6.7-3 Intonační konstrukce 7 „Intonace expresivní negace" i)0:23 uo:24 Stejně jako IK-3 a IK-6, také sedmá intonační konstrukce je pro mnohé Čechy problema-lii k.í zejména proto, že je pro ně nepřirozená. Konstrukce má podobný průběh jako IK-3, odlišuje se však podstatným charakteristickým rysem-hlasivkovou smyčkou, která ukončuje intonační centrum, a příkrým poklesem tónu pod střední úroveň. V případě IK-3 je nárůst i pokles tónu v místě intonačního centra sice výrazný, ale plynulý a ničím iiľpi'cľušovaný. Podle místa intonačního centra ve větném taktu vyjadřuje tato IK různé (i zcela protichůdné) významy. IK-7 se nejčastěji používá: A. při vyjádření odmítnutí příznaku, události či děje ve větách se zájmennými slovy (centrum IK se nachází na zájmenném slově): Kanáři OHá npacáBHU,a! fla nyflá oh é3AH/i! fla Kanón što npá3flHMK. B. pro zdůraznění hodnocení ve větách se zájmennými slovy (centrum IK se nenachází na zájmenném slově): Kanáa OHá KpacaBnu,a! Kaný Bac Bece/io! C. při vyjádření zesíleného odmítnutí či potvrzení, kvalitativní charakteristiky ve větě bez zájmenných slov, přičemž často má věta změněný slovosled: HmepécHbiň oh BCě-TaKH Me/ioBéK! He HpaBUTCŕi MHe Bcě što! 1. Poslechněte si výše uvedené příklady použití IK-7. Poté sami věty čtěte. 2. Poslouchejte a opakujte. Kakaa y MeHÁ pa6ÓTa! Kanoe sto Becé/ibe! Kanice orní flpy3bá! fla Kanón oh nucáTe/ib! 777 7 fla nanan OHá anrpúca! fla naniíe sto hóboctm! fla 3a4eM n B3M HywHá! fla oměm MHe CTo6óň pa3roBápnBaTb! 3. Čtěte věty s IK-7. Všímejte si změny místa intonačního centra a s tím i změny významu výpovědi. Kanón oh oréu,! - Kanón oh oreu,! Kanan OHá Kpacásnua! - KaKáa OHá npacaBHu,a! Kanice Bbi ýMHbie! - Kanvie Bbi yMHbie! Kanoň oh Becě/ibiň! - Kanón oh Becě/ibin! 4. Čtěte věty. Podle jejich významu se totéž pokuste vyjádřit pomocí výpovědi se zájmenným slovem Kanón v odpovídajícím tvaru a IK-7- Oh ceróflHfl óneHb Becě/ibiň. Oh, no-MÓei\av, ceróflHs ÓMeHb rpýcTHbiň. B mx rópofle 3aMeHáTe/ibHbiň Teáip. CeróflHfl a óneHb 3aHflTá n b Teáip He noňflý. Biífle/ia n eró b cnenián/ie. ľlo-MÓeMy, oh óneHb n/ióxo urpáeT. Oh 3a/vieHáTe/ibHbiíí aměp. H He noéAy 3á ropofl. M He b fi,o>Kfl,é p,éno. npócTO MHÓro pa6ÓTbi. ripHfläTca cnfléTb flówia. /lběT nan m BeApá. 3flecb 3aMeHáTe/ibHo: MiícTbiří BÓ3flyx, /iec, nynáHne. 06fl3áTe/ibHo npnéAy croflá b ÓTnycK. HunyAá 3tmm /léTOM He noéfly. ÓneHb mhóto pa6ÓTbi. 5. Přeformulujte věty podle vzoru. Vzor: MHe He HpaBMTCfl štot cnemán/ib. - He Hpa butch MHe btot cnenTán/ib. 3ra KHkíra Mená He kiHTepecye-r. Oh n/ioxo Hanncá;i noHTpó/ibHyio pa6ÓTy. řl /do6^ik) áTy ampácy. Oh 3aMenaTe/ibHbiň Me/ioBén. B AÓKie ÓTAbixa 6b'mo ckvmho. OHá xopóiuafl Matb. 114 115 6. Ve dvojicích sehrajte malé dialogy. Všímejte si kontextu a použití IK-7. Jaký význam v daných replikách vyjadřuje? 6.8 Lekce 8 - Kyfla ára oh co6pá/ica? - noHqTMa He nwiéio. Oh mhb HUKorflá HMHeró He roBopwT. - KTO OTKpbí/l OKHÓ? - A h noneivi 3Hára! MeHá TyT He 6bmo. - Ifle oh MóweT ceRnác 6biTb? Ha pa6ÓTe eró Her, flówia TOH