Vývojová psychologie Výsledek obrázku pro piaget Výsledek obrázku pro piaget O kom je řeč? •https://www.youtube.com/watch?v=7AuhaJYqXQ4 • POHÁDKA O PIAGETOVI • Výsledek obrázku pro POHÃ�DKA Jednotlivá stádia •https://www.youtube.com/watch?v=IhcgYgx7aAA&t=15s • ANO-NE • Pořadí těchto stadií je zákonité a neměnné. •Věk je udáván orientačně, mohou existovat interindividuální rozdíly •Jedná se správné řazení stádií? senzomotorické stadium, stadium konkrétních operací, předoperační stadium, stadium formálních operací • https://www.youtube.com/watch?v=PuP53BbIY0A •Co dítě na videu ještě neumí (kterou mentální operaci)? •Kdy se to naučí (v kolikátém měsíci)? •O jaké stádium se jedná? https://www.youtube.com/watch?v=9YWlfRTBhAQ https://www.youtube.com/watch?v=gnArvcWaH6I&t=135s •Jakou mentální operaci dítě na videu ještě neumí? •V jakém stádiu je dítě na videu? •V jakém stádiu se mentální operaci naučí? Jak se nazývá tato mentální operace? Kdy se ji dítě naučí? •dvě a tři je pět, dítě nedokáže operaci obrátit a říci, že pět bez tří je dvě different types of mind maps SENZOMOTORICKÉ STADIUM •0-2 ROKY •Roste fyzická mobilita •Poznávají svět pomocí pohybů a smyslů •Reflexy, návyky •Uvědomění objektů v okolí (zaměření na vlastní tělo→ zaměření na vnější objekty) •Dělání věcí záměrně •Egocentričtí •TRVALOST OBJEKTU (8./9. měsíc) PŘEDOPERAČNÍ STÁDIUM •(SYMBOLICKÉ PŘEDPOJMOVÉ 2-4 ROKY, NÁZORNÉ 4-7 LET) •Fantazie (+imaginární kamarádi), živé neživé objekty (animismus) •Učíme se rozumět slovům, obrazům, gestům a to tak, že jsou to určité symboly něčeho •Hraní si na něco •Proč? •Fenomenismus (svět je takový, jaký vypadá, vazba na přítomnost) •Absolutismus (každé poznání má jednoznačnou platnost) •Egocentrické myšlení, neschopnost konzervace kapaliny, počtu STÁDIUM KONKRÉTNÍCH OPERACÍ •7-11 let •Logické myšlení, třídění objektů •Induktivní myšlení, generalizace •Konzervace, reverzibilita, decentrace •3+5=8 8-5=3 •Hlubší sebepoznání, poznání naší jedinečnosti, učíme se vciťovat do ostatních STÁDIUM FORMÁLNÍCH OPERACÍ •12 let+ •Abstraktní pojmy (láska, nenávist atd.) •Myslí racionálněji o abstraktních pojmech a hypotetických událostech •Více rozumí vlastní identitě a morálce •Více rozumí, proč se lidi chovají, jak se chovají a jsou tak soucitnější Asimilace, akomodace, ekvilibrium •https://www.youtube.com/watch?v=3-A9SgbAK5I •