Speciální andragogika

Speciální andragogika

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2019/IVp100/41551138/1._Andragogika_-_historie.pptx

Cíle hodiny

Co byste měli umět na konci této hodiny? Jednoduše definovat pojmy andragogika a geragogika a mít přehled o vývoji tohoto oboru od antického Řecka až do současnosti. Budete znát tři významné představitele oboru: Alexandera Kappa, Heinricha Hanselmanna a Franze Pöggelera.

Významné osobnosti

Alexander Kapp

„The first known use of the term andragogy was by the German educator Alexander Kapp in 1833 in his book „Platon's Erziehungslehre“ (Plat's Educational Ideas). The term he used was andragogik.“
 

Více informací na: http://andragogy.net

Heinrich Hanselmann

„... The term used by a Swiss psychiatrist, Heinrich Hanselmann, in a book published in 1951 „Andragogy: Nature, Possibilities and Boundaires of Adult Education“, which dealt with the nonmedical treatment or reeducation of adults.“

Více informací na: http://books.google.cz/books?id=urUVrB1hLKAC&pg=PA59&lpg=PA59&dq=heinrich+hanselmann+adult+education&source=bl&ots=OWIvAEkGSF&sig=vIaWcBfEtT3YZ2QL5nTkAVpie6E&hl=en&sa=X&ei=5qasUdH0DcrQtQac-ICgDg&ved=0CD0Q6AEwAw#v=onepage&q=heinrich%20hanselmann%20adult%20education&f=false

Franz Pöggeler

„Before the end of communism in Eastern Europe, he cultivated contact with democratic colleagues behind the "Iron Curtain". His influential role at ministries and foundations enabled meetings between East and West Europe, building a scientific community of andragogs without borders.“

 

Výchova a vzdělávání dospělých v komunistickém Československu

„Ve Valdštejnském paláci se konala tisková konference na téma Přístupy k realizaci celospolečenského programu estetického rozvoje, na níž informoval ministr kultury ČSR Milan Kymlička o základních aspektech uplatňování tohoto závažného dokumentu v praxi. Hlavní zásady celospolečenského programu estetického rozvoje projednaly a schválily na sklonku minulého roku státní a stranické orgány obou našich republik. Tento dokument, jehož příprava trvala téměř osm let, vyhází z hluboké analýzy vztahů, perspektiv a rozhodujících směrů rozvoje našeho státu zdůrazněných na XVII. sjezdu KSČ. Vážným problémem je všeobecný pokles schopnosti osvojovat si hodnoty umění. Proto je třeba neprodleně uvést do života celospolečenský systém estetické výchovy. Přestavba hospodářského mechanismu neznamená jen přestavbu ekonomických podmínek, ale jde tu také o člověka samého a jeho budoucnost, o jeho vztah k práci, životu, rodině, o vztahy mezilidské. Jde o komplex problémů, který proniká do všech oblastí kultury v tom nejširším slova smyslu, tedy nejen do umění. Nejde o jednorázovou akci, nýbrž o dlouhodobý program, jehož výsledky by se měly výrazněji projevit až na sklonku devadesátých let tohoto století. Program by měl ovlivnil celou oblast výchovy člověka. Nejde o vzdělání jako takové, byť školní vzdělání do tohoto souboru patří, ale především o to, kladně ovlivnit volný čas lidí bez ohledu na sociální nebo věkové složení.“ Rudé právo, 15. dubna 1989

„Popularizace jazykovědných poznatků jde samozřejmě i jinými cestami než publikováním v tisku: důležitá je přitom mimoškolní výchova a vzdělávání dospělých formou přednášek, přednáškových cyklů, seminářů, kursů, konzultací ap. zvláště ve společensky důležitých centrech. Zásluhu na rozvíjení takové činnosti má především Socialistická akademie. Nezřídka bývají jazykovědní odborníci zváni k přednáškám nebo pracovním besedám mezi redaktory a učitele.“  Naše řeč, ročník 66 (1983), číslo 5

Studijní materiály



O rozvoj vzdělávání dospělých se přičinili také velikáni pedagogiky jako Erasmus Rotterdamský a Jan Ámos Komenský: doporučuji studijní materiály v této osonově „Teorie a praxe speciálně pedagogické andragogiky“ od Krejčířové, Vymazalové a Hublara.

Vzdělávání dospělých neprobíhalo pouze v antickém Řecku, ale také v Číně:
http://studenti.ihned.cz/c1-57862660-jak-se-studovalo-ve-staroveke-cine-v-antickem-recku-nebo-rime

 

Odkazy, které by se mohly hodit...

Centrum Andragogiky: http://www.centrumandragogiky.cz/

časopis Andragogika – čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých:

 

Nastudujte si kapitolu (1.1-1.8) v publikaci Jaroslava Vetešky: Přehled andragogiky,  a vyplňte test v Odpovědnících. Test je možno vyplnit od 21.10. do 27.10. Vyplnění je povinné. 

Literatura

  • Beneš, M.: Andragogika, Praha: Grada, 2008.
  • Beneš, M.: Andragogika, filozofie - věda. 1. vyd. Praha 2001.
  • Beneš, M.: Úvod do andragogiky. 1. vyd. Praha 1997.
  • Jesenský, Ján.: Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha 2000
  • Mužík, J.: Profesní vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha 1999.
  • Palán, Z.: Základy andragogiky. Praha 2008
  • Škoda, K.: Kapitoly z dějin andragogiky. 1. vyd. Praha 1996.
  • VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Portál, 2016.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2019/IVp100/odp/Historie_a_vyznamne_osobnosti.qref