Úvod do studia psychologie osobnosti Struktura úvodu do psychologie osobnosti nI. Úvod do studia – osobnost, jak a proč ji zkoumat n nII. Přístup ke studiu osobnosti nA) Psychoanalytický nB) Behavioristický, nC) Humanistický nD) Moderní: rysový a konstruktivistický Ad I. ÚVOD: Osobnost: co, jak a proč…? n1. Psychologie osobnosti – proč zase jiná psychologie (systém věd) n n2. Osobnost člověka: složky, procesy, utváření osobnosti n n n3. Směry a teorie ve zkoumání osobnosti Psychologie osobnosti Obecná psychologie x Psychologie osobnosti x Psychoterapie Postavení obecné psychologie a ostatních oborů n Namalujte si člověka… Osobnost… Související obrázek Osobnost: co vše zahrnuje nStruktura osobnosti: složky, které ji tvoří (př. ID-EGO-SUPEREGO, Freud) n nDynamika osobnosti: procesy, co děje n nDeterminace vývoje osobnosti: jak a na jakém základě vzniká (viz níže) n nPatologie osobnosti… poruchy a norma n Determinace osobnosti: Tři pilíře utváření osobnosti nBiologické faktory (vliv na vlohy, temperament) n nSociální faktory (charakter…) n nSebeutváření ( moje vlastní cesta, sebevýchova, sebeurčení) n nVěčná otázka: Co má největší vliv na utváření osobnosti? nVýzkumy dvojčat – výchova x genetika nRasové teorie – biologická podmíněnost některých složek osobnosti n n Psychologie osobnosti: Psychologická triáda nPsychologie osobnosti sev věnuje všem třem hlavním složkám tzv. psychologické triády – tedy tomu jak člověk nmyslí, ncítí na chová se n nZkoumá: nKaždou složku zvlášť nTyto složky v kombinaci nTyto složky v rozporu Otázky k zamyšlení: n1. Emoce jsou složkou osobnosti, která z velké části zahrnuje vnitřní procesy v člověku, co by se stalo, kdyby ale ze světa vymizely? n n2. Jmenujte příklady z praxe/psychický fenomén, ze svého života, kdy se člověk n- chová v rozporu se svým přesvědčením n - chová v rozporu se svými emocemi n - jeho emoce a myšlení jsou v rozporu nProč?? Osobnost jako složitá skládačka n Osobnost jako složitá skládačka nNekonzistence mezi různými systémy n nKomplikovanost celého systému – neznáme všechny vstupní údaje (fyziologie mozku, podíl dědičnosti, výchovy a vůle na utváření osobnosti, kauzalita mezi tělesným a duševním) n nNemožnost předpovědět, kdy, proč, za jakých okolností člověk jedná, jak jedná Psychologie osobnosti: cíle nTři otázky psychologie osobnosti: n1. Co? n2. Jak? n3. Proč? n nCíle: na) popsat nb) pochopit nc) predikovat nd) ovlivnit (správným způsobem) n n n Psychologie osobnosti: MISSION IMPOSSIBLE? nZahlcení různými odpověďmi… PŘÍLIŠ MNOHO ZNAMENÁ NIC n n nNelze vše zaráz – hledat šablonu, čočku, vzorec, algoritmus, mapu, postup, které nás zorientuje a zaměří: n nHledání vlastního přístupu, hledání teorie osobnosti Směry a teorie ve zkoumání osobnosti Psychologie osobnosti nDvě rozdílné cesty: n nzkoumání jednotlivých složek osobnosti: temperament, charakter, sebepojetí, motivace… n nDRUHÁ CESTA JE PRO NÁS: npohled na osobnost prostřednictvím 3 základních směrů a koncepcí různých autorů: nbehaviorismus – Watson, Skinner, Bandura npsychoanalýza – Freud, Jung, Adler, Horneyová,… nhumanistická – Rogers, Maslow, Frankl, Kelly n n OBT nParadigma – zásadní teorie, supermodel, univerzálně přijímaný – psychologie osobnosti ho nemá…? A proč? n nOne Big Theory (OBT) nKaždý si myslí, že je to ta jeho (Freud x Jung x Skinner) nV psychologii (natož. Psychologii osobnosti) chybí – a možná nikdy nebude nDŮVODY: nCo jedné teorii jde dobře – zcela opomíjí něco jiného (kávovar a toastovač) nA ještě hůř: kávovar a toastovač a rádio v kombinaci dohromady – k čemu je to dobré? n Tři základní přístupy… nPsychoanalýza nBehaviorismus nHumanistická psychologie nA pak moderní přístupy: kognitivní, rysový… n nRůzné zdroje – biologie, filosofie, experimentální, gestalt… nHistorické souvislosti nLiší se právě v pohledu na osobnost člověka nMnoho z nich vycházejících různých teorií… Kterou teorii vybrat? nMít v paměti tzv. Funderovo pravidlo: nNejsilnější stránky čehokoliv jsou zároveň slabou stránkou též věci a překvapivě někdy bývají pravdivé oba protikladné výroky. n nOsobnost JE koherentní a konzistentní, ale představuje jen možnost, různě využitelnou. n nSilné stránky každého hlavního SMĚRU jsou i jeho slabými (tzn. jsou těsně vázány se slabými stránkami) n n(Př. Psychologie osobnosti, behaviorsimus, prezident Nixon, princezna Diana) n n Definice osobnosti nFilozofická otázka: nJe osobnost tedy souhrn různých složek, které jsme si vyjmenovali a které spolu tvoří složitý funkční systém? nAnebo je osobnost tím, co to všechno propojuje určitým specifickým způsobem? Takže vlastně: je moje osobnost příčinou nebo výsledkem? n nOsobnost v laickém slova smyslu – „…osobnosti Superstar jsou rychlokvašky…“„Václav Havel je osobnost“ – hodnotící definice n nV psychologii osobnosti je osobností každý: nejen Sestra Tereza či John Lennon… Martin je komplikovaná osobnost… deskriptivní definice n Definice osobnosti nV psychologii složitější a komplexní pohled: nAllport sesbíral 50 definic osobnosti n nBiosociální definice n nSouhrnná n nIntegrativní n nA jaká je Vaše definice osobnosti? n nOsobnost je… n Definice osobnosti n Osobnost je jednotná psychofyziologická celost, integrace dynamických vztahů mezi biologickými (konstitučními) a sociálními momenty. (K.Gotschaldt) n n Každý člověk je v určitých ohledech jako všichni ostatní, jako někteří lidé, jako žádný jiný člověk. (A. H. Murray) n n Osobnost je integrovaný, k seberealizaci směřující systém psychických a psychofyziologických funkcí individua, které jsou v neustálé interakci s prostředím. (P. Říčan) n n Osobnost je konečný produkt našeho systému zvyků. n (J. B. Watson) Definice osobnosti (Smékal, 2002) n Osobnost je konvergencí všech podstatných kulturních tendencí v psychice. Čím kulturnější člověk je, tím méně může být jedinečnou osobností. (Vernon) n n Osobnost nezáleží na vlastnostech, ale ve způsobu jejich spojení. n (Peters) n n Osobnost je to, čím se jeden člověk odlišuje od druhého z hlediska kvantitativního i kvalitativního. (H. J. Smith) n n Osobnost je sumou psychickýcch reakcí člověka na mínění, které má o něm jeho okolí. (Ch. H. Cooley) PSYCHOANALÝZA X BEHAVIORISMUS X HUMANISTICKÝ PŘÍSTUP nTest srovnání paradigmat Psychoanalýza, neopsychoanalýza Hlubinné teorie osobnosti Sigmund Freud První ucelená teorie osobnosti, převratný moment – „já ztratilo vládu“ Všichni vychází z Freuda, lidová slovesnost, košilaté vtipy a říkačky…Freude, Freude, Freude… Nebezpečná metoda Pojmy: Id, Ego, Superego /Vědomí x předvědomí x nevědomí/ Obranné mechanismy/Vývojová stadia osobnosti/ Neurózy a úzkosti/ Sny a Parapraxe Ale především – sex! C. G. Jung, A. Adler, K. Horneyová, H. S. Sullivan, E. Fromm, E. Erikson, … Behaviorismus, neobehaviorismus nOtec behaviorismu J. B. Watson n n „…Dejte mi tucet zdravých dobře rostlých dětí a vlastní specifický svět, v němž bych je vychovával, a já vám ručím za to, že z každého z nich vychovám specialistu podle objednávky: lékaře, právníka, umělce, vedoucího prodejny, ba dokonce i žebráka a zloděje, bez zřetele k jeho vlohám, sklonům, tendencím, schopnostem, zájmům a výbavě jeho předků…“ n Behaviorismus, neobehaviorismus Důraz na chování, viditelné projevy organismu. Reakce (jednání) člověka je funkcí prostředí (stimulu) a osobnosti (black box). Pokusy na lidech a zvířatech: krysy, Malý Albert. Skinnerův box, Pavlovovi psi Etika! Ivan P. Pavlov Teorie klasického podmiňování – nepodmíněný x podmíněný podnět. Clark L. Hull, B. F. Skinner Rozvíjeli teorii podmiňování, zamýšleli se nad zamezením vyhasnutí podmíněné odezvy. John Dollard, Neal E. Miller Zabývali se procesem učení, vymezovali jeho složky. Humanistická psychologie Abraham Maslow, Carl R. Rogers, V.Frankl Opozice vůči behaviorismu i proti „pudovým“ silám psychoanalýzy. Zdůraznění svobody a individuality. Hodnota člověka – člověk v obtížných situacích. Duchovní stránky člověka. Optimistický pohled na organismus - může být moudřejší než vědomí. Vůle k seberealizaci, mohou jí být postaveny překážky. Pojmy: Smysl života, Hodnoty, Potřeby. Vůle, Self, Sebepojetí, Sebeurčení, Kongruence, Autenticita Názor na lidskou povahu nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Názor na lidskou povahu nPsychoanalýza n negativní n nBehaviorismus n neutrální n nHumanistická psychologie n pozitivní Je chování svobodné nebo determinované? nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Je chování svobodné nebo determinované? nPsychoanalýza n determinované n nBehaviorismus n determinované n nHumanistická psychologie n svobodná volba n Základní motivy nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Základní motivy nPsychoanalýza n sex a agrese n nBehaviorismus n popudy různého druhu n nHumanistická psychologie n sebeaktualizace n Struktura osobnosti nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Struktura osobnosti nPsychoanalýza n id, ego, super ego n nBehaviorismus n zvyky n nHumanistická psychologie n self (jáství) n Role nevědomí nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Role nevědomí nPsychoanalýza n maximalizovaná n nBehaviorismus n prakticky neexistující n nHumanistická psychologie n minimalizovaná n Vývojový důraz nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Vývojový důraz nPsychoanalýza n psychosexuální stádia n nBehaviorismus n kritické situace, učení – identifikace a imitace n nHumanistická psychologie n vývoj obrazu sebe sama n Bariéry osobního růstu nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Bariéry osobního růstu nPsychoanalýza n nevědomé konflikty, fixace n nBehaviorismus n maladaptivní zvyky, patologické prostředí n nHumanistická psychologie n podmínky hodnoty, inkongruence n Úkol pro skupiny: Sehrajte nebo popište interakci klient a terapeut nProblém nFobie z myší nDeprese nAlkoholismus nNevěra- partnerská terapie nPřístup nBehaviorismus a přidružené přístupy nPsychoanalýza, různé druhy nHumanistický přístup n