Speciální andragogika

Předmět oboru Andragogika

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2019/IVp100/41551138/2.Pr_edme_t_andragogiky.pdf

Cíle hodiny

Co byste měli umět na konci této hodiny? Vědět, kterými oblastmi se obor Andragogika zabývá a stručně je charakterizovat. Orientovat se v pojmech lidský kapitál, status, socializace a profesionalizace.

Pět pohledů na vzdělávání dospělých

  1. Celoživotní vzdělávání a učení se dospělých
    • Intencionální vs. Incidentní učení
  2. Mobilizace lidského kapitálu
    • Andragogika jako věda o sociální intervenci při identifikování a ovlivňování úrovně lidského kapitálu
  3. Orientace člověka v kritických uzlech jeho životní dráhy či problémového průběhu jeho životní dráhy
  4. Individuální a sociální souvislosti změn syntetického statusu
  5. Věda o animaci dospělého

Slovní zásoba

Lidský kapitál

  • akumulované množství investic do pracovní síly jako je vzdělání nebo pracovní zkušenost (ekonomická definice)
    • lidský kapitál často ztotožňován pouze s formálním vzděláním a prezentován pouze ve vztahu k placené "produktivní" práci
  • zdraví, síla, energie, znalosti, etické normy a dovednosti, které jedinci umožňují, aby byl produktivním účastníkem všech ekonomik
  • úroveň vzdělání, dovedností, talentu a schopností
    • formální vzdělání pouze jedním stádiem vytváření kapitálu
    • nikoli vzdělávání, ale proces učení se (celý život)
  • určitý stupeň kvality příslušníků určité společnosti
    • složka kulturního a sociálního kapitálu
    • autor: Pierre Bourdieu
    • k sociálnímu kapitálu více zde: 
  • Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
    https://is.muni.cz/el/ped/podzim2019/IVp100/39434850/Socialni_kapital.docx


 

Status

  • status vrozený
  • status připsaný
  • status získaný
  • syntetický status
  • master status (vůdčí status): „A social position that tends to be among the most important positions people occupy. It is at the core of their social identity and influences their roles and behaviors.“ (http://sociology.about.com/od/M_Index/g/Master-Status.htm)
    • mezi vůdčí statusy patří zaměstnání nebo profese, neboť má vliv na důležité části identity daného jedince a ovlivňuje jeho další role v rodině, mezi přáteli, místo, kde žije, apod.
    • patří mezi ně také gender, věk a rasa

Socializace

  • proces začleňování člověka do společnosti, v němž dochází k proměnám, v němž dochází k proměnám, jimiž se jedinec postupně vzdaluje výchozímu stavu novorozeněte a stává se z něho člověk jako kulturní bytost schopná fungovat ve složitém systému lidské společnosti
  • základní aspekty:
    • osvojení si základních kulturních návyků
    • účelné používání předmětů denní doby
    • osvojení si mateřského jazyka a dalších forem komunikace
    • vzdělání – základní poznatky
    • základní sociální role
    • orientace v základních společenských normách a hodnotách
    • postupný vývoj sebekontroly
  • celoživotní proces
  • zdroj:

Profesionalizace

  • získávání kompetencí a odborné pozice ve struktuře profesí a společenských úkolů

Studijní materiály

Nastudujte si následující text, jež obsahuje informace k danému tématu.

PDF ke stažení
 

 
Zamyslete se nad jednotlivými statusy, které máte. Jaký máte vrozený, získaný, připsaný a syntetický status? Máte nějaký master (vůdčí) status? Sdílíte tyto statusy s ostatními, nebo se v něčem liší?
 

Literatura