Blok výuky 11. 11. 2019 SKYFOLDING – „pomocné lešení“ k četbě a. ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI – „SPOLEČNOST JAKO VĚZENÍ“ hlavní pojmy: · sociální role · sociální kontrola · stratifikace · instituce · identita Jaký je vztah mezi sociální rolí, sociální kontrolou a stratifikací? Co je produktem procesu, v níž hrajeme určité role, jsme okolím kontrolováni a zařazováni na určitou úroveň? Jakou roli v tom hrají instituce? b. SPOLEČNOST V ČLOVĚKU – „SPOLEČNOST JAKO LOUTKOVÉ DIVADLO“ hlavní pojmy: · sociální role · přijímání role druhé · přijímání rolí druhých jako utváření vlastního já · udržování identity · sociologie vědění · referenční skupina Jak se postupně buduje představa vlastního já? Jakou roli v tom hraje tzv. „zobecněný druhý“? (Jak byste laickými slovy vysvětlili roli „zobecněného druhého“? Které jiné procesy jsou důležitější v procesu utváření já? Co je to identita? Jak s identita udržuje? c. SPOLEČNOST JAKO DRAMA – „SPOLEČNOST JAKO DIVADLO S OTEVŘENÝM KONCEM“ hlavní pojmy: · věda (pozitivismus x svoboda) · překonání „samozřejmého světa“ · charizma a rutinizace (Weber) · pletihra (ploy) a její vztah k sociálním rolím · extáze jako únik ze sociální rutiny · hra (homo ludens) Proč je těžké, aby věda popsala svobodný akt? Proč je nutné, aby součástí světa byl i svobodný akt? Jaký je vztah mezi sociálními rolemi a etikou? Co znamená, že nejsme schopni žít ve světě, který je naprosto svobodný? Co vnáší do sociálně strukturovaného světa hra a extáze (definovaná ve smyslu „čin, který překračuje sociální rutinu“)?