Repetitorium středoškolské matematiky 1 f) (3v3 - Í7v2 + 2ív - 43) : (v2 - 8v + 15) 1.2 Rozložte na součin a) (4x - í)(x + 2) - (12x2 - 3x) + (7 + x)(4x - 1) b) (2x + 3)2 - (x - l)2 c) lOCte3 - 0, 2x2y + 0, OOOÍxy2 d) 81x4 - Í6y4 Petra Bušková Podzim 2019, 1. část 1 Úprava výrazů 1.1 Vynásobte/vydělte výrazy a) (4Ď2 + 2a2 - Aab) ■ (3ab + 2a2 - 3b3) b) (2a2 - hb2 - 3ab) ■ {ab2 + 3a2 - 2a2Ď) c) (4c2d - 12c4d3) : (-4c2d) d) (x2 + 8x + 15) : (x + 3) e) (m4 — m3n + m2n2 — mn3) : (to2 + n2) 1.3 Zjednodušte výrazy, uveďte podmínky a) ax-\-ay — bx — by ax — ay — bx-\-by . am2 —2amn-\-an2 3m+3n 1.4 Částečně odmocněte 1 d) s/27a?b11c21 a,b,ce 1.5 Usměrněte zlomky \ 19^6 ' 5^3+3^2 2 Lineární rovnice a nerovnice, jejich soustavy 2.1 Řešte rovnice a nerovnice a) 5(2 -x) = -5x + 7 b) xs/2 -VŠ= -(VŠ - c) (x - l)3 + (x- 2)3 + (x - 3)3 = 3(x - l)(x - 2)(x - 3) J\ a; _ a:~ ? _ 2 _ í(r — — li u/' 2 2 2 2 v 2/2 e) ^ - ^ > 2x - 3 f) 2-ti - á-2 < 0 ^ i'+2 1-a; — U 2LC4-18LC3+54a;2-54a; > g h) \2x - 5| = 1 - 3x i) |2x+ 1| < |x-3| j) ||x+l|-3| = l 2.2 Řešte soustavy rovnic a) 7x — 3y = 15 5x + 6y = 27 b) 2x -3y = 5 Ax - &y = 10 c) x + y + 2z = -1 2x - y + 2z = -4 4r + y + 4z = -2 2.3 Řešte rovnice a jejich soustavy s parametry c) x + (ů - l)y = 1 (6+l)x + 3y =-1 beR 2 2.4 Určete, pro která a G R má rovnice záporný kořen. -^-^ = a + 1 2.5 Pro která a e R má soustava rovnic za řešení uspořádanou dvojici, jejíž první prvek je kladný a druhý záporný? ax — 2y = 3 3x + ay = 4 3 Kvadratické rovnice a nerovnice, další typy rovnic a nerovnic 3.1 Řešte kvadratické rovnice a nerovnice a) 3x2 - 7x + 2 = 0 b) 5x2 - 2x + 2 = 0 c) Ax2 + Ax + 1 = 0 d) x2 + (2VŠ+ í)x + 3 + VŠ = 0 e) 2x - x2 > 2 - x 3.2 Podle plánu měl dělník vyrobit za určitý počet dní 540 výrobků. První čtyři dny pracoval podle plánu. Pak na základě nové technologie vyrobil každý den o 12 výrobků více a tak již dva dny před termínem překročil původní plán o tolik výrobků, kolik jich měl podle plánu vyrobit za jeden den. Určete, kolik výrobků měl podle plánu dělník vyrobit denně. 3.3 Určete kvadratickou rovnici, která má kořeny a) o 3, b) 3x větší, než rovnice x2 — 9x + 15 = 0. Kořeny zadané rovnice nepočítejte. 3.4 V rovnici 2x2 — 7x + c určete c tak, aby byl jeden kořen rovnice 3. 3.5 Řešte rovnice a) V5x + 4 - yj2x - 1 = yj?jx + 1 b) \Jx + 3 - 4-y/l - x = 1 + y/x 3.6 Řešte rovnice s parametrem a) \Jx2 + b2 - b = x, b e R b) px2 + (2p + 3)x + p+ | = 0, p G R 3.7 Určete všechny hodnoty parametru p G R, pro něž má rovnice x2 + 2(p - 4)x + p2 + 6p = 0 a) reálné kořeny b) oba kořeny kladné c) oba kořeny záporné d) jeden kořen kladný a druhý záporný 3 4 Řešení 1.1 1.2 1.3 a h>; c' ď e f a] b) c dl a b c d 2a3b - 4a2b2 - 6a2b3 + \2ab3 + 12o64 - 12Ď5 4a2 6a5 - 13«4Ď - 7a3 b2 + 7a2b3 - 5ab4 -1 + 3c2 d2 x + 5 m — mn 2,v + 7- 32t>-148 3(4x-l)(7+3a:) (x + 4)(3j- + 2) (IOx-0,01?/)2 (9x2 + 4y2)(3i- + 2y)(3x - 2y) fr^, x^y, a^b 2^3, *^2, a-/-2 »!^n, m^-n, a / O xy^ 2/, x -y, i^O, y / O 1.4 1.5 2.1 5V^ 4V1~5 2^6 3a46V°V'3a6Č 3^2 4 2- 5^-2^ ^25+ #5- 1 K = 0 A = R ^ = {2} K = {4} K = (-oo;l) * = (-oo;-!>U(-2;l) = (-1;0) U (0; 1) U (3; oo) k = {4} 4 i) K = (-4; |) j) íf = {-5;-3;l;3} 2.2 a) K = {[3; 2]} b) Jf={[t;^];íeR} c) k = {[\;2;-2]} 2.3 a) a = 0,a = 2...K = ® a^0,a^2...^ = {f±f} b) m = Q,m = -2...K = % m = 2 ... K = R - {0} m^0,m^2,m^ -2...K = {m + 2} c) b = 2 ... K = 0 Ď=-2...^ = {[l + 3y;y];yeR} ^2,m-2...iř = {[^;^]} 2.4 a = 0, a < -1 2.5 a e (-§;!) 3.1 a) K = {|;2} b) K = % c) = d) k = {-VŠ-1;-VŠ} e) íf= (1;2) 3.2 Dělník měl denně vyrobit 36 výrobků. 3.3 a) x2 - 15x+ 51 = 0 b) x2 - 27x + 135 = 0 3.4 c= 3 3.5 a) K = {1} b) K = {1} 3.6 a) b = 0...K = (0;oo) 6 G R+ ... = {0} beR .. .K = $ b) p<-l...K = % p = -l...K={\} p>-í,p^0...K = {-2p-%3^T~1; -^V;^1} p = 0...if = {-i} 3.7 a)j)€ (-oo; f) b) pe (-oo;-6)U(0;f) c) p e 0 d) p e (-6;0) 5