29. 10. 2019 1 Přechod škola-povolání Tranzitní program PROFESNÍ ORIENTACE, PROFESNÍ PŘÍPRAVA Dospívání  čas tělesného, duševního a sociálního dozrávání  emancipace od závislostí na rodině, snaha o postupné „osamostatňování“ (vlastní názor, rozhodování, nesouhlas vs. potřeba pomoci, podpory)  hledání vlastní identity a smyslu života  navazování vztahů – co je „důležité“?  uvědomění vlastního postavení ve společnosti  představy o budoucnosti (profesní orientace) Proč pracovat? 29. 10. 2019 2 Význampráce pro lidi s postižením (výroky ze studií) PRÁCE peníze nezávislost potřeby • užitečnost • seberealizace kontakt s lidmi náplň času Profesní orientace  Jakou práci bych jednou chtěl/a dělat?  Jakou práci bych jednou mohla/a dělat?  Kde se to naučím?  Pomoc při rozhodování (o budoucí profesi a škole)  Podpora motivace, zjišťování silných a slabých stránek, očekávání Představy, znalosti, kompetence u žáků s postižením  Během vzdělání – znalosti, dovednosti, kompetence  Chybí reálné představy ◦ co, kde, jak často, za kolik…  Chybí důvod: Proč pracovat?  Úkol k diskusi: Jak motivovat k práci? 29. 10. 2019 3 Profesní orientace  Pomoc při rozhodování o volbě povolání ÚKOL  Kdo poradí?  Co zjišťujeme?  Jak zjišťujeme? Volba budoucí profese / prof. vzdělávání  KDO poradí? (poradenští pracovníci)  Porad. pracovníci na školách  PPP – kariérové poradenství  SPC – kariérové poradenství  Informační a poradenská střediska při úřadech práce (IPS) Volba budoucí profese / prof. vzdělávání  CO zjišťujeme?  druh a charakter zdravotního postižení  zájem, přání, seberealizace  dovednosti, silné (slabé) stránky  schopnosti, samostatnost, soběstačnost  vzdálenost školy, podmínky  náročnost vzdělávání  budoucí pracovní uplatnění 29. 10. 2019 4 Volba budoucí profese / prof. vzdělávání  JAK zjišťujeme? (prostředky v poradenství)  Pozorování  Rozhovor  Anamnestické údaje  Analýza produktů  Testy Úkol – představy o profesi KUCHAŘ / KUCHAŘKA ◦ Co dělá kuchař / kuchařka? ◦ Kde pracuje kuchař / kuchařka? ◦ Co se ti líbí na práci kuchaře / kuchařky? ◦ Co se ti nelíbí na práci kuchaře / kuchařky? ◦ Chtěl / chtěla bys být kuchařem / kuchařkou? ◦ Proč (ano / ne)?  diskuse, rozvoj představ, doplnění informací (realita), podpora komunikace, schopnost argumentovat, exkurze Aktivity podporující osobnostní rozvoj  Zjišťování silných a slabých stránek  Sebepoznání, sebehodnocení, sebedůvěra  Úkol: ◦ Jaký/jakájsem… Jaký/jaká bych si přál/a být… ◦ Toto umím. Tohle mi jde dobře. ◦ Tohle ještě neumím. Toto mi nejde. ◦ Toto bych se chtěl/a naučit. 29. 10. 2019 5 Příprava na práci jako součást vzdělávání  RVP – vzdělávací oblast Člověk a svět práce  Cíl: zprostředkování znalostí a rozvoj dovedností  Klíčové kompetence ve všech RVP – pracovní  Rozdíly – viz jednotlivé RVP Problematické oblasti - shrnutí  Nedostatečné nebo nereálné představy  Málo kontaktu s reálných světem práce (přes školu, přes rodinu…)  Žáci se SVP – ne vždy motivováni k tomu, aby chtěli pracovat, aby chtěli na sobě pracovat, chtěli se učit, rozvíjet („musíš mít co nabídnout“)  Podceňování schopností a dovedností žáků se SVP (omezení vs. potenciál)  Nedostatek samostatnosti (ne soběstačnosti) a chuti se osamostatnit  Problémy ve spolupráci – škola, rodina, trh práce (zaměstnavatelé) Profesní příprava 29. 10. 2019 6 Profesní vzdělávání  běžné školy  speciální školy (Speciální) Střední školy Gymnázium Střední škola pro zrakově postižené Konzervatoř pro zrakově postižené Střední škola pro sluchově postižené Střední škola pro tělesně postižené (SOU, SOŠ) Odborné učiliště Praktická škola Střední školství – gymnázia Gymnázia (úplné střední vzdělávání) – připravují především na další studium ◦ Rámcový vzdělávací program pro gymnázia ◦ Gymnázium pro zrakově postižené v Praze ◦ Soukromé gymnázium Integra v Brně 29. 10. 2019 7 Střední školství – střední odborné školy Střední odborné školy (úplné střední odborné vzdělávání) – připravují na odborná povolání ◦ oblasti ekonomická, technická, zdravotní, ped., soc. právní, umělecké apod. ◦ SŠ pro sluchově postižené, Hradec Králové ◦ SŠ pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí ◦ (elektrotechnika) ◦ Obchodní akademie, Odborná škola a Praktická škola Olgy Havlové, Janské Lázně (video) ◦ SŠ pro zrakově postižené, Brno ◦ Střední škola Aloyse Klára, Praha Střední školství – konzervatoř Konzervatoř – typ střední odborné školy, připravuje na uměleckou či umělecko-pedagogickou činnost ◦ Hudba, zpěv, tanec, hudebně-dramatické umění, ladění ◦ Konzervatoř Jana Deyla a SŠ pro zrakově postižené, Praha Střední školství – Odborná a střední odborná učiliště Střední odborná učiliště (odborné vzdělání) – připravuje pro praxi ◦ Dvou a tříleté obory, výuční list Odborná učiliště ◦ Dvou a tříleté obory ◦ OU a Praktická škola Lomená, Brno Praktické školy ◦ Jedno a dvouleté obory 29. 10. 2019 8 Přechod ze školy do práce – Tranzitní program Tranzitní program – Rytmus, 9:22 min. Tranzitní program (TP) Pro žáky/studenty s postižením Cíl: ◦ Umožnit vyzkoušet si práci v běžné prostředí formou individuálních praxí ◦ Získat sociální a pracovní dovednosti, zvýšit svoji samostatnost ◦ Pomoci při přechodu ze školy do zaměstnání na otevřeném trhu práce Tranzitní program nabízí  vytipování místa pro praxi, které bude odpovídat schopnostem a požadavkům studenta  vyjednání průběhu a podmínek praxe a možnosti přijetí praktikanta zaměstnavatelem (po ukončení praxe) do pracovního poměru  zajištění pracovního asistenta, který podle potřeby doprovází praktikanta na pracoviště a pomáhá mu naučit se potřebné pracovní i sociální dovednosti  poradenství (sociální a právně-pracovní) 29. 10. 2019 9 Podmínky účasti na TP  Musí být žákem posledního či předposledního ročníku speciální školy  Musí chtít využívat služby TP a aktivně spolupracovat  Musí chtít po ukončení pracovat v běžném pracovním prostředí (ne v chráněné dílně) Poskytovatelé TP – neziskové organizace Rytmus AGAPO SPOLU Olomouc Asistence Tichý svět Máme otevřeno? … … … Zdroje BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-243-7. OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5536-0. ŠIKULOVÁ, Renata, Eva MRÁZOVÁ a Iva WEDLICHOVÁ. Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy: metodická příručka pro učitele základních škol. Vyd. 1. Most: Hněvín, 2007. ISBN 9788086654201.