Název aktivity: Zavařujeme podzim Délka trvání aktivity: 30 minut Věk žáků: 6 – 7 let (družina) Počet žáků: 25 – 30 (neomezeno) Pomůcky: košíčky, pytlíky, velká láhev Místo: les, zahrada, park Vzdělávací cíl: Uvědomění si, jak se příroda na podzim mění a vybarvuje se. Popis aktivity: S dětmi se vypravíme na procházku do lesa (zahrady, parku, …). Při pozorování přírody je úkolem dětí nasbírat co nejbarevnější dary přírody (kaštany, žaludy, šišky, šípky, listí různých barev…). Děti mohou pracovat jednotlivě nebo se mohou rozdělit do skupin a ty mohou soutěžit v tom, kdo nasbírá nejvíce přírodnin, nejbarevnějších pokladů … Poté si s dětmi společně povídáme o tom, co našly. Část nalezených přírodnin si děti následně naskládají do velkých sklenic a podzim si tím „zavaří“. Z listů si mohou vytvořit Podzimníčka. Zdroje: Iva Ivičičová[1] Název aktivity: Barvy podzimu Délka trvání aktivity: 20 minut Věk žáků: 6 – 9 let (družina) Počet žáků: 8 – 30 Pomůcky: Místo: ohraničená část lesa, zahrady, parku Vzdělávací cíl: Poznávání přírody. Popis aktivity: Děti jsou rozděleny do skupinek. Každá skupina dostane přiřazenou jednu barvu podzimu. Během 10 minut se skupinky dětí snaží nasbírat co nejvíce listů, plodů, květů, které mají jejich barvu. Vítězí skupina s největším množstvím přírodnin[2] . S nasbíraných přírodnin mohou děti poskládat obrázky nebo mohou být použity k dalšímu tvoření ve třídě. Hra lze připravit i pro jednotlivce. Zdroje: Vlastní Název aktivity: Botanický expert Délka trvání aktivity: 30 minut Věk žáků: 6 – 9 let (družina) Počet žáků: 8 – 30 Pomůcky: kartičky s čísly 1-20, kapesní atlasy rostlin (případně připravené kartičky s popisy rostlin a stromů – pro menší děti), seznam názvů označených rostlin, papír a tužka pro skupinu Místo: ohraničená část lesa, zahrady, parku, louky. Umístění čísel k vybraným rostlinám a stromům. Vzdělávací cíl: Poznávání přírody. Popis aktivity: Označíme kartičkami s čísly stromy a rostliny. Pozveme skupinky expertů (děti), které mají zjistit správné názvy. Každá skupinka dostane papír, tužku, seznam názvů rostlin a kapesní atlas rostlin. Během 20 minut obejdou celé území a do svých přehledů uvedou ke každému názvu rostliny odpovídající číslo. Po časovém limitu se všichni sejdou na výchozím místě. Vedoucí přečte správné názvy květin a skupiny si přidělí body za správné odpovědi. Vítězí skupina s nejvíce body. Hra lze připravit i pro jednotlivce. Zdroje: Neuman, J.: Dobrodružné hry a cvičení v přírodě, str. 281 ________________________________ Zavařený podzim je moc krásná aktivita, která umožňuje dětem si vybrat a radovat se z toho bohatství, co kolem nás na podzim je. Doporučila bych tedy nebrat dětem radost a schopnost vidět krásu tím, že soutěží v tom, kdo nasbírá nejvíc přírodnin... Třeba by byla cesta, aby každé dítě představilo tři z pokladů, které se rozhodlo "zavařit" a tím se podělit o hodnotu, kterou dává svým objevům a podpořit tak děti v jejich senzitivitě a schopnosti se podělit o krásu, kterou vnímají kolem sebe ;) Barevná podzimní škála se mi líbí z toho důvodu, že děti se často diví kolik barev a jejich odstínů lze kolem nasbírat. Podobně jako v předchozí aktivitě bych doporučila poupravit činnost ze soutěže na spolupráci - např. lepit přírodniny na šaty "Paní Duhy" nebo velkého podzimního deštníku apod. Jsem přesvědčená, že pro děti uváděného věku je i toto společné tvoření dostatečnou motivací ;)