MA0005 Algebra 2, 6. seminář 31. 10. 2019 Lukáš Másilko 6. cvičeni 31. 10. 2019 1/18 Náplň cvičení □ Maticové operace ■ Sčítaní matic ■ Násobení matic B Gauss-Jordanova metoda ■ SLR pomoci inverzní matice Literatura ■ Horák, P.: Cvičení z algebry a teoretické aritmetiky I. 2. vydání. Masarykova univerzita v Brne, 2002. ISBN 80-210-1853-4. ■ Kovár, M.: Maticový a tenzorový počet. Vysoké učení technické v Brne, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, Ustav matematiky. Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 2 / 18 Motivace Mějme následující soustavu lineárních rovnic: 3n*i + 3i2x2 H-----h ainX" = bl a2lX2 + 322*2 H-----h 32nXn = £>2 kde r? G N. anlxľ + an2x2 H-----h 3nnxn = b„ Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 3 / 18 Motivace Mějme následující soustavu lineárních rovnic: 3n*i + 3i2x2 H-----h ainX" = bl a2lX2 + 322*2 H-----h 32nXn = £>2 anixi + an2x2 H-----h annxn = bn kde r? G N. Soustavu lze zapsat maticově: / 3n ai2 .. ^21 322 • • ain \ 32 n *2 \ 3ni a„2 • • • 3nn ) \ xn / Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 3 / 18 Motivace Systém 321 322 \ 3ni an2 ... 3ln \ 32 n *2 }nn lze zapsat symbolicky takto: A • x — b, kde A je čtvercová matice řádu n. Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 4 / 18 Motivace Systém 321 322 3ln \ 32 n *2 \ 3ni an2 ... 3nn ) \ Xn ) í ^ \ lze zapsat symbolicky takto: A ■ x = b, kde A je čtvercová matice řádu n. Existence inverzní matice A vzhledem k násobení by zajistila přímý výpočet řešení systému: A ■ x = b A'1-A-x = A~ľ-b x = A'1 -b Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 4 / 18 Sčítaní matic Sčítaní matic Pro matice A, B stejného typu m x n (m, r? G N) definujeme jejich součet A + B jako matici, která vznikne sčítaním po složkách: A + B = / 3n 3i2 321 322 3ln \ 32 n + ( bn ... bin \ £>2l i>22 ... b2n \ 3mi 3m2 • • • 3mn J y bml bm2 • • • bmn J ( 3n + bn ai2 + b12 321 + b21 322 + b22 3ln + bln \ 32n + b2n \ 3 ml + b mi 3m2 + bm2 • • • 3mn + bmn / □ g ► < -e ► < = Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 5 / 18 Sčítání matic Sčítání matic Pro matice A, B stejného typu m x n (m, n e N) definujeme jejich součet A + B jako matici, která vznikne sčítaním po složkách: A + B = / 3n 3i2 ... ain \ 321 322 • • • 32n \ 3mi 3m2 . . . 3mn + ( bn I b22 ( au + bn 3i2 + bn 321 + t>2i 322 + b22 \ 3ml + bmi am2 + bm2 . . . 3mn + bmn J bln \ b2n \ bmi bm2 • • • bmn J 3ln + bln \ 32n + b2n Poznámka: (MmXA?,+) je komutativní grupa □ s Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 5 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3/ Lukáš Másilko 6. cvičení □ g ► < -E ► < = 31. 10. 2019 6 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3/ Lukáš Másilko 6. cvičení □ g ► < -E ► < = 31. 10. 2019 6 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3 / 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) -0 + 0-3 Lukáš Másilko 6. cvičení □ g ► < -E ► < = 31. 10. 2019 7 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3 / 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) -0 + 0-3 0-3 + 1-(-4)+ (-!)• 1 + 7-2 Lukáš Másilko 6. cvičení □ g ► < -E ► < = 31. 10. 2019 8 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3 / 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) • 0 + 0 • 0 • 3 + 1 • (-4) + (-1) -1 + 7- 2 0-2+1-1 + (-1) -0 + 7-3 Lukáš Másilko 6. cvičení □ g ► < -E ► < = 31. 10. 2019 9 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3 / 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) • 0 + 0 • 0 • 3 + 1 • (-4) + (-1) -1 + 7- 2 0-2+1-1 + (-1) -0 + 7-3 -8-3 + 0-(-4)+ 0-1+ 5-2 Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 10 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3 / 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) • 0 + 0 • 0 • 3 + 1 • (-4) + (-1) -1 + 7- 2 0-2+1-1 + (-1) -0 + 7-3 -8 • 3 + 0 • (-4) + 0-1 + 5- 2 -8-2 + 0-1 + 0- 0 + 5- 3 Lukáš Másilko 6. cvičení □ g ► < -E ► < = 31. 10. 2019 11 / 18 Příklad násobení matic Jsou dány matice A, B. Jejich součinem je matice A-B = 1 -2-10 0 1-17 -8 0 0 5 / 3 -4 1 V 2 2\ 1 0 3 / 1 • 3 + (-2) • (-4) + (-1) -1 + 0-2 1 • 2 + (-2) • 1 + (-1) • 0 + 0 • 0 • 3 + 1 • (-4) + (-1) -1 + 7- 2 0-2+1-1 + (-1) -0 + 7-3 -8-2 + 0-1 + 0-0 + 5-3 • 2 10 0 9 22 -14 -1 Lukáš Másilko □ g ► < -E ► < = 6. cvičení 31. 10. 2019 11 / 18 Násobení matic - pracovní list 1. Jsou dány matice A, 6, C: Pro každou dvojici matic X, Y £ {A, 6, C} proveďte jejich součin X • y, y • X. Diskutujte situace, kdy součin není možné provést. 2. Jsou dány matice X typu m x n a matice Y typu /c x /, kde /c, /, m, n e N. Určete podmínky nutné pro to, aby bylo možné provést násobení matic X • y. 3. Jsou dány matice X typu m x n a Y typu /c x /, kde /c, /, m, r? G N. Předpokládejme, že je možné provést součin matic C — X - Y. Stanovte výraz, kterému se obecně rovná prvek c,y matice C na /-tém řádku a 7-tém sloupci. (Prvky matice X označujte x,y, prvky matice Y označujte y,y.) Jaký je typ výsledné matice C? 4. Je násobení matic asociativní? Je komutativní?: Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 12 / 18 Násobení matic - definice Násobení matic Jsou dány matice A typu m x k a matice B typu k x n. Součin matic C — A - B definujeme jako matici typu m x n, jehož prvky získáme dle vzorce k qj = a/i • bij + a/2 • b2j H-----h aik • bkJ = ^ a/V • b/j 1=1 Poznámka: Násobení matic je asociativní, nicméně není komutativní. Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 13 / 18 Čtvercová matice Regulární vs. singulární matice Čtvercovou matici A řádu n x n (kde n 6 N) nazveme ■ regulární, právě když h(A) = r?; ■ singulární, právě když h(A) < n. Lukáš Másilko 6. cvičeni 31. 10. 2019 14 / 18 Čtvercová matice Regulární vs. singulární matice Čtvercovou matici A řádu n x n (kde r? G N) nazveme ■ regulární, právě když h(A) = n; ■ singulární, právě když h(A) < n. Poznámka: Množina čtvercových matic (Mn^ni +, •) je nekomutativní okruh obsahující netriviální dělitele nuly. ■ Vynásobením čtvercových matic dostaneme opět čtvercovou matici ■ Násobení matic je asociativní, ne však komutativní. ■ Neutrálním prvkem je jednotková matice E. ■ Pouze k regulární matici A existuje inverzní matice A~ľ tak, že A-A'1 = E = A~ľ • A. Dokážeme najít dvě netriviální čtvercové matice, jejichž vynásobením vznikne nulová matice. Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 14 / 18 Výpočet inverzní matice Gauss-Jordanovou metodou Gauss-Jordanova metoda pro výpočet inverzní matice Mějme regulární čtvercovou matici A. □ Zapišme si matice (A\E), kde E je jednotková matice. B Elementárními řádkovými úpravami se snažíme z matice A nalevo "vyrobit" jednotkovou matici. ■ Nejprve matici nalevo převádíme na schodový tvar. ■ Následně nulujeme prvky nad hlavní diagonálou. ■ Na závěr případně násobíme jednotlivé řádky tak, aby se nalevo objevila jednotková matice. B Matice napravo je po všech výše uvedených úpravách matici inverzní k původní matici A. Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 15 / 18 Inverzní matice - príklady K následujícím maticím nalezněte inverzní matice, 111 A=\ 13 10 8 6 5 4 B = C = Lukáš Másilko □ g ► < -E ► < = 6. cvičení 31. 10. 2019 16 / 18 Inverzní matice - príklady K následujícím maticím nalezněte inverzní matice. 111 A=\ 13 10 8 6 5 4 B = C = Výsledky: A-ľ = Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 16 / 18 Inverzní matice - príklady K následujícím maticím nalezněte inverzní matice. 111 A=\ 13 10 8 6 5 4 B = C = Výsledky: □ [S ► < -E ► < = Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 16 / 18 Inverzní matice - príklady K následujícím maticím nalezněte inverzní matice. 111 A=\ 13 10 8 6 5 4 B = C = Výsledky: A'1 =1-4-2 0 C 1 neexistuje. 8"' = Í 18 -10 2 -24 15 -3 6-4 2 Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 16 / 18 Pracovní list - Gauss-Jordanova metoda Vysvětlete, proč funguje Gauss-Jordanova metoda. Lukáš Másilko 6. cvičeni 31. 10. 2019 17 / 18 SLR pomocí inverzní matice Pomocí inverzní matice řešte následující systémy lineárních rovnic: (a) X + y + z = 1 X — y — 2z = 3 2x + y + z = 2 X + y + 2z = -1 X — 2y + z = -5 3x + y + z = 3 X + y + z = 0 X — y 3 y + z = 1 □ ► 4 Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 18 / 18 SLR pomocí inverzní matice Pomocí inverzní matice řešte následující systémy lineárních rovnic: (a) x + y + z =1 x — y — 2z = 3 2x + y + z =2 (b) (c) X + y + 2z = -1 X — 2y + z = -5 3x + y + z = 3 X + y + z = 0 X — y = 3 y + z = 1 Výsledky: a) (x,y,z) = (!,§,-§), Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 18 / 18 SLR pomocí inverzní matice Pomocí inverzní matice řešte následující systémy lineárních rovnic: (a) x + y + z =1 x — y — 2z = 3 2x + y + z =2 (b) x + y + 2z = -1 x — 2y + z = —5 3x + y + z = 3 (c) x + y + z = 0 x - y =3 y + z = 1 Výsledky: a) (x,y,z) = (1, §,-§), b) (x,y,z) = (1,2,-2), Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 18 / 18 SLR pomocí inverzní matice Pomocí inverzní matice řešte následující systémy lineárních rovnic: (a) x + y + z =1 x — y — 2z = 3 2x + y + z =2 (b) x + y + 2z = x - 2y + z = 3x + y + z = (c) x + y x - y y Výsledky: a) (x, y, z) = (1, §,-§), b) (x, y, z) = (1,2,-2), c) (x,y,z) = (-1,4,-3). -1 -5 3 + z = + z = 0 3 1 Lukáš Másilko 6. cvičení 31. 10. 2019 18 / 18