Styl reklamní komunikace - funkce? - typologie reklamy - rozhodující stylotvorný faktor -→ adresát -autorství reklamy? -stylová vrstva → tendence -normy • Styl reklamní komunikace - perfektní, exkluzívní, luxusní, skvělé, dokonalé, kvalitní, precizní, super, mimořádné, právě pro vás, speciální, senzační, neskutečné, neuvěřitelné, bezkonkurenční, špičkové, zázračné, revoluční, neodolatelné, pravé, poctivé, jedinečné… • Styl církevní komunikace - funkce? - rozhodující stylotvorný faktor -→ téma -stylová vrstva → intertextualita; inklinace ke spisovnosti, biblické reálie, biblismy, terminologie -žánrová pestrost • Jazykové prostředky církevní komunikace Česká republika chtíc nechtíc vstoupila do EU. Bůh povolal ku pomoci blanické rytíře. Je to připomínka z dob, kdy varhan a zvonů nebylo. Nedej potřebnému rybu, ale nauč ho ryby lovit. Bylo by nevhodné kvůli jednomu skandálu házet všechny kněze do jednoho pytle. Prostě doba není tak špatná, že by museli vyjet blaničtí rytíři. Chtějí vybudovat ze sjednocené Evropy Babylonskou věž. • Parémie, frazémy a jejich modifikace; intertextovost Své osudy mají nejen knihy, jak praví latinské přísloví, ale i instituce, tedy i naše charita. Jak se lidově říká, odříkaného chleba největší krajíc… Nalít čistého vína! Otázka je, zda teď, nebo později, zda plnou číši, nebo po kapkách. Je neznaboh jako poleno. • Žánrové druhy církevní komunikace (Minářová, 2009) - kázání, homilie, duchovní promluvy - duchovní, náboženské písně - modlitby společné i duchovní -texty biblické -texty diskuzní a polemické -texty obřadní, bohoslužební, liturgické -texty teologických rozprav, církevní žurnalistiky/publicistiky, texty příležitostné aj. • Styl esejistický - mezi stylem odborným a uměleckým - subjektivita, beletrizace - odborné téma, umělecké ztvárnění (forma) - proces poetizace sdělení - poutavost, aktualizace - stylová vrstva: synonyma, kontrast, opozice, paradoxy, opakování, neologismy, okazionalismy, figury a tropy - specifika kompozice (převaha postupu výkladového a úvahového) • Styl literatury faktu - specifická funkce (estetická funkce modifikovaná odborně vzdělávací, edukační) pomezí stylu uměleckého a odborného pomezí stylu esteticky sdělných a věcných non-fiction stylová vrstva: prostředky umělecké a odborné, faktografičnost, dokumentárnost, věcnost + prostředky estetizující kompozice: využití všech čtyř základních slohových postupů např. texty vzpomínkové, reportážní, autobiografické, historické, cestopisné • Komunikační situace NĚKDO NĚKOMU NĚKDE O NĚČEM S JISTÝM ZÁMĚREM POMOCÍ VÝRAZOVÝCH PROSTŘEDKŮ NĚCO SDĚLUJE. •