Předmět •Větný člen označující skutečnost ZASAŽENOU dějem. • •Může být vyjádřen VŠEMI PÁDY s výjimkou 1. a 5. pádu (nominativu a vokativu). • •Zřídka (možná nikdy) také bývá vyjádřen: -předložkovým 2. pádem -předložkovým 3. pádem PŘEDMĚT V BEZPŘEDLOŽKOVÉM 2. PÁDĚ (V GENITIVU) •Po některých slovesech jediný předmětový pád (dotknout se, vzdát se, zříct se) • •Dotkl se stolu. •Vzdal se odměny. •Zřekla se dítěte. •Napil se vody. • • PŘEDMĚT VE 3. PÁDĚ (V DATIVU) •Matka po té příhodě svým dětem dlouho domlouvala. •Nevěřím tomu člověku. •Rodičům nikdy nelžete. •Petrovi ani nezkoušejte odporovat •Můžu vám večer zatelefonovat? • • • • • Předmět ve 4. pádě (akuzativ) •Předmět – základní funkce 4. pádu, následuje po dalších slovesech: • •učit se, studovat, hledat, vyhledat, zkoumat, vyzkoumat, najít… (a spousta dalších) • • Předmět v 7. pádě (instrumentálu) • • •Házet oštěpem •Točit hlavou •Tleskat ručičkama • PŘEDMĚT V PŘEDLOŽKOVÉM 4. PÁDĚ • •vsadit se/sázet se o něco •usilovat, rvát se, bít se o něco •dívat se na něco •soustředit se, koncentrovat se na něco •orientovat se na něco • • Předmět v 6. pádě (v lokálu) •S předložkou o: • •Včera jsem o té věci mluvili. •Přemýšleli jsme o vašem návrhu. • •Další slovesa: uvažovat o něčem, poradit se o něčem, hádat se o něčem, diskutovat o něčem… • •S předložkou na: •Diskutující trval na svém názoru. • Předmět v předložkovém pádě - instrumentálu •párat se s někým •namáhat se s něčím •piplat se s něčím •Seděl dlouho do noci nad svými účty. •Vysedával do večera nad knihou. • Věty s dvojím předmětem – ve 4. a ve 3. pádě •Tzv. nepřímý předmět (adresát) •Vysvětlil dětem pravidla hry. •Věnujte mi chvíli pozornost. •Předali mu ocenění. •Maminka mi koupila krásný dárek. • • Věty s dvojím předmětem - ve 4. a v 6. pádě: •Věty s předmětem v akuzativu a v lokálu: • •Petr nás o té záležitosti včas informoval. •Právníci nás poučili o možných následcích. • •