PŘEDCHÁZENÍ NEDOSTATKŮM V PRVOPOČÁTEČNÍM ČTENÍ A PSANÍ 1. Nedostatky ve čtení Nesprávné čtení - to co dítě přečte, není ve shodě s tím, co je napsáno nebo natištěno. Projevuje se: - záměnou, - přidáváním, - vynecháváním, - přehazováním, - komolením, hlásek, slabik nebo slov ve čteném textu. Příčinou bývá: - nepevná znalost grafického tvaru písmene (napsaného) k odpovídající hlásce (vyslovené), - nepozornost při čtení písmen, - chybná artikulace hlásek, - obtížná hlásková stavba slabiky nebo slova, - vývojová porucha čtení (dyslexie). Při nápravě se zaměříme na: - nácvik čtení slov s obtížnou hláskovou strukturou, - opakované čtení slov a vět, - výklad a objasňování neznámých výrazů, - názorné využití skládací abecedy (analýza – syntéza), - kontrolu porozumění významu, - sebekontrolu pomocí magnetofonové nahrávky, - individuální péči o zaostávajícího čtenáře. Neuvědomělé čtení - dítě čte technicky správně, ale nevnímá obsah čteného nebo mu nerozumí. Projevuje se: - špatnou orientací v textu, - neschopností žáka reprodukovat text, - problémy ve formulaci odpovědí na otázky týkající se obsahu, - nesprávným plněním úkolů souvisících s obsahem textu, - neochotou zaujímat vlastní názory a postoje. Příčinou bývá: - přílišný důraz na techniku čtení (uniká smysl), - neadekvátní tempo čtení (příliš rychlé nebo příliš pomalé), - nepřiměřená formální obtížnost textu (složitá hlásková stavba), - nepřiměřená obsahová obtížnost textu (neodpovídá zájmu ani zkušenostem a znalostem), - nedostatečná životní nebo čtenářská zkušenost dítěte (nepodnětné prostředí). Při nápravě se zaměříme na: - podněcování zájmu žáka o obsah čteného, - vysvětlování obtížných či neznámých slov, - pomoc při čtení slov s obtížnou hláskovou stavbou, - rozmanitost forem kontroly porozumění, - vytváření dostatečného prostoru pro diskusi o obsahu čteného. Neplynulé čtení – dítě nečlení text na souvislé, významové a rytmicko-intonační celky. Projevuje se: - hláskováním textu, - sekaným slabikováním, - opakováním slov nebo jejich částí, - vkládáním nefunkčních pauz do čtenářského výkonu, - proměnlivým tempem čtení. Příčinou bývá: - nezvládnutí správného čtení, - špatné porozumění textu, - neosvojení návyku správného dýchání. Při nápravě se zaměříme na: - zdokonalení techniky čtení, - zvětšování zorného pole čtenáře, - zkracování fixačních přestávek, - vhodné členění věty na úseky, - uvědomělé čtení, - správné ekonomické dýchání. Nevýrazné čtení – dítě nedokáže při čtení pracovat s hlasem tak, jak odpovídá povaze a obsahu textu. Projevuje se: - nesprávnou a nepřirozenou intonací, - nesprávným kladením slovního a větného přízvuku, - nesprávným frázováním, - špatnou řečovou technikou (dýchání, posazení hlasu, výslovnost), - neschopnost uplatnit vhodnou modulaci síly, tempa, výšky a barvy hlasu. Příčinou bývá: - špatně vytvořené návyky dýchání a posazení hlasu, - nedostatečná pozornost pro upevnění správných návyků, - vady výslovnosti, - málo příležitosti k hlasitému čtenářskému projevu, - nedostatečná pozornost hodnocení a sebehodnocení žáků (chybí podpora a povzbuzení) Při nápravě se zaměříme na: - poslech čteného nebo přednášeného textu, - uvědomělé napodobování vzorového čtenářského výkonu, - porovnávání zvukových nahrávek textu přečteného výrazně i nevýrazně, - rozvoj hodnocení a sebehodnocení čtenářského výkonu žáky. 2. Nedostatky ve psaní Deformace tvarů – dítě nedokáže psát tvary písmen, které odpovídají kaligrafickému vzoru. Projevuje se: - jednotlivá písmena je obtížné rozlišit, některá písmena píší zrdcadlově, - u některých písmen chybí nebo naopak přebývá tvarový prvek. Příčinou bývá: - nejisté ovládání ruky, - špatně vytvořené nebo upevněné pracovní návyky pro psaní, - nevhodné materiální zabezpečení (psací materiál, psací náčiní), - nejistota ve spoji hláska a písmeno. Při nápravě se zaměříme na: - rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, - obtahování velkých tvarů písmen, - zdokonalování především zrakové paměti, - procvičování pravolevé orientace, - označení levého okraje řádku, - důsledné uplatňování správných pracovních a hygienických návyků při psaní. Třaslavé písmo – dítě píše správné tvary písmen, avšak nejistými tahy. Projevuje se: - křečovitými tahy, - silným přítlakem na psací náčiní, - kolísavou kvalitou písma. Příčinou bývá: - nedostatečně uvolněná ruka pro psaní, - délka přípravného období neodpovídá potřebám dítěte, - nesprávné držení psacího náčiní, nevhodná poloha při psaní. Při nápravě se zaměříme na: - nácvik odvážného a švihového pohybu píšící ruky po papíře, - psaní zobratňovacích cviků v odpovídající velikosti, - vytvoření a upevnění správného úchopu psacího náčiní, - pevné, ale ne křečovité držení psacího náčiní, - nácvik posunu ruky po papíře. Kolísavá velikost písma – dítě není schopné udržet jednotnou velikost grafémů stejné délky. Projevuje se: - zakončováním písmen v několika délkových úrovních, - obtížnou identifikací písmen s horní nebo dolní délkou, - neúměrným psaním písmen stejné délky, - stáčením písma na konci řádku. Příčinou bývá: - nejisté ovládání ruky, - křečovité držení psacího náčiní, - nedostatečná orientace v ploše, - psaní neúměrně dlouhých či obtížných textů. Při nápravě se zaměříme na: - rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, - zdokonalení orientace v prostoru a v ploše, - nácvik správného poměru délky písmen pomocí obtahování předepsaných cviků a textů, využití pomocné liniatury pro písmena střední, horní a dolní délky. Nestejnoměrný sklon – dítě nezvládá psaní písmen ve stanoveném rozmezí úhlu řádku k ose písmene 60 až 90 stupňů. Projevuje se: - písmo se naklání moc (písmo ležaté=méně než 60 stupňů), - písmo se naklání na druhou stranu (písmo zvrácené= více než 90 stupňů), - písmo se naklání nestejnoměrně (písmo vějířovité nebo sklon střídavý). Příčinou bývá: - nesprávný způsob držení psacího náčiní, - špatně nakloněný sešit (u praváků pravým horním rohem doleva), - psací podložka mimo osu těla, - neplynulý psací pohyb. Při nápravě se zaměříme na: - upevnění pracovních návyků při psaní, - zabezpečení místa pro psaní, které odpovídá fyziologickým nárokům dítěte, - nácvik správného sklonu písmen pomocí obtahování předepsaných cviků a textů, - využití pomocných podložek pro psaní písmen se správným sklonem, - nácvik posunu ruky po papíře a plynulého psacího pohybu. Přerušování psacího tahu – dítě nedokáže napsat slovo, slabiku nebo dokonce ani písmeno jedním tahem. Projevuje se: - viditelně nastavovanými tahy při psaní písmen, slabik nebo slov, - nejistotou při spojování psacích písmen, - pomalejším pracovním tempem. Příčinou bývá: - nesprávný úchop, - křečovité držení psacího náčiní, - nedostatečná znalost správných tvarů, - nejistota v napojování psacích písmen, - obava z opomenutí napsání diakritických znamének. Při nápravě se zaměříme na: - uvolnění pohybu píšící ruky v rameni, předloktí, zápěstí a ve špetce, - nácvik plynulého psacího pohybu vsedě i vestoje, - procvičování pohybu ruky po papíře zprava doleva, nahoru a dolů, - obtahování složitějších obrazců jedním tahem, - při obavě dítěte z opomenutí napsání diakritických znamének je třeba stanovit, kdy je možné tah přerušit (po dopsání slabiky nebo alespoň písmene). Nepravidelný rozestup písmen ve slovech – dítě nedokáže udržovat stejné rozestupy mezi písmeny ve slovech, mezi slovy ve větách. Projevuje se: - písmena v textu jdou obtížně rozeznat, - nejsou patrné spojovací tahy mezi grafémy, - mezery mezi jednotlivými písmeny jsou zbytečně široké, - hustota písma je nepravidelná. Příčinou bývá: - nejisté ovládání ruky při psaní, - nevhodná poloha při psaní, - nedostatečná orientace v ploše, - neplynulý psací pohyb. Při nápravě se zaměříme na: - nácvik plynulého posunu ruky po papíře, - obtahování předepsaných textů s optimální hustotou cviků a písmen, - zdokonalení orientace v prostoru a v ploše, - psaní zobratňovacích cviků ve spojení s rytmickými říkadly.