MA0005 Algebra 2, 2. seminář 26. 9. 2019 Lukáš Másilko 2. cvičeni 26. 9. 2019 1 / 14 Náplň cvičení □ Analytická geometrie - opakovaní ■ Lineárně závislé a lineárně nezávislé vektory ■ Rovnice přímky B Determinant ■ Inverze v permutaci Q Cramerovo pravidlo Literatura ■ Petáková, J.: Matematika - příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. 1. vydání. Prométheus, 1998. ISBN 978-80-7196-099-7. Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 2 / 14 Lineárně závislé a lineárně nezávislé vektory Příklad 13.4.15: Dokažte, že vektory a — (2; 2), b = (4; —4), c = (—2; —6) jsou lineárně závislé. Výpočet ověřte obrázkem. Lukáš Másilko 2. cvičení □ g ► < -E ► < = 26. 9. 2019 3 / 14 Lineárně závislé a lineárně nezávislé vektory Příklad 13.4.15: Dokažte, že vektory a — (2; 2), b — (4; —4), c = (—2; —6) jsou lineárně závislé. Výpočet ověřte obrázkem. Příklad 13.4.16: Rozhodněte, zda dané trojice vektorů tvoří skupinu lineárně závislých, nebo lineárně nezávislých vektorů. Lukáš Másilko 2. cvičení □ g ► < -E ► < = 26. 9. 2019 3 / 14 Lineárně závislé a lineárně nezávislé vektory Příklad 13.4.15: Dokažte, že vektory a — (2; 2), b — (4; —4), c = (—2; —6) jsou lineárně závislé. Výpočet ověřte obrázkem. Příklad 13.4.16: Rozhodněte, zda dané trojice vektorů tvoří skupinu lineárně závislých, nebo lineárně nezávislých vektorů. (a) £íi = (3;6), u2 = (-l;-2), ii3 = (l;4) Lukáš Másilko 2. cvičení □ g ► < -E ► < = 26. 9. 2019 3 / 14 Lineárně závislé a lineárně nezávislé vektory Příklad 13.4.15: Dokažte, že vektory a — (2; 2), b — (4; —4), c = (—2; —6) jsou lineárně závislé. Výpočet ověřte obrázkem. Příklad 13.4.16: Rozhodněte, zda dané trojice vektorů tvoří skupinu lineárně závislých, nebo lineárně nezávislých vektorů. (a) £íi = (3;6), u2 = (-l;-2), ii3 = (l;4) (b) vj = (2;-l;3), v2 = (3; 0; 6), v3 = (7; -5; 10) Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 3 / 14 Lineárně závislé a lineárně nezávislé vektory Příklad 13.4.15: Dokažte, že vektory a — (2; 2), b — (4; —4), c = (—2; —6) jsou lineárně závislé. Výpočet ověřte obrázkem. Příklad 13.4.16: Rozhodněte, zda dané trojice vektorů tvoří skupinu lineárně závislých, nebo lineárně nezávislých vektorů. (a) £íi = (3;6), u2 = (-l;-2), ii3 = (l;4) (b) vj = (2;-l;3), v2 = (3; 0; 6), v3 = (7; -5; 10) (c) m = (0;6;-2), m£ = (2;4;6), ws = (-1;4;-5) Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 3 / 14 Lineárně závislé a lineárně nezávislé vektory Příklad 13.4.15: Dokažte, že vektory a — (2; 2), b — (4; —4), c = (—2; —6) jsou lineárně závislé. Výpočet ověřte obrázkem. Příklad 13.4.16: Rozhodněte, zda dané trojice vektorů tvoří skupinu lineárně závislých, nebo lineárně nezávislých vektorů. (a) £íi = (3;6), u2 = (-l;-2), ii3 = (l;4) (b) vj = (2;-l;3), v2 = (3; 0; 6), v3 = (7; -5; 10) (c) m = (0;6;-2), m£ = (2;4;6), ws = (-1;4;-5) Výsledky: 15. Lin. závislé, 2a— kb + c = o. Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 3 / 14 Lineárně závislé a lineárně nezávislé vektory Příklad 13.4.15: Dokažte, že vektory a — (2; 2), b — (4; —4), c = (—2; —6) jsou lineárně závislé. Výpočet ověřte obrázkem. Příklad 13.4.16: Rozhodněte, zda dané trojice vektorů tvoří skupinu lineárně závislých, nebo lineárně nezávislých vektorů. (a) iii = (3; 6), i£ = (-l;-2), u3 = (l;4) (b) ví = (2;-l;3), u2 = (3;0;6), v£ = (7;-5; 10) (c) mži = (0; 6;-2), ^ = (2;4;6), w3 = (-l;4;-5) Výsledky: 15. Lin. závislé, 2a — |b + Č — o. 16. (a) Lin. závislé, u[ + 3Ú2 + OÚ3 = o, (b) lin. nezávislé, (c) lin. závislé, 21/1/1 — 1/1/2 — 21/1/3 = o. Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 3 / 14 Rovnice přímky Příklad 14.1.2: Přímka p je dána obecnou rovnicí 2x + 5y (a) Vyjádřete přímku p parametrickými rovnicemi. (b) Napište rovnici přímky p ve směrnicovém tvaru. -6 = 0 □ g ► < -e ► < = •fy <\ (y Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 4 / 14 Rovnice přímky Příklad 14.1.2: Přímka p je dána obecnou rovnicí 2x + by — 6 = 0. (a) Vyjádřete přímku p parametrickými rovnicemi. (b) Napište rovnici přímky p ve směrnicovém tvaru. Příklad 14.1.4: Napište v parametrickém tvaru rovnici přímky p, která prochází počátkem a je rovnoběžná s přímkou q : 4x — y + 3 = 0. □ g ► < -e ► < = •fy <\ (y Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 4 / 14 Rovnice přímky Příklad 14.1.2: Přímka p je dána obecnou rovnicí 2x + by — 6 = 0. (a) Vyjádřete přímku p parametrickými rovnicemi. (b) Napište rovnici přímky p ve směrnicovém tvaru. Příklad 14.1.4: Napište v parametrickém tvaru rovnici přímky p, která prochází počátkem a je rovnoběžná s přímkou q : 4x — y + 3 = 0. Příklad 14.1.5: Určete obecnou rovnici přímky p, která je kolmá k přímce q : 2x — y+ 7 = 0 a prochází počátkem soustavy souřadnic. □ g ► < -e ► < = •fy <\ (y Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 4 / 14 Rovnice přímky Příklad 14.1.2: Přímka p je dána obecnou rovnicí 2x + by — 6 = 0. (a) Vyjádřete přímku p parametrickými rovnicemi. (b) Napište rovnici přímky p ve směrnicovém tvaru. Příklad 14.1.4: Napište v parametrickém tvaru rovnici přímky p, která prochází počátkem a je rovnoběžná s přímkou q : 4x — y + 3 = 0. Příklad 14.1.5: Určete obecnou rovnici přímky p, která je kolmá k přímce q : 2x — y+ 7 = 0 a prochází počátkem soustavy souřadnic. Příklad 14.1.7: Napište obecnou rovnici přímky p, která prochází bodem A[—4; 3] a je rovnoběžná s přímkou q : 5x — 2y + 6 = 0. □ g ► < -e ► < = •fy <\ (y Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 4 / 14 Rovnice přímky Příklad 14.1.2: Přímka p je dána obecnou rovnicí 2x + by — 6 = 0. (a) Vyjádřete přímku p parametrickými rovnicemi. (b) Napište rovnici přímky p ve směrnicovém tvaru. Příklad 14.1.4: Napište v parametrickém tvaru rovnici přímky p, která prochází počátkem a je rovnoběžná s přímkou q : 4x — y + 3 = 0. Příklad 14.1.5: Určete obecnou rovnici přímky p, která je kolmá k přímce q : 2x — y+ 7 = 0 a prochází počátkem soustavy souřadnic. Příklad 14.1.7: Napište obecnou rovnici přímky p, která prochází bodem A[—4; 3] a je rovnoběžná s přímkou q : 5x — 2y + 6 = 0. Příklad 14.1.9: Určete souřadnici y^\ bodu /W[2;yw] tak, aby bod M ležel na přímce AB, kde^[-3;5], Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 4 / 14 Rovnice přímky Příklad 14.1.2: Přímka p je dána obecnou rovnicí 2x + 5y — 6 = 0. (a) Vyjádřete přímku p parametrickými rovnicemi. (b) Napište rovnici přímky p ve směrnicovém tvaru. Příklad 14.1.4: Napište v parametrickém tvaru rovnici přímky p, která prochází počátkem a je rovnoběžná s přímkou q : 4x — y + 3 = 0. Příklad 14.1.5: Určete obecnou rovnici přímky p, která je kolmá k přímce q : 2x — y+ 7 = 0 a prochází počátkem soustavy souřadnic. Příklad 14.1.7: Napište obecnou rovnici přímky p, která prochází bodem A[—4; 3] a je rovnoběžná s přímkou q : 5x — 2y + 6 = 0. Příklad 14.1.9: Určete souřadnici ym bodu /W[2;yw] tak, aby bod M ležel na přímce AB, kde^[-3;5], Výsledky: 2.(a) p = {[3 + 5t; -2t], ŕ G R}f (b) y = 4. p : x = ŕ, y = 4t, ŕ G R. 5. x + 2y = 0. 7. 5x - 2y + 26 = 0 9. yM = -10. Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 4 / 14 Rovnice přímky Příklad 14.1.11: Napište parametrické rovnice a obecnou rovnici přímky p, která prochází bodem A[3; — 1] a je (a) rovnoběžná s přímkou q\ : 2x + 3y + 7 = 0, (b) kolmá k přímce (72 : x — 2y + 4 = 0, (c) rovnoběžná s osou x, (d) kolmá k ose y. Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 5 / 14 Rovnice přímky Příklad 14.1.11: Napište parametrické rovnice a obecnou rovnici přímky p, která prochází bodem A[3; — 1] a je (a) rovnoběžná s přímkou q\ : 2x + 3y + 7 = 0, (b) kolmá k přímce q2 : x — 2y + 4 = 0, (c) rovnoběžná s osou x, (d) kolmá k ose y. Výsledky: (a) {[3-3t,-l + 2t], teIR},2x + 3y-3 = 0, (b) {[3 + t,-l-2t], r£lR},2x + y-5 = 0, (c) , (d) {[3 + ŕ, -1], ŕ G M},y + 1 = 0. Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 5 / 14 Rovnice přímky Příklad 14.1.12: Je dán trojúhelník ABC, A[l; 4], B[3; -2], C[-4; -6]. Určete v parametrickém tvaru rovnici přímky, na které leží (a) strana c, (b) výška vc, (c) těžnice tc, (d) osa úsečky AB. Lukáš Másilko 2. cvičeni 26. 9. 2019 6 / 14 Rovnice přímky Příklad 14.1.12: Je dán trojúhelník ABC, A[l; 4], B[3; -2], C[-4; -6] Určete v parametrickém tvaru rovnici přímky, na které leží (a) strana c, (b) výška vc, (c) těžnice tc, (d) osa úsečky AB. Výsledky: (a) {[1 +t,4-3t], tel}, (b) {[-4 + 3ŕ,-6 + ŕ], tem}, (c) {[2 + 6t,l + 7t], t G M}, (d) {[2 + 3ŕ,l + t], ŕ G M}. □ Lukáš Másilko 26. 9. 2019 6 / 14 Determinant Mějme čtvercovou matici M řádu n x n, kde n 6 N, Co je to determinant matice Ml Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 7 / 14 Determinant Mějme čtvercovou matici M řádu n x n, kde n 6 N. Co je to determinant matice Ml Determinant Determinant čtvercové matice M řádu n x n je číslo, které je dáno vzorcem £ (_l)A/0lj2,..Jn) . aij. . a2 Ol j2,---Jn) J2 kde (J1J2, • • • je libovolná permutace sloupcových indexů z množiny {1, 2,..., n} a N(jij2,... je počet inverzí v dané permutaci. Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 7 / 14 Determinant Mějme čtvercovou matici M řádu n x n, kde n 6 N. Co je to determinant matice Ml Determinant Determinant čtvercové matice M řádu n x n je číslo, které je dáno vzorcem £ (_l)A/0lj2,..Jn) . aij. . a2 Ol j2,---Jn) J2 kde (J1J2, • • • je libovolná permutace sloupcových indexů z množiny {1, 2,..., n} a N(jij2,... je počet inverzí v dané permutaci. Důležité otázky: Co je to permutace konečné množiny {1, 2,..., n}l Co je to inverze v dané permutaci? Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 7 / 14 Inverze v permutaci Příklad: Mějme matici M = 311 312 313 314 \ 321 322 323 324 331 332 333 334 a4i 342 343 344 ) Lukáš Másilko_2. cvičeni 26. 9. 2019 8 / 14 Inverze v permutaci Příklad: Mějme matici M = ( au 321 331 341 V 312 322 332 342 313 323 333 343 314 \ 324 334 344 Vezměme v každém řádku a každém sloupci matice M jeden prvek, např. ^13^24^32,^41- Sloupcové indexy prvků se prohodily dle permutace P = (3,4, 2,1). Lukáš Másilko 2. cvičení □ \3 26. 9. 2019 8 / 14 Inverze v permutaci Příklad: Mějme matici M = / 3n 321 331 V 341 312 322 332 342 313 323 333 343 314 \ 324 334 344 ) Vezměme v každém řádku a každém sloupci matice M jeden prvek, např. 3i3,324,a32,a4i. Sloupcové indexy prvků se prohodily dle permutace P = (3,4, 2,1). nverze permutace Inverze v permutaci p je dvojice prvků a, b taková, že a < b a zároveň p(a) > p(b). •fy <\ (y Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 8 / 14 Inverze v permutaci Příklad: Mějme matici M = / 3n 312 313 314 \ 321 322 323 324 331 332 333 334 \ 341 342 343 344 ) Vezměme v každém řádku a každém sloupci matice M jeden prvek, např. 3i3,324,a32,a4i. Sloupcové indexy prvků se prohodily dle permutace P = (3,4, 2,1). nverze permutace Inverze v permutaci p je dvojice prvků a, b taková, že a < b a zároveň p(a) > p(b)._ Kolik inverzí najdete v permutaci p = (3, 4, 2,1)? □ g ► < -e ► < = •fy <\ (y Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 8 / 14 Inverze v permutaci Příklad: Mějme matici M = / 3n 321 331 V 341 312 322 332 342 313 323 333 343 314 \ 324 334 344 ) Vezměme v každém řádku a každém sloupci matice M jeden prvek, např. 3i3,324,a32,a4i. Sloupcové indexy prvků se prohodily dle permutace P = (3,4, 2,1). nverze permutace Inverze v permutaci p je dvojice prvků a, b taková, že a < b a zároveň p(a) > p(b) Kolik inverzí najdete v permutaci p = (3, 4, 2,1)? Celkem 5, např. p(l) = 3 > 2 = p(3). □ g ► < -e ► < = •fy <\ (y Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 8 / 14 Geometrický význam inverze Příklad: Mějme matici M = / 3ii 321 331 V 341 312 322 332 342 313 323 333 343 314 \ 324 334 344 ) Lukáš Másilko □ S1 26. 9. 2019 Geometrický význam inverze Příklad: Mějme matici M = í au ai2 3i3 3i4 \ 321 322 323 324 331 332 333 a34 \ 341 342 343 a44 / Které prvky určují hlavní diagonálu? A které vedlejší diagonálu? Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 9 / 14 Geometrický význam inverze Příklad: Mějme matici / au ai2 ai3 ai4 \ ^ _ a2i a22 a23 a24 331 332 333 a34 \ 341 a42 a43 a44 / Které prvky určují hlavní diagonálu? A které vedlejší diagonálu? Vezměme opět v každém řádku a každém sloupci matice M jeden prvek, znovu např. ai3, a24, a32, a^i- Propojte tyto prvky čarou, každý s každým. Lukáš Másilko 2. cvičeni 26. 9. 2019 9 / 14 Geometrický význam inverze Příklad: Mějme matici M = í 3ii 312 313 314 \ 321 322 323 324 331 332 333 334 \ 341 342 343 344 / Které prvky určují hlavní diagonálu? A které vedlejší diagonálu? Vezměme opět v každém řádku a každém sloupci matice M jeden prvek, znovu např. 313^24,332,341. Propojte tyto prvky čarou, každý s každým. Otázka: Kolik hran má sklon "příbuzný" s vedlejší diagonálou? Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 9 / 14 Cramerovo pravidlo pro soustavy 2 rovnic o 2 neznámých Mějme soustavu dvou rovnic o dvou neznámých anXi + 3i2X2 = bi a2lXi + 322*2 = b2 Cramerovo pravidlo pro soustavy 2 rovnic o 2 neznámých ■v Řešení této soustavy lze vypočítat takto: xi = A A x2 = A2 A kde následující determinanty spočítáme křížovým pravidlem A 311 3\2 321 322 A bi 312 b2 322 A2 = 3\\ bi 321 b2 Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 10 / 14 Cramerovo pravidlo pro soustavy 3 rovnic o 3 neznámých Mějme soustavu dvou rovnic o dvou neznámých 3n*i + 312x2 + ai3x3 = bi a2\xi + a22*2 + 323x3 = b2 331x1 + 332x2 + 333x3 = b3 Cramerovo pravidlo pro soustavy 3 rovnic o 3 neznámých Řešení této soustavy lze vypočítat takto: xi = A A X2 = \Ä2 \A\ X3 = ^3 \A\ kde následující determinanty spočítáme Sarusovým pravidlem bi 312 313 3U bi 313 3U 312 bi Ai — b2 322 323 , \A2\ = 321 b2 323 , \A3\ = 321 322 b2 b3 332 333 331 b3 333 331 332 b3 Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 11 / 14 Cramerovo pravidlo pro soustavy 2 rovnic o 2 neznámých Pomocí Cramerova pravidla řešte následující soustavy rovnic ([Petáková, 2.16.30]: 7x - 3y = 15 5x + 6y = 27 3x + 2y = 20 2x + 3y = 20 3(x-2) + 2y = x + y 4x + 5(y + x) = 3x - 6 x - 5y = 7 x — 5y = 6 H 2x - 3y = 5 4x - 6y = 10 Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 12 / 14 Cramerovo pravidlo pro soustavy 2 rovnic o 2 neznámých Pomocí Cramerova pravidla řešte následující soustavy rovnic ([Petáková, 2.16.30]: (a) 7x — 3y = 15 5x + 6y = 27 (b) 3x + 2y = 20 2x + 3y = 20 (c) 3(x - 2) + 2y = x + y 4x + 5(y + x) = 3x - 6 (e) x — 5y = 7 x — 5y = 6 (f) 2x - 3y = 5 4x - 6y = 10 Výsledky: (a) [3; 2], (b) [4; 4], (c) [9;-12], (e) nelze spočítat Cramerovým pravidlem, (f) nelze spočítat Cramerovým pravidlem. Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 12 / 14 Cramerovo pravidlo pro soustavy 3 rovnic o 3 neznámých Pomocí Cramerova pravidla řešte následující soustavy rovnic ([Petáková, 2.16.31]: (a) x + y+ 2z = -1 2x - y + 2z = -4 4x + y + 4z = -2 (b) 2x + 3y + z = 15 7x - y + z = 9 x + 2y + z = 9 (c) 2x + y - z = 0 4x + 2y + z = 0 x - y + 3z = 0 Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 13 / 14 Cramerovo pravidlo pro soustavy 3 rovnic o 3 neznámých Pomocí Cramerova pravidla řešte následující soustavy rovnic ([Petáková, 2.16.31]: (a) x + y + 2z= -1 2x - y + 2z = -4 4x + y + 4z = -2 (b) 2x + 3y + z = 15 7x - y + z = 9 x + 2y + z = 9 (c) 2x + y - z = 0 4x + 2y + z = 0 x - y + 3z = 0 Výsledky: (a) [l;2;-2], (b) [2;4;-l], (c) [0;0;0]. Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 13 / 14 Cramerovo pravidlo pro soustavy 3 rovnic o 3 neznámých Pomocí Cramerova pravidla řešte následující soustavy rovnic ([Petáková, 2.16.31]: (d) 2x - y = 6 y + 4z = 8 x-z = l (e) 2x + y - z = 0 x + y + 2z = 4 4x + 3y + 3z = 5 (f) 3x + 2y + z = 3 x + y+ z = 2 4x + 3y + 2z = 5 Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 14 / 14 Cramerovo pravidlo pro soustavy 3 rovnic o 3 neznámých Pomocí Cramerova pravidla řešte následující soustavy rovnic ([Petáková, 2.16.31]: (d) 2x - y = 6 y + 4z = 8 x-z = 1 (e) 2x + y - z = 0 x + y + 2z = 4 4x + 3y + 3z = 5 (f) 3x + 2y + z = 3 x + y+ z = 2 4x + 3y + 2z = 5 Výsledky: (a) [3;0;2], (b) nelze spočítat Cramerovým pravidlem, (c) nelze spočítat Cramerovým pravidlem. Lukáš Másilko 2. cvičení 26. 9. 2019 14 / 14