 12 8 7 6 8 15 15 15 18 46 20 32 22 23 28 27 24 20 2 2 4 10 1 11 7 6 10 6 5 6 6 5 12 17 21 27 30 38 46 48 51 55 57 61 8 6 7 7 7 6 6 6 7 7 6 7 5 1,59 1,80 2,10 2,40 2,40 2,70 2,83 3,00 3,07 3,16 3,23 3,28 1,37 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100 % 110 % běžný účet, sporožiro, postžiro apod bankovní platební karta stavební spoření penzijní připojištění, penzijní fondy vkladní knížka životní pojištění termínovaný, spořící účet kreditní (úvěrová) karta vydaná bankou úvěr ze stavebního spoření spotřebitelský úvěr leasing hypoteční úvěr investiční, akciové nebo podílové fondy Využívám, vlastním Znám Plánuji, zvažuji využívat Nevyužívám, neplánuji Neuvedl Řekněte mi prosím, zda tento produkt znáte, zda jej využíváte nebo jeho využití zvažujete/plánujete ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 průměr PRAKTICKÉ ZNALOSTI Z OBLASTI FINANCÍ Inflace strana 30 Výnos z investice strana 31 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 30 / 31 Správnou míru inflace dokáže určit 43 % populace 18+ 2 43 23 5 2 0 25 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% Méně než 1 % 1% – 4,9 % 5% – 9,9 % 10% – 14,9% 15 % – 29,9% Více než 30% Nevím Pokuste se, prosím, odhadnout, jaká byla v loňském roce míra inflace v ČR? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 0 1 3 5 3 54 49 48 28 32 24 21 26 29 18 5 5 3 9 8 1 3 2 5 0 2 0 1 0 16 21 21 25 34 1 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Dobře informovaní, spokojení Průměrně informovaní, spokojení Průměrně informovaní, nespokojení Neinformovaní, nespokojení Neinformovaní spokojení Méně než 1 % 1% – 4,9 % 5% – 9,9 % 10% – 14,9% 15 % – 29,9% Více než 30% Nevím Pokuste se, prosím, odhadnout, jaká byla v loňském roce míra inflace v ČR? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých segmentech ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 2 2 3 2 2 1 2 2 4 2 3 47 39 28 39 51 59 34 39 31 44 64 24 22 19 24 24 23 24 18 13 27 147 4 7 6 4 2 7 4 8 5 6 1 3 3 2 1 1 0 4 2 1 0 1 0 0 1 1 0 0 1 0 0 020 29 40 27 17 12 32 33 42 20 13 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Muž Žena Základníbez vyučení Vyučenbez maturity Maturita Vysokáškola Student,učeň Důchodce Nezaměstnaný, MD Zaměstnanec Soukr. podnikatel, živnostník Pohlaví Vzdělání Sociální pozice Méně než 1 % 1% – 4,9 % 5% – 9,9 % 10% – 14,9% 15 % – 29,9% Více než 30% Nevím Pokuste se, prosím, odhadnout, jaká byla v loňském roce míra inflace v ČR? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých skupinách ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 STEM/MARK, a.s. Finanční gramotnost, červenec 2007 strana 31 / 31 ¼ nedokáže určit výnos z investice v % Není schopen se rozhodnout 10% 15 % z investované částky 74% 300 Kč 16% Představte si , že investujete částku 3000 Kč. Dal(a) byste přednost výnosu 300 Kč nebo výnosu 15% z investované částky? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 11 11 13 25 27 88 82 79 58 60 1 7 8 16 13 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Dobře informovaní, spokojení Průměrně informovaní, spokojení Průměrně informovaní, nespokojení Neinformovaní, nespokojení Neinformovaní spokojení 300 Kč 15 % z investované částky Není schopen se rozhodnout Představte si , že investujete částku 3000 Kč. Dal(a) byste přednost výnosu 300 Kč nebo výnosu 15% z investované částky? ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých segmentech ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007 21 21 11 7 13 14 20 18 7 21 15 16 16 58 69 84 90 74 81 73 66 83 62 69 77 83 21 11 5 2 13 5 7 16 10 17 17 7 2 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Základníbez vyučení Vyučenbez maturity Maturita Vysokáškola 18-29let 30-44let 45-59let 60avíce Student,učeň Důchodce Nezaměstnaný, MD Zaměstnanec Soukr. podnikatel, Vzdělání Věk Sociální pozice 300 Kč 15 % z investované částky Není schopen se rozhodnout Představte si , že investujete částku 3000 Kč. Dal(a) byste přednost výnosu 300 Kč nebo výnosu 15% z investované částky?ZÁKLAD: Všichni respondenti, n=811 POZNÁMKA: Srovnání v jednotlivých skupinách ZDROJ: STEM/MARK, Finanční gramotnost 07/2007