Stylistika 21

K stylistice mluvené češtiny

Mluvený (autentický) prototypický jazyk...

... charakterizují podle Čermáka následující vnější (sociolingvistické a situační) parametry - mluvený text by měl být:

1) skutečně mluvený (a ne čtený)

2) dialog (a méně monolog)

3) užitý mezi partnery, kteří si jsou navzájem blízcí (a ne mezi lidmi neznámými)

4) mezi partnery sociálně a situačně si rovnými

5) soukromý (a ne tedy v různém stupni veřejný)

6) neformální (a ne tedy vázaný společenskými formami, předpisy aj.)

7) interaktivní ( a ne tedy vycházející pouze od jediného z partnerů jako aktivního)

8) in praesentiam (a ne tedy distanční, např. po telefonu)

9) binární, resp. mezi dvěma partnery (a ne tedy mezi partnery mnoha)

10) spontánní a nepřipravený (a ne tedy s připraveným scénářem)

11) nenucený a nehledaný (a ne tedy oficiální) a

12) technicky pořizovaný bez (většího) uvědomění posluchače o tom, že je nahráván (a ne tedy s jeho neustálým vědomím nahrávanosti).

 (Adamovičová - Čermák - Pešička 2008, s. 7)


"K nepřipravenému mluvenému projevu jistá "vágnost" a neuspořádanost patří, jako něco "pokleslého" ji může hodnotit jedině ten, kdo poměřuje mluvený projev normami textu psaného /…/. Badatelé zaměření na výzkum mluvených projevů a dialogů musí neustále připomínat sobě i druhým, že mluvené projevy představují specifický svět  (existenční formu jazyka, případně specifický styl); že nejde o jakési "nepravidelnosti," "anomálie" či "odchylky" na kontrastním pozadí "dokonalejších", "úplnějších", artikulovanějších textů psaných, o cosi "vyšinutého", negativního, o permanentní porušování norem a pravidel (jak bývají specifické jevy mluveného jazyk hodnoceny v gramatikách založených na textech psaných" (Hoffmannová - Homoláč - Mrázková 2019, s. 12-13)

Anakolut a zeugma

Zeugma - spřažení dvou dominantních výrazů jedním doplňujícím členem, který je formálně vztažen jen jednomu z nich, významem však patří k oběma výrazům

Anakolut - vybočení z větné konstrukce (často v delších výpovědích , v nichž do hlavního myšlenkového obsahu  je vložen vedlejší myšlenkový obsah  - upřesnění, doplnění - apod.)

V následujících příkladech rozlište anakolut a zeugma; navrhněte řešení, jak se jim vyhnout.

k zápočtu vypracujete a odevzdáte seminární práci

rodiče by měli víc důvěřovat a spoléhat na učitele

poskytnout širší přehled a pohled na určité disciplíny

nejnovější výzkumy zkoumají duševní stavy před a po zkoušce

sebereflexní bilance popisuje stavy před a po mikrovýstupem

a v tý galerii většina obrazů, kerý sou tam teďkonc vystavený,  byly vytvořený začátkem devatenáctýho století

a tahle blbá písemka, na kerý sme v zápočťáku všichni pohořeli, sme ji museli absolvovat až v lednu

máma,když viděla mý rifle, tak ji málem vomejvali

Jak to uslyšela, tak mě málem kleplo

a tyhle výzkumy, které byly inspiroványé zkušenostmi z anglosaské oblasti, se začalo koncem sedumdesátých let


(příklady z Hoffmannová - Homoláč - Mrázková 2019, s. 189 an.)



Ukázka rozhovoru

(text převzat z  (Hronek-Sgall 2014, s. 149)


paní H: pražská spisovatelka

paní M: pražská literární historička