TÝM PEDAGOGOGŮ Z KATEDRY SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY PDF MU Sociální pedagogika a multikulturní výchova —MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA Multikulturní – přítomnost různých etnických, sociální a náboženských skupin —oblast praxe, edukační a osvětové činnosti – sbližování a spolupráce mezi etniky, národy, kulturami, rasami, různými skupinami, atd. —oblast infrastruktury – organizační a informační základna pro teorii, výzkum a realizaci —oblast výzkumu – multikulturní realita (užitečnost pro teorii i pro praxi) —oblast vědecké teorie, která se utváří napříč vědami — —Multikulturní výchova je příprava na sociální, politickou a ekonomickou realitu, kterou žáci prožívají v kulturně odlišných stycích s lidmi.[1] — [1] Encyclopedia of Educational Research, New York, 1982. — Multikulturní výchova —Příprava na sociální, politickou a ekonomickou realitu prostřednictvím vzdělávacích programů —Způsobilost lidí chápat a respektovat jiné kultury (migranti, příslušníci jiných národů, aj.) —(teorie v 50. a 60. letech – USA, vyhrocené rasové a etnické problémy, západní Evropa - migrace) —Multikulturní výchova — ve školách a v mimoškolní a volnočasové sféře (v současnosti u nás…) — —Multikulturní výchova označuje výchovu k mezikulturnímu porozumění — —Je to výchova, která podporuje kulturní pluralitu a mírové soužití v této pluralitě — —Termín multikulturní výchova vyjadřuje snahy prostřednictvím vzdělávacích programů vytvářet způsobilost lidí chápat a respektovat jiné kultury než svou vlastní. — —Multikulturní výchova má filozoficko – politický základ, filozoficky vychází z multikulturalismu, —který je vymezován jako —„ideál harmonické koexistence odlišných kulturních a etnických skupin v pluralitní společnosti“. — — Multikulturalismus ØKoexistence různých sociokulturních skupin ØSe specifickými systémy tradic, institucí, významů, hodnot,… ØMezi skupinami nemusí docházet k interakci či spolupráci — Vědecká základna —Může být tvořena —kulturní antropologií, —etnologií, —etnografií, —sociologií, —interkulturní psychologií, —etnopsychologií, —etnolingvistikou, —pedagogikou, sociální pedagogikou —sociální prací a sociální politikou, —legislativou, — tedy právem na udržování a rozvoj vlastní identity, právem na užívání vlastního jazyka a dostupnost vzdělání — Vědecká teorie oTransdisciplinární vědecká teorie, která se zabývá různými aspekty oV centrum pluralita světů, sociokulturních vzorců a komunikačních kódů oMožnosti přechodů a směny mezi relativně uzavřenými systémy — — Proces —Dynamická výměna kulturních statků —Vzájemné ovlivňování —Vznik nových systémů — — Společenský cíl —Úsilí o vytvoření pluralitní společnosti zahrnující množství sociokulturních skupin —Soužití je založeno na pojmech… §Respekt §Tolerance §Dialog §Konstruktivní spolupráce — Další pojmy —Diverzita – jinakost —Práce s diverzitou ve společnosti, ve škole,…ve veřejném prostoru —Důstojnost —Kultura uznání —Spiritualita —Axiologie —…. —Rasismus —Předsudky —Xenofobie —Antisemitismus —Holocaust —Extremismus —Útlak —…. — —Ve spojitosti se sociálním patologiemi — Kritické hlasy —Přirozený vývoj —Umělá věda —Náhražka etiky a filozofie —Popírání multikulturalismu —? — —Proč se multikulturní výchova stala součástí vzdělávání pedagogů v prostředí PdF MU? — —Změny ve společnosti, vývoj pro roce 1989, předsudky a xenofobie Rok 2000-2016 ØVzdělávací programy a projekty zaměřené na integraci menšin ØVznik Kabinetu MV na PdF MU (2002) ØMultikulturní výchova pro pedagogy jako reakce na společenské změny související s migrací, jinakostí a mnohonázorovostí Ø ØAktivní přístup studentů a učitelů ØAktivní přístup příslušníků různých menšin BEZ PRAXE NELZE MULTIKULTURNÍ VÝCHOVU ROZVÍJET Multikulturní výchova v přípravě pedagogů – propojení s projekty Katedry sociální pedagogiky PdF MU Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů —Specializace multikulturní výchova pro bakalářské i magisterské studium —Prakticky zaměřené předměty v prezenčním i kombinovaném studiu —Základy multikulturní výchovy – přednášky pro všechny studenty na PdF MU —Zapojení studentů do rozvojových projektů —Multikulturně zaměřené praxe —Stáže studentů Angolští a čeští studenti a pedagogové (2006, 2008 – 2012) Trendy oPodpora inkluze oInovace programů multikulturní výchovy oMotivace a aktivizace studentů směrem k multikulturním tématům – praxe i vědecké práce oProjekty zaměřené na podporu skupin se sociálním znevýhodňováním oPokračování v rozvojových projektech Výzkumy —Publikace pracovníků a studentů katedry —Zajímavé bakalářské a diplomové práce studentů PROČ JE DŮLEŽITÉ ROZVÍJET MULTIKULTURNÍ VÝCHOVU? Jinakost v prostředí Evropy —Evropské dějiny, dějiny exkluze (diskriminace, vyhnání, ničení.. ) —„Nemuset se bát být jiný“ (Adorno) —Heslo EU „jednota v různosti“ —„Union of diversity“ —Pluralismus jako hodnota (Lisabonská smlouva, 2) —Různost jako bohatství (Lisabonská smlouva, 3/3) — Úvaha —S pluralitou jsou také spojeny konflikty. —Viděno ze společenského hlediska však nejde primárně o to, abychom se vyhnuli konfliktům, —ale abychom dokázali s konflikty přiměřeně zacházet V situaci různosti a plurality vystupují otázky —„Kdo jsem?“ —„Jak se vyrovnám, jak zvládnu diverzitu?“ —Jde tedy o to, abychom dokázali v situaci plurality —rozvíjet identitu a zvládat diverzitu. —Vzdělávací zařízení stojí před těmito výzvami: — „Jak dokážeme zvládat situaci vzdělání, přitom abychom zvládali také rozdílnost, případně odlišnost?“ — „Jaký přínos zde může vykonat práce s rozvíjením identity mladých lidí?“ — „Jakým přínosem může být zacházení s růzností?“ —PROČ REALIZUJEME MULTIKULTURNÍ VÝCHOVU VE ŠKOLNÍM PROSTŘEDÍ? — Multikulturní lekce Dobrá škola vždy respektuje toho druhého, vytváří uznání vůči druhým —Dobrá škola se pozná podle toho, do jaké míry dokáže zacházet s pluralitou, mj. i s náboženskou pluralitou — Cílem je demokratická škola a přínos k humánnímu vzdělávání. —Perspektivy rozvoje školy: —Jak zacházíme ve škole s rozmanitostí a diverzitou? —Jak získají mladí lidé vědomí vlastní hodnoty před každým hodnocením? Jak začít s multikulturní výchovou ve škole. —Na počátku vycházet z vlastních zdrojů —Ze situace ve škole, ve třídě,... —Témata šikany, násilí, předsudků,...téma extremismu mezi dětmi,... — —Sebereflexe pedagogického pracovníka —Uvědomění si vlastních hodnot —Vlastních předsudků… — Pro inspiraci… —Studium prostředí —Literatura —Média —Programy, kurzy, zkušenosti z praxe, z terénu, studium prostředí, v které se nalézáme —Projekt (laický náčrt projektu) —Co je záměrem multikulturní výchovy? —Co je cílem multikulturní výchovy, čeho chci dosáhnout? —Dílčí cíle —Výstupy —Aktivity —Produkty — Aktivity —Hry —Beseda s hostem —Přednáška s prezentací —Diskuse —Využití médií – filmy, dokumenty, spoty, hudba, umění —Výukové lekce, worshopy —Dramatická výchova —Prezentace jednotlivých kultur —Zážitková pedagogika — Velmi přínosné —Dny rozmanitých kultur —Celodenní akce —Soutěže – výtvarné, aj. —Výzdoba třídy, školy,...vliv prostředí, v kterém se dítě nachází —Nápad, jednorázová aktivita —Kroužek —Měsíční akce, celoroční aktivita — … —Vytvořit si nápadník her —Databázi filmů, spotů, dokumentů, hudby,...literatury —Síť spolupracovníků, spolupracovat se školami, institucemi, dobrovolníky, studenty,... —Do veškerých činností zainteresovat děti —Webové stránky, prezentace, fotodokumentace —Školní časopis, ... —Výcvik v oblasti dramatické výchovy; Divadlo Fórum, Divadlo utlačovaných, Metody dramatické výchovy —Nebát se komunikovat s dětmi i s dospělými… — Témata multikulturní výchovy —Pluralitní a multikulturní společnost —Romové v kontextu současnosti —Menšiny —Migranti —Antisemitismus jako nejvytrvalejší zášť —Extremismus —Ageismus —Světová náboženství —Nová náboženská hnutí —Homosexuálně orientované skupiny —Diskriminace žen —… — Jinakost ve školním prostředí – Sním o škole, prof. Martin Jaggle —Sním —o škole, která je místem, kde se žije a učí, o škole, ve které má úcta k člověku přednost před jeho výkonem, ve které je možné člověkem být a člověkem se stávat. —Sním —o škole, která pomáhá unést obavy a probouzí netušené schopnosti, o škole, která přeje spolupráci a nepotřebuje konkurenci, o škole, která povzbuzuje zvědavost a zvídavost, ve které není strach z otázek a je prostor k objevování. —Sním —o škole, ve které je rovnováha mezi prací a hrou, aktivitou a zklidněním, všedním a slavnostním a ve které mají prostor i konflikty, o škole, která je přátelská k chybám a nedělá si nárok na dokonalost, o škole, která si je vědoma svých hranic a také je uznává. O škole, pro kterou se nežije, ale ve které je možné určitou část dne žít. Protože škola není život a ani není v životě tím „jediným“ a protože škola nemá právo život ovládat a řídit. —Katedra sociální pedagogiky PdF MU —Kabinet multikulturní výchovy PdF MU — — — —Lenka Gulová —gulova@ped.muni.cz