(No) future for evolving learning JOHN W. MORAVEC, Ph.D. @moravec shared at Masaryk University Brno 25 November 2019 Paradigma Doména 1.0 2.0 3.0 Základní vztahy Jednoduché Složité (komplexní) Složité kreativní (teleologické) Konceptualizace řádu Posloupná Heterarchická Úmyslná, samoorganizující se Vztahy částí Mechanické Holografické Synergické Pohled na svět Deterministický Neurčitý Návrh Kauzalita Přímočarý Vzájemný Protipříčinná Proces změny Shromáždění Ovlivňující změny Kreativní ničení Realita Objektivní Perspektivní Kontextové Místo Místní Globalizovaný Globalizováno Paradigma Doména 1.0 2.0 3.0 Škola 3.0 Základní vztahy Jednoduché Složité (komplexní) Složité kreativní (teleologické) Usnadňuje kreativitu Konceptualizace řádu Posloupná Heterarchická Úmyslná, samoorganizující se Zmocňuje všechny zúčastněné strany Vztahy částí Mechanické Holografické Synergické Buduje vztahy; umožňuje šťastnou náhodu Pohled na svět Deterministický Neurčitý Návrh Umožňuje návrhy Kauzalita Přímočarý Vzájemný Protipříčinná Adaptuje se, reaguje a předjednává Proces změny Shromáždění Ovlivňující změny Kreativní ničení Agilní (horlivá) schopnost pro znovuobjevení Realita Objektivní Perspektivní Kontextové Řemeslné aplikace Místo Místní Globalizovaný Globalizováno Zapojuje svět Tak co? Manifesto15.org Evoluce vzdělávání „Budoucnost už je tady, ale není rozprostřena stejnoměrně“ William Gibson Škola generace 1.0 nemůže vyučovat děti generace 3.0. Děti jsou taky lidi. Radost z toho, že se „sami rozhodnete skočit z útesu“, je zkušenost, kterou nemůžete nikdy získat, když vás pokaždé někdo postrčí. Nepřikládejme význam tomu, co měříme, ale měřme to, čeho si ceníme. Jestliže „technologie“ je odpovědí, jak zněla otázka? Digitální dovednosti jsou neviditelné a technologie ve škole by měly být také takové. Poznání nelze řídit. „Síť je učení“ George Siemens Budoucnost patří nerdům, podivínům (geeks), tvůrcům, snílkům a knowmádům. KNOWMAD QUALITIES Porušujte pravidla, ale nejdříve si ujasněte proč. Musíme a můžeme vybudovat na našich školách a v našich komunitách kulturu důvěry. Manifesto15.org