Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. KPP PdF MU Teoretická východiska: • •Na principu vývoje písma; •Posílena komunikativní stránka jazykového vyučování; •Přirozené uchopování písma dítětem; •Zapisování myšlenek symbolem; •Psaní hůlkovým písmem; •Výuka probíhá ve dvou etapách. • • Průpravné čtení (cca 6-10 týdnů) •Plynule navazujeme na činnosti, které žáci znají z předškolního období: • •Vyprávění, která navozuje přirozenou komunikaci ve třídě; •Uzlíky (A. – Anička), znaky pro spolužáky a známé osoby i postavy; •Zápis myšlenek, typografická stavba věty; •Izolování náslovné hlásky (písmeno bez tečky); •Uvědomění si pořadí hlásek ve slově. • • • Hláskové čtení (cca 10-15 týdnů) •S probranými písmeny skládáme slova a věty. Texty k procvičování čtení obsahují výhradně probraná písmena: • •K nácviku čtení používáme nejmenší jednotku psané řeči – grafém; •Slabiky di, ti, ni, dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě nacvičujeme jako celek; •Nepolevit v důrazu na vyprávění, čtení a naslouchání s porozuměním; •Děti ale budou zcela samozřejmě chtít číst a zapisovat i jiné texty (tabule písma, učení dětí navzájem); •Překlopení vyvozeného a upevněného velkého tiskacího písma do malého; •Nácvik psacího písma. • • • Děkuji za pozornost!