Sigmund Freud a nevědomí Témata •Struktura osobnosti •Vnitřní konflikty •Psychoanalýza? •Vývoj osobnosti •Obranné mechanismy •Parapraxe a sny •Freudovi následovníci •Zhodnocení teorie • • Model osobnosti Strukturální x topografický Model ledovce Model fungování osobnosti Mechanismy dynamiky osobnosti: vnitřní konflikty •Základní konflikty •Id versus Ego: Id se snaží o okamžité uspokojení, ego se ale snaží o úpravu tohoto požadavku na základě testování reality, •Id versus Superego: Požadavky Id, vůči kterým vystupuje Superego na základě jejich neetické povahy, •Ego versus Superego: touha pustit do něčeho, co rozumově hodnotíte jako etické, ale můžete se přitom cítit provinile •Základní PUDY: •Éros je pud života, princip slasti, hlavní zaměření je sexuální •Thanatos je naopak pud smrti, princip nirvány. Psychoanalýza a co chtěla řešit: •…přijít na kloub psychogenním nemocem (když přišla na to, ŽE jsou psychogenní): • •Psychoanalýza metoda léčby psychických poruch; vychází z teorie podvědomě potlačených konfliktů a jejich vlivu na duševní stav a chování. Je založená na odhalování a uvědomování konfliktů pomocí verbalizace: (interwiew, hypnóza, sny, asociace ----interpretace) • •PATOLOGIE: •Hysterie: funkční nervové onemocnění, projevuje se prudkými změnami nálad, egocentrismem, afektivitou a různými tělesnými poruchami (stupor, mutismus) •Neuróza: funkční psychická porucha bez primárního organického poškození. Doprovází jí narušená schopnost přizpůsobení, porucha myšlení, jednání, cítění. Nemocný si poruchu uvědomuje a trpí jí. Příčinou jsou konfliktní stavy. (Všichni jsme neurotici?) •Chybné úkony •Obranné mechanismy •Fixace •Fobie • •Katarze: je uvolnění či snížení emocionálního napětí a přetlaku. V psychoanalýze je to stav odreagování po znovu prožitých negativních emocionálních zážitků, které byly potlačeny do nevědomí a vyvolaly chorobné stavy. Vývoj osobnosti •Libido produkuje energii, příběh psychického vývoje je příběhem projevení této energie v různých lokacích během života •Orální, Anální, Falické (Latentní), Genitální: vznik struktur Ego a Superego, realizace a přesun zdroje slasti ID •Místo uspokojení slasti = psychický problém x charakter v dospělosti (např. cucání palce, anální humor). •Orální a anální charakter= fixace •Dospělost je dokončením vývoje – „milovat a pracovat“ Vývojové úkoly/konflikty/fixace Výsledek obrázku pro vývoj Freud Obranné mechanismy •Jakou mají funkci? Jsou dobré nebo špatné? •Racionalizace •Intelektualizace •Reaktivní výkon •Popření •Projekce •Sublimace •Humor •(Anna Freudová) • Chybné úkony •Chybné úkony (PARAPRAXE) – výsledel vnitřního konfliktu, porozuměti jim je jedna možnost jak porozumět nevědomí a odkrýt konflikty •Verbální: přeřeknutí se (skryté myšlenky, chtíč) •Činnostní: zapomenutí klíčů, rozbití věci (může být i sebetrestání) • Humor •Obecně: Dva podněty, které jsou neobvykle postaveny vedle sebe • •Ale proč je tolik vtipů neslušných? •Vysvětlete humor a fungování vtipů z pozice psychoanalýzy •Které vtipy jsou špatné? Humor – příklad tématu k diskuzi •Celá Freudova teorie: vnitřní konflikty, zpracování úzkosti, které vzbuzují… •Zdání, že mluvím o něčem jiném x náhle se projeví opravdové téma. Role překvapení: směju se dřív, než se ego a superego stačí vzpamatovat. (potom někdy pocit viny) •Vtip umožňuje zpracovat zakázané (sexuální, agresivní) impulsy způsobem, který vylučuje úzkost. •Je jedním z obranných mechanismů. Velmi účinný, efektivní a, pokud je opravdový, neškodný •Princip špatného vtipu: Skrytá agrese = hostilita. Příliš přímo na věc. Někdy impuls není skrytý, a přesto se lidé smějí. Impuls musí být sdílený a lidé ho tak musí vnímat. • Humor Sny: Já není pánem ve svém domě •Psychická energie z id - má svůj cíl, objekt, ten je korigován egem, principem reality, pokud možno, i superegem (výchova, morálka) •V noci má ego slabou moc – objekty mimo provoz – sny jsou realizací našich zapovězených tužeb (sexualita, tabu) a našich nepřiznaných, nezjevených strachů a komplexů •Freud – „sny jsou klíčem k duši“ •Princip (výkladu snů) – snová práce, zhuštění, různé zdroje snů, nejen symboly ! Shrnutí psychoanalýzy Kritika psychoanalýzy – ZÁSADNÍ BODY •I. Přílišná komplexita - nedodržuje princip Occamovy břitvy •II. Metoda případových studií – jasné nevýhody •III. Vágní definice – co tím autor přesně myslí? •IV. Netestovatelnost – žádný experiment jí nemůže vyvrátit, je to tedy náboženství? •V. Sexismus – ženy tráví příliš času litováním toho, že nejsou muži VI. Jediný motiv – sex, sex, sex (a agrese) • Po Freudovi: Odbourat Freuda nebo ho konstruktivně kritizovat? •Začala jeho dcera… Anna Freudová: společná snaha o revizi některých evidentně přehnaných témat. •Motivem možná ne jenom sexuální pud… boj o moc, sociální motivy, archetypy, vazba… •Reinterpretace x revize Freuda… schvaloval by to Freud? NE! •3 teorie: Jung, Adler, Erikson •ZÁKLADNÍ BODY JEJICH TEORIE? •V ČEM KRITIZOVALI FREUDA? Alfred Adler (1870 – 1937) •Byl prvním hlavním žákem Freuda, předsedou psychoanalytické společnosti, zavržen •Motiv: sociální zájem – touha vztahovat se pozitivně ke společnosti, nadřazenost x podřazenost; komplex méněcennosti •Vliv rodiny, prostředí, kultury, společnosti •Obstát: maskulinní protest – machistický styl, vychází z toho, co se po chlapcích požaduje •Orgánová méněcennost •Sourozenecké pozice •Výsledkem: individuální životní styl (Možná cesta: spolupráce, rovnost ne nadřazenost) • Carl Gustav Jung (1875 – 1961) •Last Goodbye: https://www.youtube.com/watch?v=q8ir8rVl2Z4 •Nebezpečná metoda: •https://www.youtube.com/watch?v=UH4BtJHkrD8 •https://www.youtube.com/watch?v=9ZNrxn5niyg •Face to Face •https://www.youtube.com/watch?v=2AMu-G51yTY •(shlédněte doma) • • • Erik Erikson •Psychosociální teorie – fyziologické versus sociální a kulturní tlaky •Epigenetický princip •Identita a ego •Vývojový konflikt vývojová krize- vývojové stádium •Svoboda nebo determinace? •Osm nebo devět věků člověka? Proč (a jak) přeci jenom studovat Freuda: •Mnoho témat, které se nikomu jinému nezdařily (včetně těch, do nichž se nikomu jinému nechtělo), skvělá vysvětlení psychických jevů, která se hodí •Psychoterapeutická praxe: metody, které kdekdo používá a nechce vědět, že jsou od Freuda •Díky Freudovi je být nenormální normální (agrese, vina, duševní nemoc) a nemůžeme za to! •Z těchto mnoha důvodů: impakt, vliv, na kulturu, vědu, svět •A jak?… kriticky, třeba pomocí teorií jeho následovníků. • Otázky: •Struktura osobnosti dle Freuda? •Vnitřní konflikty – dynamika osobnosti •Princip vývoje osobnosti a vývojová období •Sny – jaký je princip •Jung: Co je kolektivní nevědomí – archetypy? Individuace a bytostné já. •Adler… viz výše •Erikson: rozdíl vývojové teorie od Freudovy Základní literatura a zdroje k testu: •Lindzey, Hall: Psychológia osobnosti •Panajotis Cakirpaloglu: Úvod do psychologie osobnosti •VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. •ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: [obor v pohybu •MIKŠíK, Oldřich: Psychologické teorie osobnosti •Wikisofia: Frankl, Rogers (minimální rozsah, který potřebujete k testu!) •Frankl: A přece říci životu ano •Freud: Výklad snů, Studie o hysterii •Rogers: Způsob bytí •