1 KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE CÍLOVÁ SKUPINA - původně děti a mladí lidé s těžkým a kombinovaným postižením - nyní i těžce postižení a nemocní dospělí (v bezvědomí, kóma, po poranění hlavy, mozku, po tonutí, umírající atd.) LIDÉ S OMEZENOU SCHOPNOSTÍ… vnímání pohybu komunikace 2 CO JE TO TĚŽKÉ POSTIŽENÍ ? Vytvořte vlastní definici/charakteristiku! TĚŽKÉ POSTIŽENÍ • potřebují tělesnou blízkost, aby mohli vnímat ostatní kolem sebe; • potřebují jiné lidi, kteří jim jednoduchým způsobem přiblíží okolí; • potřebují jiné lidi, kteří jim umožní pohyb a změnu polohy; • potřebují někoho, kdo jim bude rozumět a bude se o ně spolehlivě starat. A. Fröhlich OSOBY S TĚŽKÝM POSTIŽENÍM POTŘEBUJÍ DRUHÉ OSOBY… • v každodenním životě a většinou po celý život, • pro podporu vnímání, • pro umožnění pohybu a změnu pohybu, • pro navazování kontaktů a vybudování pro obě strany srozumitelné komunikace Fröhlich, A., Heinen, N. Lamers, W. 2001 3 BAZÁLNÍ STIMULACE – POTŘEBY • fyziologické potřeby • podněcování smyslů • náklonnost, komunikace • uznání, sebeúcta • aktivita a pohyb • nezávislost • jistota Základní potřeby ELEMENTÁRNÍ ZKUŠENOSTI • zažívat a prožívat sebe sama, • pocítit hranice svého těla, • vnímat svět okolo sebe (mimo tělo), • cítit přítomnost jiného člověka Vnímání kůží, klouby, svaly Dotek, tělo, tlak Somatické podněty Možné vnímat od 4. měsíce těhotenství 4 SOMATICKÉ VNÍMÁNÍ • Povrch těla, kůže • Změna tlaku až po bolest, změna teploty, sensibilita svalů a kloubů (postavení, pohyb, síla) • Vliv na vnímání vlastního těla a sebevědomí Vnímání vibrací, chvění Pocítit a procítit Vibrační podněty Je možné vnímat již před narozením Celým tělem VIBRAČNÍ VNÍMÁNÍ • Kmitání (frekvence, amplituda) • Náš nosný aparát přenáší vibrace (při chůzi, mluvení) • Rytmické pocity, pozornost • Vliv na svalový tonus a pocity při pohybu 5 Vnímání, podpora rovnováhy Uvědomování těla v prostoru Vestibulární podněty Orgán rovnováhy Zrak a rovnováha VESTIBULÁRNÍ VNÍMÁNÍ • Od 9. týdne prenatálního vývoje • Orientace v prostoru, změna polohy, rovnováha • Propojení tělo – postavení hlavy (centrum rovnováhy) – oči Stimulace v oblasti úst Péče o ústní dutinu Orální podněty Podpora vlastní aktivity Přijímání jídla 6 ORÁLNÍ VNÍMÁNÍ • Stimulace v oblasti úst – citlivá oblast • Péče o ústní dutinu • Přijímání jídla • Komunikace • Podpora vlastní aktivity Mundpflege bei Demenz (2:40) OLFAKTORICKÉ VNÍMÁNÍ • Čich a chuť řídí přijímání a zpracovávání jídla (tvorba slin) • Taktilní vnímání v oblasti úst, zejména jazyka – informace o teplotě, množství a konsistenci jídla • Jazyk má obrovskou schopnost znovupoznání Seznamování s předměty, tvary, velikostí Dotek, uchopování Taktilně-haptické podněty Bolest, teplota Vlastní doteky, vlastní tělo 7 Stimulace zvuky, hudbou Navazování kontaktu, vnímání vnějšího světa Auditivní podněty Zvuky, lidské hlasy Rozlišování v prostoru Vnímání světla a jeho variací Orientace v prostoru, možnost kontroly Vizuální podněty Výrazový prostředek Rozpoznávání PROSTŘEDKEM KOMUNIKACE… …u jedinců s těžkým postižením… …je… DOTEK 8 BAZÁLNÍ STIMULACE – CÍLE • Zachování života, doprovod vývoje • Pociťování vlastního života • Prožívání jistoty a budování důvěry • Rozvoj vlastního rytmu • Seznamování s vnějším světem • Navazování vztahu a vytváření setkání • Smysluplnost a význam • Vytváření vlastního života • Autonomie a zodpovědnost PŘÍSTUP • celostní přístup • adekvátnost nabídek, elementární, ale vhodné k věku, zkušenostem… • cizí osoby mají jiný přístup • není terapie, poskytování podnětů • není vázáno na určitý prostor Biografie