18.04.2018 1 Kognitivní vývoj, vývoj morálního usuzování PedF MU, JS 2018 Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. Kognitivní vývoj  Jean Piaget (1896 – 1980)  švýcarský biolog a psycholog  vycházel z pozorování vlastních dětí (měl 3)  strukturalistický přístup ke kognitivnímu vývoji  kognitivní schémata  proces diferenciace probíhá cestou asimilace (použití vytvořeného schématu na nový objekt) a akomodace 18.04.2018 2 Proces ekvilibrace Asimilace,akomodace a vývoj kognitivních schémat 18.04.2018 3 Jean Piaget (1896 – 1980) 18.04.2018 4 Kognitivní vývoj – stádia  období senzomotorické inteligence (do 2 let)  velká role vrozených dispozic, vše probíhá „tady a teď“, vytváří se pojetí trvalosti objektu; „kruhový vývoj“  předoperační období (2 – 7 let)  předpojmové a symbolické myšlení (2 – 4 roky):egocentrismus, animismus, dosud ne kategorie, logika, hierarchie, také neschopnost správně posoudit fyzikální vlastnosti věcí (stálost objemu apod.)  názorné a intuitivní myšlení (4 – 7 let): intuitivní souvislosti – role bezprostředního vnímání, fantazie, naivních představ, schopnost vnímat v daném okamžiku pouze jeden aspekt problému následují:  období konkrétních operací (7 – 12 let): vzniká logické myšlení, schopnost grupovat operace – pojmout více aspektů problému, schopnost třídění, řazení, hierarchizace  období formálních operací (rozvoj od 12 let):abstraktní myšlení, dedukce, abstrakce 18.04.2018 5 18.04.2018 6 Stabilita (permanence) objektu Egocentrismus (vs. teorie mysli) https://www.youtube.com/watch?v=OinqFgsIbh0 18.04.2018 7 Princip zachování množství Princip zachování objemu https://www.youtube. com/watch?v=gnA rvcWaH6I 18.04.2018 8 Balanční úkol Piaget: vývoj morálního usuzování  Předoperační období:  1. stádium: počátky pojetí pravidel, patrných v rámci symbolické hry, kdy každé dítě má sklon dodržovat vlastní pravidla, která odpovídají především jeho přáním, neslouží kolektivním účelům (spolupráce, soutěžení)  2. stádium: (poč. kolem 5. roku) – smysl pro povinnost dodržovat pravidla (neměnná, daná autoritou, povahy „fyzikálního zákona“); činy se neposuzují podle motivů, ale podle následků  Období konkrétních operací:  3. stádium: sociální konvence, pravidla jsou záležitost společné dohody a mohou se měnit, pokud účastníci souhlasí, při hodnocení činů jsou důležité i úmysly  Období formálních operací:  4. stádium: dospívající vytvářejí pravidla tak, aby byli schopni vypořádat se se situací, se kterou se ještě nesetkali 18.04.2018 9 Rozšíření koncepce morálního vývoje: Lawrence Kohlberg (1927 – 1971)  Vycházel z Piagetova pojetí  Vycházel z pozorování dětí a dospívajících a z rozhovorů  Identifikoval šest stádií morálního vývoje, sdružených do tří úrovní  Svou koncepci ověřoval empiricky – pomocí hypotetických dilemat  Podobně jako Piaget dokládal, že dítě je činitelem vlastního morálního vývoje – morálku nemá „osvojenou“ na základě výchovy a vlivu rodičů, ale prochází zákonitým vývojem  (0 – předmorální stádium: rozlišování libého /zábavné, napínavé, dobré/ a nelibého /co působí bolest, strach…/, není představa pravidel, autority, povinností…)  úroveň I – předkonvenční morálka: hedonistické následky, fyzická moc  1. orientace na poslušnost, vyhnutí se trestu  2. orientace na odměnu – přizpůsobuji se, abych získal odměnu, aby se mi vrátilo, co jsem poskytl  úroveň II – konvenční morálka (nejen „konformní“)  3. orientace na to,být „hodným dítětem“, vyhnout se nesouhlasu  4. orientace na autoritu, právo a řád (dodržování zákonů, pravidel, povinností – vyhýbání se pocitům viny za nedodržování)  úroveň III – postkonvenční morálka (autonomní, orientovaná na principy nezávislé na autoritě)  5. orientace na společenskou smlouvu – principy obecně uznávané jako důležité pro všeobecný prospěch  6. orientace na (samostatně zvolené) univerzální etické principy – spravedlnost, důstojnost, rovnost… 18.04.2018 10 Následovníci, kritika  Z feministických pozic Carol Gilliganová – ženy kladou větší důraz na potřeby ostatních, společenskou souhru v tomto smyslu, než na abstraktní principy  cílem morálního vývoje není pouze rozvinutí etiky spravedlnosti, nýbrž také etiky účasti (care)  Kohlberg s Piagetem předpokládali úzkou vazbu mezi kognitivním a morálním vývojem, patrně však podcenili schopnost dětí morálně usuzovat  Dennis Krebs: morální usuzování v reálném životě je jiné než při řešení „testovacích“ dilemat „Heinzovo dilema“  V jedné daleké zemi umírala žena, která onemocněla zvláštním druhem rakoviny. Existoval lék, o němž si lékaři mysleli, že by mohl ženu zachránit. Šlo o určitou formu rádia, kterou jeden lékárník v tomtéž městě právě před nedávnem objevil. Výroba byla velmi drahá, avšak lékárník požadoval desetkrát víc, než kolik jej stála výroba. Za rádium zaplatil 200 dolarů a za malou dózu s lékem požadovat 2000. Heinz, manžel nemocné ženy, vyhledal všechny své známé, aby si půjči peníze a usiloval i o podporu úřadů. Shromáždil však jen 1000 dolarů, tedy polovinu požadované ceny. Vyprávěl lékárníkovi, že jeho žena umírá a prosil jej, aby mu lék prodal levněji, nebo ho nechal zaplatit později. Lékárník však řekl: „Ne, já jsem ten lék objevil a chci na něm vydělat nějaké peníze.“ Heinz tím vyčerpal všechny legální možnosti; je zcela zoufalý a uvažuje, zda by se neměl do lékárny vloupat a lék pro svou ženu ukrást. 18.04.2018 11 …řešení  1. stádium (poslušnost): Heinz neměl ukrást lék, protože následkem toho by byl uvězněn 2. stádium (osobní zájem): Heinz měl ukrást lék, protože pak by byl mnohem šťastnější, kdyby zachránil svou ženu, i kdyby byl odsouzen do vězení 3. stádium (hodné dítě): Heinz měl ukrást lék, protože to jeho žena očekávala. 4. stádium (zákon): Heinz neměl ukrást lék, protože zákon zakazuje krást 5. stádium (společenská smlouva, lidská práva): Heinz měl ukrást lék, protože každý má právo na život, bez ohledu na zákon. Nebo: Heinz neměl ukrást lék, protože vědec má právo na kompenzaci za své úsilí. 6. stádium (univerzální etika, individuální svědomí): Heinz měl ukrást lék, protože zachránit lidský život je základnější hodnota než právo jiné osoby na majetek. Nebo: Heinz neměl ukrást lék, protože tak porušil zlaté pravidlo cti a respektu.