Speciální andragogika

Objekt andragogiky: dospělý člověk

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2019/IVp100/41551138/3._Objekt_andragogiky.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2019/IVp100/um/um/ukol_1_2019.doc

Cíle hodiny

Student by měl po absolvování této hodiny být schopen vysvětlit pojem dospělost a sociální role, které dospělému člověku přísluší. Zároveň by měl umět odpovědět na otázku, zda je kaluž moderní jednotkou dospělosti.

Terminologie

Dospělost

  • primárně určena biologicky, psychosociálně není časově lokalizována
  • Dospělost představuje období vrcholu zrání jedince (obvykle se dělí na biologickou, emocionální, kognitivní, sociální) nebo pojem daný legislativou, tj. právní normou. Dospělý je tedy jedinec, který dosáhl dospělosti (Hartl a Hartlová, 2000).
  • „Vstup do dopělosti je v sociologii pojímán jako série dílčích přechodů, které zahrnují přijetí sociálních rolí, jejichž výkon je v dané společnosti spojován se statusem dospělého. Tento proces zahrnuje dvojí přesun: od ekonomické závislosti na rodičích k ekonomické nezávislosti a od orientační rodiny k založení vlastní prokreační rodiny. Tradičně je vstup do dospělosti spojován s ukončením studia, vstupem do zamětnání, odstěhováním se od rodičů a vstupem do manželství a rodičovství. Součástí sociální konstrukce vstupu do dospělosti jsou i představy, v jakém věku a v jakém pořadí se mají jednotlivé životní změny odehrávat.“ (zdroj: http://www.socioweb.cz/index.php?disp=temata&shw=366&lst=121)

Sociální role dospělého člověka

  • komplex sociálního chování, které je v určité sociální pozici očekávané a pro určité sociální pozice společností přiděleno jako přiměřené
    • role je předepsána, ale konkrétní podobu utváří její nositel
    • očekávaná role se může lišit od role aktuální
    • může dojít ke konfliktu rolí
  • dělení rolí
    • nadřazené, formální, souřadné, sexuální
    • krátkodobé (návštěvník koncertu na Flédě) nebo dlouhodobé (student VŠ, dcera); obecné (žena, muž, teenager); specifické (brigádník, milenec)
  • výkon sociální role podléhá sociální kontrole a tím i sociálním sankcím
  • určují co můžeme, co bychom měli, co musíme, co nesmíme
  • často zaměňovány s pojmy sociální pozice nebo sociální status
  • role a status jsou neoddělitelné


Sociální pozice dospělého člověka

  • souhrn práv a povinností, které jedinci přidělila skupina (v linii horizontální = při dělbě práce ve skupině; v linii vertikální = od šéfa)
  • pozice ve skupině podle přitažlivosti:
    • populární osoby, oblíbené osoby, akceptované osoby, trpěné osoby, osoby stojící mimo
  • pozice ve skupině podle užití osobní moci:
    • vůdcové, pomocníci, souputníci, pasivní osoby, periferní osoby

Sociální role osoby s postižením

  • „Trvalé postižení nelze považovat jen za biologickou odchylku, postižený člověk získává i specifickou sociální roli, obdobně jako člověk nemocný. Podstatným znakem této role je přiznání určitých privilegií, ale na druhé straně ztráta některých práv, která mají jen zdravý. Postižený má právo na ohledy, trpělivost a toleranci nedostatků, jež z jeho handicapu vyplývají. Avšak zároveň je považován za nesrovnatelného se zdravými, až méněcenného. Neočekává se od něho totéž co od zdravých; pokud by se jim chtěl postižený přiblížit, společnost velice často zareaguje odmítavě. Svým chováním nutí postiženého přijmout pasivně receptivní roli člověka, který má právo na zabezpečení, ale nemá právo usilovat o vyrovnání zdravým. Jak uvádí jeden muž s amputovanou končetinou: "I když něčeho docílíte, pořád nejste rovnoprávný, což si zdraví lidé ani neuvědomují." (Pavlatová in Vágnerová viz Studijní materiály)
ČETBA



Studijní materiály

Nastudujte si v publikaci Andragogika (BENEŠ, Milan, 2004) kapitolu 8 - Dospělý v andragogice (str. 101-104)

Pořad ČT o dospělosti „Znamení a rituály“: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10123441000-znameni-a-ritualy/207562212000011-dospelost/

VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie pro pomáhající profese 

Přečtěte si tento článek:  pojednávající o významu rituálu u mužů. Mají i ženy nějaký podobný rituál? Měly by mít? 
 

Esej

Vypracujte esej na téma Dospělost, dokument vložte do Odevzdávárny, úkol č. 1 do 3.11.

Kritéria pro zpracování eseje naleznete v dokumentu - úkol č.1



Literatura k předmětu

  • BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 2 aktualizované a rozšířené. Praha: Grada, 2014.
  • FARKOVÁ, Marie. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009. 136 s. 978-80-247-2480-5.
  • HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. 776 s. ISBN 80-7178-303-X