4. Podle významových souvislostí volné rozvádějte výrazy pod a, b, c do vět. a) riaMHTHiiK, HaciajKjieHHe, KpacoTa, Macrep, aanpoc, nocrpoŽKa, ra3eTa; b) H3BeCTHHH, MOHyMSHTajIbHbIH, flyXOBHMH, HeiIOBTOpHMMH, 3CTeTHieCKHH, CBOKKŘ; c) ynoBJíeTBopHTb MTO, ROCTaBHTB liTO, coxpanHTb HTO, cosjtaTb mto, nopa-xaTb hěm, noffpaxaTb hcuv. 5. Přeložte. A. 1. Obrazy Repina, Šiškina, Vasněcova a dalších ruských malířů patří k pokladům světových galerií. 2. Umělecká díla vytvořená v minulosti pomáhají pochopit současné umění. 3. V románských a gotických síních Královského paláce Pražského hradu se vystavují zajímavé a unikátní exponáty. 4. Při umělecko-estetické výchově je důležité vštěpovat dětem cit pro krásu, radost z vlastní tvůrčí práce. 5. Hodnota dobré knihy nespočívá pouze v informacích, které obsahuje, ale v tom, že nutí člověka přemýšlet. B. 1. Koupil jsem si zajímavou příručku z oboru dějin a teorie českého výtvarného umění. 2. Zajímám se o užité umění, protože pomáhá vytvářet estetické prostředí. 3. Ve večerních novinách čtu nejdříve kulturní a sportovní rubriku a pak čtu politický přehled. 4. V literárním časopise tisknou básně, povídky, romány, fejetony nebo kritické články jak známých spisovatelů, tak i začínajících autorů. 5. Existence elektronických nosičů informací nem hrozbou ani pro knihovny, ani pro knihu. Qtoca dm cnpasm: xemymma - perla, MyHmiHaajnrrer - městská rada. spieep - arkýř. : pocnifct, - nástčnná malba, KoponamioHiibie perajura - korunovační klenoty, KOJtOKon -'zvon, noTono'iHMe 4>pecKH -- stropní fresky, miajtOaine - hřbitov, icpenocn, - pevnost, 'kohhuh cra-iy* - jezdecká socha. nmmm 1. Oioisa b cicoÔKax aonojuiiíxe b nyacuoií (popMe. % x0'!>' noceTHTt. .....(r/ra nuiepea, iinaHerapiiH, bhctsbks, cTOJuma Be;if>rMii, paTyiiia, Mysefí H3o6pa3HTeribHiox acjcyccra hm. nyuaóifta, aoM-KBapTtípa FopibKoro). lypiiCTbi yxce noÔMBajm b.....(HoBoaeBMMHH MOHacTwpb, KpaeBeAsecKiiíí MV3eři, 30o:napK, 1 IcxponaBUOBCKíiH Kpenocxi, TpeTMKOBCKaa rajicpca, HamioHajtfaH&ig My3eň, koctcji cb. Ahhh). Ha iwomaaH mm BcrperujiH rpynny..... (rypHCT, KHOCxpaHen, pyccKHH, HeMeu. mcx, yKpawHeu, a Hrmi h3hm h , noJiaic, pocchjihhh, c.TOsaK, i apMfliiMH, cppaHirya, uraatAHen). 2. OrBCíbie na Bonpochi no o5pa3iry. Oôpaieii: Bw y>Ke 6ujík.....? - Hct, tqhbko 3aaxpa mm noitaěM...... HaimoHajibHají ranepeji, KpacHasr roioiitaziu, KOHuepT, styseft, koct&i, BucxanKa. KapjtoB moct, Ummajih EBponw, 3aMOK, docojm>cibo, OKCKypciífl, Hi.uiieip.ci.. ônôjiHo-reKa, MOHacraph, KJiaflOHine, KpenocTJb. 3. K tíOijMepKiryTbiM BuipajKemtííM muí;une CJiosa npoTjiEOHO- JIOJKHOI O 3Iia*ieHH51. Ha^oicpaHiie ropová, getomteBKe^ mame, oanoaraxcHBiň aom, ■ažaHgM-tyaiif»Haa noe3AKa, cnycTHmca bhh.3 no yrrane, neiucxoanaa 3KcKypcn». mHpoKaa yjmua, /tnennnii ropo/t. m