Vedlejší věty •Druhy vedlejších vět určujeme: •podle jejich větněčlenské platnosti •podle spojovacích výrazů, kterými jsou připojeny k větě řídící •podle vztahu jejich obsahu k obsahu věty řídící • Vedlejší věta přísudková -vyjadřuje jmennou část slovesně-jmenného přísudku řídící věty, v níž je pouze jeho sponová část (být nebo stát se) • -bývá často uvozena spojkami jak, jako, jaký, v řídící větě na ni odkazuje souvztažný spojovací výraz tak, takový Vedlejší věta přísudková •Konkrétní příklady: -Nic ve městě už není, jak to bývalo dřív. -Práce v naší firmě není, jako když švec sedí u verpánku. -Obloha byla, jako by ji vymaloval. -Je mi, jako bych měla každou chvíli omdlít. Vedlejší věta podmětná -vyjadřuje podmět věty řídící -ptáme se na ni pomocí přísudku věty řídící a otázkou kdo, co •Příklad: •Je možné, že nás neslyšel? • Otázka: Kdo / co je možné? Vedlejší věta podmětná (pokračování) •Konkrétní příklady: •Je možné, aby vám to tak dlouho trvalo? •Není jisté, zda s tím všichni budou souhlasit. •Ve Francii dříve nebylo slušné, aby děvčata nosila do školy a do společnosti kalhoty. Vedlejší věta podmětná •Příklady (pokračování): -Je možná méně známou skutečností, že zadržení vody v krajině je vždy přínosné. -Důsledkem vývoje historických událostí bylo, že Prusko relativně získalo na významu. -Hodilo by mi, kdybych mohl jezdit domů o hodinu dříve. -Líbí se mi, když někdo takto vypráví. -Zdálo se mi, jako by někdo zvonil./ že někdo zvoní. -Připadalo mi, že nám chce něco říct. Vedlejší věta podmětná •2. Vyjadřuje charakteristiku osoby, věci nebo jiné skutečnosti, které v řídící větě nejsou pojmenovány (v řídící větě jsou přísudkem vyjádřeny pouze děj, vlastnost, stav, které jsou přisuzovány této osobě, věci nebo jiné skutečnosti): Vedlejší věta podmětná •Konkrétní příklady: •Kdo nic neví, ten nic nepoví. •Co je moje, to je moje. •Kteří z vás přišli později, vyzvednou si formuláře o přestávce. •Komu přišlo z fakulty oznámení o nepřijetí ke studiu, může se do čtrnácti dnů odvolat. Vedlejší věta podmětná •3. Následuje po větách s neosobním tvarech některých předmětových sloves (pokud by tato slovesa byla ve větě ve tvaru osobním, následovala by po větě s nimi věta předmětná). Pozor na rozdíly! •Vypráví se, že v tomto domě i dnes straší. (VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ) • •Dodnes se přesně neví, co se vlastně tenkrát stalo. (VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ) • •Průvodce nám vyprávěl, že v tomto domě i dnes straší. (VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ) • •Dodnes nikdo přesně neví, co se vlastně tenkrát stalo. (VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ) • Pozor na rozdíly! •Kteří z vás přišli později, vyzvednou si formuláře o přestávce. •(VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ) • •Studenti, kteří přišli později, si vyzvednou si formuláře o přestávce. •(VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍVLASTKOVÁ) •