Adobe Systems Metody ve výuce elementárního čtení a psaní/ katedra primární pedagogiky 1 Metody ve výuce elementárního čtení a psaní doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. Adobe Systems Metody ve výuce elementárního čtení a psaní/ katedra primární pedagogiky 2 Vyučovací metoda §Postup, cesta, způsob vyučování. §Charakterizuje činnost učitele vedoucí žáka k dosažení stanovených cílů. §Existují různé klasifikace – podle fází vyučovacího procesu, podle způsobu, podle způsobu interakce mezi učitelem a žáky… §…podle charakteru specifické činnosti. (Pedagogický slovník) Adobe Systems Metody ve výuce elementárního čtení a psaní/ katedra primární pedagogiky 3 Metody ve výuce čtení: Syntetické – vycházejí z jednotlivých prvků (písmena, hlásky, slabiky), postupně se spojují v celky. Analytické – vycházejí z celků (tj. grafických celků slov), postupně vedou k poznání prvků, z nichž jsou celky složeny. Analyticko-syntetická (hlásková) – samostatná prezentace. Některé metody vycházejí z jazyka ústního, jiné z písemného; v jedněch se učí čtení souběžně se psaním (nebo jeho prostřednictvím), v druhých se psaní odděluje a bývá posunuto na později. Adobe Systems Metody ve výuce elementárního čtení a psaní/ katedra primární pedagogiky 4 Metody syntetické: §Písmenková (abecední, slabikovací), §Hláskovací, §Skriptologická (čtení psaním), §Mnemotechnicko-skriptologická, §Fonomimická (normálních hlásek), §Normálních slabik, §Fonetická, §Petrákova (postupného a kontrolního průvodního čtení), §Slabiková souhlásková, §Genetická (Kožíškova, Zapisovací) – samostatná prezentace. ̶ Adobe Systems Metody ve výuce elementárního čtení a psaní/ katedra primární pedagogiky 5 Metody analytické: §Jacototova, §Vogelova (normálních slov), §Globální: - období paměti, - období analýzy, - období samostatného čtení, - období pokračujícího výcviku. (tvarová psychologie, oční pohyby, poznávání smyslu čteného). Adobe Systems Metody ve výuce elementárního čtení a psaní/ katedra primární pedagogiky 6 Vedoucí úloha smyslu čteného: Dokážete přečíst následující větu? V SUOIVSOLTSI S VZÝUKEMM NA CMABRIDGE UINERVTISY VLŠYO NJAVEO, ŽE NZEÁELŽÍ NA POŘDAÍ PSÍEMN VE SOLVĚ. JEDNINÁ DLEŮITŽÁ VĚC JE, ABY BLYA PNVRÍ A PSOELNDÍ PÍMESNA NA SRPVÁÉNM MSTÍĚ. ZYBETK MŽŮE BÝT TÁTONLÍ SĚMS A TY TO PŘOÁD BEZ PORLBMÉŮ PEŘČETŠ. JE TO PORTO, ŽE LDIKSÝ MEZOK NETČE KDAŽÉ PENSÍMO, ALE SVOLO JKAO CLEEK. ̶ Adobe Systems Metody ve výuce elementárního čtení a psaní/ katedra primární pedagogiky 7 Metody ve výuce psaní: §Kopírovací, §Pauzovací, §Syntetická, §Taktovací, §Fyziologická (americká), §Psychologicko-fyziologická, §Globální, §Analyticko-syntetická – samostatná prezentace.