Speciální andragogika

Quality of Life – Kvalita života

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2019/IVp100/41551138/7.QoL_O_Kvalita_z_ivota.pdf

Cíle hodiny

Po této hodině byste měly umět definovat zdraví z holistického hlediska a kvalitu života podle WHO. Budete se orientovat v užívání pojmu „Kvalita života“ z pohledu sociologie, chápat dimenze a oblasti Kvality života.

Well-being / Pocit životní pohody

„Well-being is most commonly used in philosophy to describe what is non-instrumentally or ultimately good for a person. The question of what well-being consists in is of independent interest, but is is of great importance in moral philosophy, especially in the case of ulitirianism, according to which well-being is to be maximized. Significant challenges to the very notion have been mounted, in particular by G. E. Moore and T. M. Scanlon. It has become standard to distinguish theories of well-being as either hedonist theories, desire theories, or objective list theories. According to the view known as welfarism, well-being is the only value. Also important in ethics is the question of how a person's moral character and actions relate to their well-being.“ Crisp, Roger. 2013

Want to be happy? Be grateful

"Jednu věc máme všichni společnou, chceme být šťastní," řekl na úvod bratr David Steindl-Rast, mnich a mezicírkevní učenec.

 

Quality of Life / Kvalita života

„Quality of life is your personal satisfaction (or dissatisfaction) with the cultural or intellectual conditions under which you live (as distinct from material comfort).” Wordnetweb.princeton.edu

Studijní texty

Stanfordský pohled na well-being: http://plato.stanford.edu/entries/well-being/

Koncept „Kvalita života“: Minulost, současnost a budoucnost od Roberta L. Schalocka: http://www.kvalitavpraxi.cz/res/archive/012/001437.pdf?seek=1257420804


Oblasti kvality života

Mezi jednotlivé oblasti kvality života může patřit například rodina: společné trávení času i řešení problémů, vzájemná podpora, rodiče, kteří pomáhají být dětem nezávislí, mít čas na vlastní zájmy, ale zároveň poskytují podporu a zajišťují tělesné i materiální pohodlí.


Zamyslete se, jak je ovlivněna kvalita života v rodině, kde má jeden její člen nějaký typ postižení. Co všechno toto postižení ovlivňuje? Koho všeho a jak toto postižení ovlivňuje? Je možné za takových podmínek žít život kvalitně a s pocitem „well-being“, tedy pocitu životní pohody?

K rozšíření vědomostí k tématu můžete využít i tyto články:

Prostředí je v životě zdravotně postiženého velmi důležité, shodují se architekti: http://www.euractiv.cz/socialni-politika/clanek/prostredi-je-v-zivote-zdravotne-postizeneho-velmi-dulezite-shoduji-se-architekti-010462


 

Literatura k hodině

  • Crisp, Roger, "Well-Being", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2013 Edition), Edward N. Zalta (ed.), forthcoming URL = The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2013 Edition), Edward N. Zalta (ed.), forthcoming URL http://plato.stanford.edu/archives/sum2013/entries/well-being/