Práce s textem v hodinách čtení 1.-3. ročník ZŠ Mgr. Pavla Klusáčková, Ph.D. Co je předpokladem práce s textem s žáky mladšího školního věku? How_Do_Children_Learn_To_Read.jpg Slabikářové a čítankové texty jako nachystaný materiál (nástroj) pro učitele •Rozvoj čtenářské gramotnosti již od počátku prvního ročníku • •Důležité je uvědomit si sestavu třídy – žáci, kteří již čtou x žáci, kteří se teprve učí číst – od toho se bude odvíjet příprava hodiny • •Nezáleží na metodě čtení (genetická, analyticko-syntetická metoda, globální metoda...) • •Cílem je dospět ke čtení s porozuměním tzv. krůček po krůčku • • • Už znalostí prvních písmen se začíná rozvíjet čtenářská gramotnost •Jeden z nejkrásnějších okamžiků učitele v první třídě je, když vidí radost a údiv v obličeji prvňáčka, který si zrovna uvědomil, že umí číst. J • •Důležité je pracovat s aktuální znalostí žáka, rozvíjet ji a postupně zvyšovat úroveň a náročnost textů. • •Žák často pracuje s chybou. Chyby se snažíme postupně eliminovat (I když někdy mohou být úsměvné!) anakunda.jpg Ukázka práce žáka 1. ročníku ZŠ Práce s různorodými úlohami v nachystaných textech •Není nutné si pokaždé vytvářet vlastní texty pro práci žáků, existuje velký zásobník pracovních listů na internetu (datakabinet.cz, dumy.cz, ucitelnice.cz, skolakov.cz, gramar-in.cz aj.) •Důležité ale je si pracovní materiál vytvořený někým jiným předem přečíst, prověřit si jeho kvalitu a uvědomit si, k čemu bude ve výuce sloužit Typy úloh, na které lze narazit Pracovní listy z českého jazyka k učebnicím a pracovním sešitům vydavatelství Taktik (2016) kids2.jpg IMG_0582.jpg IMG_0570.jpg IMG_0571.jpg IMG_0572.jpg IMG_0573.jpg IMG_0574.jpg IMG_0575.jpg IMG_0576.jpg IMG_0577.jpg IMG_0578.jpg IMG_0579.jpg IMG_0580.jpg IMG_0581.jpg (Nejen) v rámci hodin čtení je důležité •Snažit se u žáků rozvíjet paměť, pozornost, zrakové i sluchové vnímání • •Zaměřit se též na rozvoj komunikačních schopností a obohacování slovní zásoby • •Lze využívat i různé stolní hry (Story Cubes aj.) a pomůcky primárně určené k jinému účelu (např. kapesník jako zástupná rekvizita – hraní rolí apod.) • Metody pro rozvoj čtenářské gramotnosti při práci s textem ①Brainstorming ②Myšlenková a pojmová mapa ③Kostka - (1) Popiš. Jak to vypadá?, (2) Porovnej, (3) Asociuj. Co tě napadá?, (4) Analyzuj. Z čeho se to skládá?, (5) Aplikuj. (6) Argumentuj. Je to dobré? Jak to můžu použít? ④Vyhledávání klíčových slov – vhodné pro naučné texty ⑤Fabulování ⑥Čtení s otázkami ⑦Čtení s předvídáním ⑧Dílna čtení • aj. • • • • • • • • Tipy na publikace taktik.png vis-co-ctes.jpg Zdroje a literatura •Košťálová H. et al. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: VÚP. •Lukášová, J. et al. (2016). Hravé pracovní listy pro 1. ročník ZŠ. Praha: Taktik international. •Nováková, I. (2010). Víš, co čteš? Praha: Portál. •Pecina, P., Zormanová, L. (2009). Metody a formy aktivní práce s textem. Brno: PdF MU. • • •www.gramar-in.cz •www.datakabinet.cz •www.dumy.cz •www.ucitelnice.cz •www.skolakov.cz • • • • • •