HýHra-HáHra, Béce/io HíHBěM! HýHra-qáHra, néceHKy noěiw! npunéB: MýflO-ÓCTpOB, 4ýflO-ÓCTpOB >KnTb Ha HěM /lerKÓ m npócTO, >KúiTb Ha HěM /íernó m npócTO HýHra-náHra. Háiue cnácTbe nocTOÁHHo! >Kyíi KOKÓcw! EuJbĎaHáHbi! >Kyií KÓKOCbi! Eiub 6aHáHbi! HýHra-HáHra. HýHra-HáHra MécTa /lýHLue Hei! HýHra-HáHra Mw He 3HáeM 6efl! HýHra-HáHra Kto 3flecb npóww/i nac, HýHra-HáHra He noKMHeT Hac. npunéB 6.5.3 Intonační konstrukce 5 „Intonace obdivu/zklamání" \ Od všech ostatních intonačních konstrukcí se IK-5 odlišuje svou strukturou: po části před intonačním centrem následuje první centrum, po němž dochází k pozvolnému poklesu úrovně tónu až do druhého centra, kde se tón sníží a IK pokračuje až do konce větného taktu částí po intonačním centru. Obě intonační centra mohou být na jednom slově, ale mohou se také nacházet na různých slovech příslušného větného segmentu. Význam (a použiti') této intonační konstrukce také závisí na intenzitě zvýšení tónu a tém-bru hlasu. V závislosti na těchto faktorech pak může IK-5 vyjadřovat v synonymických konstrukcích buď nadšení, anebo zklamání, rozhořčení. IK-5 se nejčastěji používá: A. při vyjádření vysoké míry určitého příznaku, děje či stavu ve větách se zájmenným slovem i bez něj: řl Ta k cocKynH/icfl! 3awie4aTe/ibHafl paôcWa! KaKMe nepomnu! KaKoň hocok! M, BépHO, aHre/ibCKMPi 6biTb Aó^i>neH to/íocÓk! Be/iMKO/ienHo! OTBpaTMTe/ibHo! 3aMeHaTe^bHo! B. při vyjádření vůle, pokud chce mluvčí zdůraznit význam svých slov (svého přání, příkazu): XoTb 6bi tw c hum norosopA/ia! Ec/im 6bi tw 3Ha/i! C. při vyjádření nespokojenosti, rozhořčení, netrpělivosti, rozmrzelosti ve větách s tázacími slovy: Korflá ootjÁbat nocáflKy?! noHeiviy Tbi ono3fla/i?! 1. Poslechněte si výše uvedené příklady použití IK-5. Poté sami věty čtěte. .'. Poslouchejte a opakujte. Všímejte si dvou intonačních center a také rozdílů v intenzitě změny tónu a témbru hlasu a s tím související změnou významu. H.iKoň cerÓAHfl npenpácHbiít fleHb! - Kanón ceróflHa AeHb! i:.ii«)ň ceróflHfl ywácHbiň fleHb! - KaKoň ceróflHH AeHb! K.iKoe y Heě KpaciÍBoe n/iaTbe! - Kanoe y Heě n/iaTbe! 0036 @ 00:49 92 93 Kanoe y Hee 6e3o6pá3Hoe n/iaTbe! - Kanoe y Heě n/iaTbe! Kanón (fiM/ib/vi! (3a/vieMáTe/ibHbiň) - Kanoň (jw/ibM! (oTBpaTMTe/ibHbiň) fl CKÓpo ycHy. Kanoň <|>H/ibM! Oh Bce BpéMfl oiiin6aeTca. KaK oh HMTaeTř Oh npenpäcHO roBOpňT. Kanaa peMb! 3. Čtěte s odpovídající intonací. C kIm oh tó/ibKO He pa3roBapnBa/i! Kowiy oh TÓ/ibKO ne nncá/i! Kan ohé eró TÓ/ibno He o6kix<á/ia! XoTb 6bi Tbi c hhm noroBopM/i! XoTb 6bi MHe BbiurpaTb MaiuMHy! XoTb 6bi oh 3acny/i! Ec/im 6bi Tbi nocTynň/i b yHUBepcuTei! Ec/in 6bi 3áBTpa 6bi/iá xopóiuafl norofla! Ec/iw 6bi oh npnexa/i! Ha Koró Tbi noxów?! Mto Tbi Ha^e/ia/i?! Kan tn ce6á 5 S 5 5 5 Beflěuub?! Htó oh ce6é no3BO/irieT?! 0 Měwi Tbi flyMaewb?! 4. Poslouchejte a opakujte. Všímejte si rozdílů ve významu výpovědí s IK-5 a IK-2. 1. Kanón flOKnafl! - Kanón flon/iáfl? - Kanón Aon/iafl! 2. Kanoe npeKpácHoe BbiCTyn/ieHne! - Kanoe npeupácHoe BbiCTyn/iéHne? - KaKÓe npenpácHoe Bbicryn/ieHne! 3. Kanáa TpýflHaa rpaMMaTMKa! - Kanán TpýflHan rpaw\MáTMKa? - Kanáři TpýAHaa rpaM«iaTnna! 5. Poslouchejte a doplňte odpovídající interpunkční znaménka. Kanón 4>ň/ibM_ Kanón noflpó6Hbiň flon-náfl_ Kanňe npeA/iowéHwa_ Kanáři pe4b_ Kanón nHTepécHbiň otpwbok Kanoe BbicTyn/iéHne_ 6. Ctěte verše. náMfiTM flo6po/itó6oBa. OTpb'mon Ho c/imlukom paHO tboR yflápn/i nac. // M Bémee nepo / H3 pyK yna/10. // 94 Kanoň CBeTM/ibHun pá3ywia yrac! // Kanoe cepflue óňTbca nepecTá/10! // (H. A. Henpacoe) 3MMHee ýTpo. OTpbieon Mopo3 n có/iHue; / fleHb HyflecHbiň! // Emě Tbi flpeM^etUb, flpyr npe/iécTHbiň — / nopa, npacáBuua, / npocHiicb: / Ornpoň cowinHýTbi Héroň B3ópbi / HaBCTpény ceeepHoň ABpópbi, / 3Be3AÓio césepa fmňcb! // (A. C. nyujKUH) 95