Blok výuky 11. 11. 2019 Práce s četbou BERGER: POZVÁNÍ DO SOCIOLOGIE SKYFOLDING – „pomocné lešení“ k četbě versus ZODPOVĚZENÍ ÚKOLŮ ------------------------------------------------ ZODPOVĚZENÍ ÚKOLŮ 1. Člověk ve společnosti – „společnost jako vězení“ 2. Společnost v člověku – „společnost jako loutkové divadlo“ 3. Společnost jako drama – „společnost jako divadlo s otevřeným koncem“ ZPŮSOB ZODPOVĚZENÍ ÚKOLŮ: Vše dokumentujte na citátech či zmíněných příkladech textu, dokládejte na vámi vybraných příkladech. KONEČNÝ CÍL CELÉ DISKUSE: 1. Definujte třemi souvětími každou kapitolu? 2. Jak tyto definice spolu souvisí / co nám říká o vztahu společnosti a člověka? 3. Zajímají nás tři významné pojmy: identita, komunikace, konstruktivismus IDENTITA – jak se utváří? jak se udržuje? jak se proměňuje? co to vlastně je? KOMUNIKACE – kdy probíhá? jak probíhá? jakou má souvislost s utvářením identity? jak souvisí se společností jako vězením / jako loutkový divadlem / jako divadlem s otevřeným koncem? (upozornění: o komunikaci se v textu explicitně téměř nemluví, přesto je tam přítomné) KONSTRUKTIVISMUS - co je ve vztahu společnost člověk konstruováno? jak je „to“ konstruováno? jaké mechanismy konstrukce jsou užívány? Opakování konstruktivismus: Teorie poznání (epistemologie) objektivismus x experiencialismus (zkušenostní realismus) poznání jako kopírování světa x poznání jako cílesledné jednání (jednání, které sleduje cíl, vytyčuje cíl a snaží se ho docílit) Jakou roli hraje konstruktivismus v cílesledném jednání? Dnes: Jakou roli hraje konstruktivismus ve vztahu člověk – společnost??