Stárnutí a stáří Stárnutí * „posloupnost nezvratných změn, které nastávají v živém organismu a postupně omezují a zeslabují jeho jednotlivé funkce, je to dokončený růst". (Pacovský, 1997) Věkové vymezení Dle WHO: • Rané stáří: 60 - 75 let • Pravé stáří, senium: 75 - 89 let • Dlouhověkost: 90 a více let Věk: (Pacovský, 1997) • Matriční/chronologický • Funkční • Biologická složka • Psychologická složka • Sociální složka • Subjektivní • Z ekonomického hlediska • produktivní • postproduktivní složka Psychologická složka Biologická složka percepce Rané stáří • Polymorbidita • Úbytek kostní hmoty • Osteoporóza • Úbytek svalové hmoty • Zhoršování smyslů • Pokles imunity • Úbytek nervových buněk tělesné změny, Pravé stáří • Polymorbdita • Chronická onemocnění pohybového ústrojí • Nemoci pohybového aparátu • Snížení soběstačnosti Psychologická složka - kognitivní funkce Rané stáří • Zpomaluje se psychomotorické tempo • Prodloužení reakčních časů • Komplexní zpracování problémů • Větší unavitelnost • Snížení koncentrace • Problém s rozdělením a přenášením pozornosti • Časté chyby • Negativně ovlivněno psychogenními faktory Pravé stáří • Další zhoršování psychických funkcí, paměti • Další úbytek komplexity uvažování • Zhoršení časového odhadu Psychologická složka - paměť Rané stáří • Omezená schopnost zpracovávat informace • Pokles rychlosti zpracování informací • Vybavení starých informací • Úbytek největší v oblasti epizodické paměti • Nárůst reminiscencí • Prospektivní paměť narušena Pravé stáří • Prohlubování stavu Psychologická složka - rozumové schopnosti Rané stáří • Tendence k dogmatismu • Rigidita • Ulpívavost, rozvláčnost • Upřednostnění rutiny a stereotypu • Nechuť k novému • Pokles schopnosti koordinovat kognitivní funkce • moudrost Pravé stáří • Prohlubování stavu • Závažný úbytek podmíněn chorobnými procesy Psychologická složka - emocionalita Rané stáří • Negativní vliv kumulace ztrát a zatezi • Zklidnění emočního prožívání Pravé stáří • Klesá intenzita a frekvence emočních prožitků • Pokles pocitu životní pohody, pokles pozitivních ALE snaha o udržení přijatelné pohody Sociální složka - socializace Rané stáří • Redukce sociálních dovedností • Nabývání nových - adaptace • Sociální skupiny: • Rodina • Přátelé a známí • Společenství urč. instituce Pravé stáří • Osamělost - způsoby zvládání • Riziko sociální izolace • Potřeba přiměřeného kontaktu Sociální složka - komunikace Rané stáří • Percepční problémy • pokles slovní plynulosti, zpomalení vybavování potřebných výrazů • Změna obsahu komunikace • Pomalejší-čas na zpracování informace Ageismus • „ideologii založenou na sdíleném přesvědčení o kvalitativní nerovnosti jednotlivých fází lidského životního cyklu, manifestovanou skrze proces systematické, symbolické i reálné stereotypizace a diskriminace osob a skupin na základě jejich chronologického věku a/nebo na jejich příslušnosti k určité generaci/' (Vidovičová, 2005) Potřeby starších lidí (Vágnerová: Vývojová psychologie II.) Rané stáří • Potřeba stimulace a otevřenosti novým zkušenostem • Potřeba orientace a adaptace • Potřeba aktivity • Potřeba sociálního kontaktu • Potřeba citové jistoty a bezpečí • Potřeba seberealizace Pravé stáří • Zaměřené na udržení subjektivní kvality života • potřeba stimulace • Potřeba bezpečí • Potřeba sociálního kontaktu a citové vazby • Potřeba autonomie • Potřeba akceptace a uznání y Mění se. Dohledejte, jakým způsobem. Odchod do důchodu jako mezník • Ztráta profesní role • Signál přechodu ze středního věku do stáří • Sociální mezník • Parciální vyloučení ze života společnosti • Pocit životní pohody x stres • Nový životní stereotyp x „syndrom čtyř stěn" • Adaptace na novou situaci • Změna sebepojetí Kvalita života • klesá, zhoršuje se subjektivní interpretace životní situace • Důležité je udržení přijatelného životního stylu • Udržení autonomie • Udržení nebo znovuvytvoření sociálních kontaktů • Udržení přijatelného osobního významu a sebeúcty WHOQOL-OLD Odvrácená strana stáří - dokument • http://www.ceskatelevize.cz/porady/1100627928-ta-nase-povaha-ceska/408235100011005-odvracena-strana-stari/ • Iva Holmerová - lékařka, gerontoložka • Zdeněk Kalvach - geriatr, gerontológ Komplexní přístup k seniorům • zahrnuje všechny seniorovi potřeby, které pociťuje. Udržení nezávislosti • Nácvik každodenních kompetencí • Vázány na naučené dovednosti a zkušenosti a proto ubývají i ve stáří relativně pomalu • Někdy nepřesný odhad vlastních schopností a úbytku funkcí MOŽnOSti péče (volně dle Muhlpachra, 2004) * péče o seniory v rodinném prostředí • Pečovatelská služba • Osobní asistence * sociální péče v ambulantních podmínkách • Denní stacionář • Centrum denních služeb • Odlehčovací služba * Rezidenční péče • Týdenní stacionář • Domovy pro seniory • Domovy se zvláštním režimem Služby poskytované zařízeními • a) poskytnutí ubytování, • b) poskytnutí stravy, • c) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, • d) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, • e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, • f) sociálně terapeutické činnosti, • g) aktivizační činnosti, • h) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. Domov pro seniory • Důvody odchodu do DD jsou racionální - zhoršení zdravotního stavu, omezení soběstačnosti, „už nic jiného nezbývá" • RIZIKA: • Změna způsobu života • Nebezpečí manipulace ze strany personálu • Adaptace na nedobrovolné umístění: • Fáze odporu • Fáze zoufalství a apatie • Fáze vytvoření nové pozitivní vazby Přístup profesionálů / rodiny • Adaptace na dobrovolný odchod: • Fáze nejistoty a vytváření nového stereotypu • Fáze adaptace a přijetí nového životního stylu Individuální plánování • klíčový nástroj poskytování sociální služby • přizpůsobení poskytování dané sociální služby individuálním potřebám uživatele služeb na základě jeho požadavků a společně dohodnutých cílů spolupráce Etapy Mapování Pohled uživatele Pohled klíčového pracovníka Zpracovnání osobního profilu uživatele Měření výsledků Realizace plánu Cíle Kritéria naplnění Vhodné metody práce Analýza rizikových situací vzhledem k cílům Stanovení plánu a dpovědných osob Vymezení cílů spolupráce Uživatel Životní přání a potřeby Životní cíle + Poskytovatel Poslání služby Cíle služby Druh služby Osobní cí Cíl spolupráce Klíčový pracovník * Standardy kvality sociálních služeb: • 5. Individuální plánování průběhu sociální služby • Stanovuje povinnost klíčového pracovníka a vymezuje jeho povinnosti • Stanovuje povinnost hodnotit průběh služby společně s uživatelem Předpoklady: - dovednosti v komunikaci - dostatek časového prostoru - k dispozici prostor k nerušeným rozhovorům - potřebné kompetence - přístup k dokumentaci - odpovědnost - dobrý vztah s uživatelem Další služby: • Tísňová péče • Senior telefon • Poradenství (vč. Poradny pro pečující osoby, terénního poradenství) • Rehabilitační a odlehčovací pobyty • Např.: http://www.zivot90.cz/ Metody práce se seniory • Práce s biografií • Aktivizace smyslů • Orientace v realitě • Trénink paměti • Reminiscenční terapie • Rezoluční terapie • Animoterapie ) • Expresivní terapie (arte,ergo,muziko, taneční...) • Rehabilitace • Relaxace • Zájmové činnosti • U lidí s demencí: • Sebeudržovací terapie (SET) • Metoda validace • Preterapie Aktivní stárnutí Možnosti vzdělávání seniorů Aktivní stárnutí • Dle WHO: • „... proces optimalizace příležitostí pro zdraví, participaci a bezpečnost s cílem zlepšit QoL ve vyšším věku" Cíle • důraz na CŽV • pozdější a postupný odchod do starobního důchodu • participace na aktivitách zlepšujících zdraví • aktivní přístup seniora a jeho odpovědnost za vlastní život a mezigenerační vztahy • věkově inkluzivní společnost • lidé musí být zdravější a spokojenější, aby byli schopni a ochotni zůstat déle v zaměstnání • (využití potenciálu starší generace) Úkoly aktivizace • udržení autonomie a soběstačnosti (x bezmocnosti a závislosti) • udržení či znovuvytvoření sociálních kontaktů a vztahů (x sociální izolaci) • udržení přijatelného osobního významu a sebeúcty (x pocitu vlastní nedostačivosti a nepotřebnosti) • smysluplná činnost (x nečinnosti) Vzdělávání seniorů • osoby v postproduktivním věku novou cílovou skupinou od 60.1.20.st. • Možnosti: • univerzita třetího věku (U3V) * lidová akademie * kluby aktivního stáří • akademie třetího věku (A3V) Akademie třetího věku • v ČR pod záštitou organizací, institucí (Červený kříž, Akademie J. A. Komenského, Domy kultury, ...) • činnosti kulturně-osvětového charakteru • jednorázové nebo krátkodobé akce na aktuální téma, akce dle zájmu • tzv. zájmové semestrální studium • Např. • KA3V Hvězdárna - http://www.hvezdarna.cz/univerzita/ Univerzity třetího věku • poskytují dospělým osobám v pozdějším věku všeobecné, zájmové a neprofesní vzdělávání • na VŠ úrovni • v oborech humanitních, společenskovědních, přírodních • realizace formou cyklů přednášek/ uceleného studia Programy U3V • ucelené vzdělávací programy (l-3leté) • letní seniorská škola (mezinárodní) • Kurzy pro absolventy U3V • Tematické krátkodobé kurzy • Např.: • Historie, výtvarné umění, IT, atd. • Jazykové kurzy • Podpora zdraví, fyzické kondice • Bezpečnost • Výtvarné umění • Duševní hygiena, spiritualita • virtuální U3V (distanční vzdělávání, e-learnin Cíle U3V • bio-psycho-sociální rozvoj člověka • adaptace na měnící se životní a společenské • podmínky (technologie) • mezigenerační dialog • Například U3V Masarykovy univerzity: • http://u3v.muni.cz/ • VIDEO: http://u3v.muni.cz/videa/ Studium na U3V • studenti - osoby v postproduktivním věku • požadováno ukončené středoškolské vzdělání s maturitou (MU, UK) X není vázáno na dosažený stupeň vzdělání (UP) • podmínkou zaplacení registračního poplatku • účastníci mají statut posluchače univerzity, ne studenta • osvědčení o absolvování U3V _ „___ Historie U3V • 1973 Toulouse * 1. U3V • cílem vytvořit vzdělávací příležitost pro stárnoucí populaci a nabídnout program, který by odpovídal potřebám věkové skupiny • rozšíření fenoménu po celém světě • 1986 - 1. kurzy pro seniory v ČR - UK, UP, JČU • 2000 - kurzy moderních technologií na technických VŠ • Přehled služeb pro seniory v ČR: http://www.gerontologie.cz/showdoc.do?docid=4 • Přehled vzdělávacích organizací pro seniory v ČR podle krajů: www.aktivniseniori.cz • HOLCZEROVA, Vladimíra a Dagmar DVOŘÁČKOVA. Volnočasové aktivity pro seniory. Vyd. 1. Praha: Grada,2013 • BOČKOVA, Lenka, Šárka HASTRMANOVA a Egle HAVRDOVA. 50+ aktivně: fakta, inspirace a rady do druhé poloviny života. Praha: Respekt institut, 2011 • VOSTROVSKA, Helena. Sociálně aktivizačníprogramy pro klienty pečovatelské služby: (několik v praxi ověřených návodů k aktivní práci se staršími občany). 2. rozš. vyd. Praha: Statni zdravotní ústav, 1998. • ON DRAKOVA, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červeny Kostelec: Pavel Mervart, 2012. • JOHNOVÁ, M. Příloha časopisu Rezidenční péče. Plánování zaměřené na člověka a transformace ústavní péče. In Rezidenční péče 3/2006 • SOBEK, J. Osobní cíl v individuálním plánování. In Sociální služby 1/2009 • VENGLÁŘOVÁ, M. Problematické situace v péči o seniory. Příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing, 2007 • Malíková Eva, Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních, Grada, Praha, 2011