SOk752 Praxe v sociální práci Poznačit si hvězdičkou Pedagogická fakulta podzim 2019 Rozsah 0/1.8/1.8. 20 hodin. 5 kr. Ukončení: k. Vyučující Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející) Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící) Garance Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. Rozvrh seminárních/paralelních skupin SOk752/01: So 21. 9. 11:00–12:50 učebna 24, Pá 6. 12. 14:00–16:50 učebna 20, L. Gulová, M. Kurowski Omezení zápisu do předmětu Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud. Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/100, pouze zareg.: 0/100 Mateřské obory · Sociální pedagogika (program PdF, B-PD) Cíle předmětu Praxe v sociální práci vytváří prostor pro završení plné kvalifikace sociálního pedagoga, v rámci níž se kombinují dovednosti získané předchozím studiem. Studenti kombinovaného studia mají vzhledem k formě studia pouze minimální praxi, která zahrnuje 20 hodin vybrané praxe v rámci zvolené specializace. Výstupy z učení Student se bude bezproblémově orientovat ve službách vyplývajících ze zákona o sociálních službách č. 108/2006. Bude schopen aplikovat specifické metody a způsoby práce vlastní sociální práci a sociální pedagogice. Studenti se budou po absolvování praxe orientovat v nabídce možných pracovních příležitostí v oboru. Rozšíří si dovednosti v oblasti sociální práce a sociální pedagogiky. Student/ka prokáže dovednost výchovné práce prostřednictvím aplikace vhodného obsahu a adekvátních metod práce (sociálních a pedagogických). Reaguje přitom na určitou realitu, kterou se snaží ovlivnit (nebo přímo intervenovat) prostřednictvím vhodně zvolených strategií. Osnova Tato pedagogická praxe zahrnuje individuální praxi, což znamená, že studenti si vyberou zařízení, instituci nebo organizaci, kde budou sbírat poznatky a určité zkušenosti, které budou podrobně zaznamenávat do deníku praxe. Student/ka má možnost v jejím průběhu této praxe nahlédnout do vybrané sociální oblasti. Seznámí se s chodem zařízení nebo instituce, s prací s vybranou klientelou nebo s cílovou skupinou, se kterou pracuje vhodnými formami a metodami podle cíle zařízení. Jedná se o 4 hodiny přímé práce denně buď v průběhu celého týdne, nebo lze praxi rozdělit do bloků podle cílové skupiny, se kterou pracují (například se jedná o víkendové aktivity pro děti, mládež, dospělé nebo seniory), případně lze praxi rozdělit do celého semestru (jednalo by se o průběžnou praxi v rozsahu dvou až tří hodin týdně, kdy student dochází do vybraného zařízení, kde pracuje s klientelou). Studenti po dohodě s garanty praxe osloví zařízení, vyplní smlouvu o praxi a nastoupí na praxi s vybranou cílovou skupinou podle zaměření organizace, v které praxi vykonává. Literatura · Metody sociální práce: podklady ke stážím studentů a ke kazuistickým seminářům. · KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013. 147 s. ISBN 9788026205289. info · MACKOVÁ, Marie. Etika sociální práce a člověk v nouzi. 2006. info · MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale--" : dilemata práce s klienty v organizacích. Vyd. 1. Brno: Marek Zeman, 2004. 243 s. ISBN 8090307019. info · MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 380 s. ISBN 80-7178-548-2. info · ŘEZNÍČEK, Ivo. Metody sociální práce : podklady ke stážím studentů a ke kazuistickým seminářům. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. 75 s. ISBN 8085850001. info Výukové metody Individuální pedagogická praxe Metody hodnocení Aktivní účast, písemný záznam z praxe dle požadavků – deník praxe Informace učitele http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2106 Další komentáře Studijní materiály Předmět je vyučován každoročně. Předmět je zařazen také v obdobích akreditace podzim.