Poznávání světa (nejen) v psychologii Paradigmata v psychologii n W. Stern rozlišil dvě základní paradigmata v psych. osobnosti: n n Nomotetické (generalizující) – snaží se formulovat obecné principy a zákony, vystihuje to, co je společné všem lidem, ztrácí se zřetel k individualitě. n Kvantitativní výzkum n n Idiografické (individualizující) – snaží se popsat jedince, vystihnout jedinečné. n Kvalitativní výzkum n n Cvičení – vymyslet příklady nomotetických a idiografických tvrzení, které popisují lidské chování, jednání, prožívání. Folková psychologie = laická, lidová psychologie, implicitní psychologické teorie Východiska folkové psychologie: • Člověk disponuje značným množstvím sdílených znalostí o světě, které mu umožňují anticipovat události a být v interakci s druhými lidmi. • Lidé mají obecně tendenci hledat a nacházet kauzalitu ve vztazích mezi prvky událostí. Souvisí s tzv. common sense = zdravým rozumem, laickým, selským rozumem. Do laického rozumu patří naše implicitní znalosti, vědomosti o jednotlivých oblastech světa a života (různé obory – fyzika, chemie…psychologie). Common sense Bezprostřední, nevědecké, přirozené poznání světa Předpoklad o sdílení stejného CS V komunikace obvykle latentně přítomno, nesděluje se, neřeší V novodobé filozofii se objevuje u Husserla – zkoumání přirozeného světa „Lebenswelt“ x vědecká abstrakce CS je reálný=založený na hmotných objektech a holistický=propojenost všech běžných pojmů Folková psychologie Jak se vytváří vědomosti laické psychologie? • pozorování chování druhých lidí • pozorování vlastního chování a prožívání • zobecnění postřehů o lidském chování • zobecnění postřehů o vlastnostech osobnosti a o lidské psychice Popularizace poznatků vědecké psychologie ovlivňuje vývoj folkové psychologie!!! Cvičení n Pokuste se ve skupinkách vymyslet několik rozdílů mezi vědeckou a folkovou psychologií. Co je to zásadní, v čem se liší? Folková x vědecká psychologie nZabývá se jen tím, co je nutné nebo naléhavé pro život společnosti nMentální logika – promítání mimoracionálních postupů do zpracování informací nBěžný jazyk, pojmy se nedefinují nIdiografická nNormativně zabarvená nSingularismus – rozpory mezi poznatky se nelibě nesou nZávěry na základě jednotlivostí nVšestranné systematické studium předmětu bádání nPostupy, jejich norma je dána formální logikou nPřesné vymezení pojmů, definice nNomotetická nNehodnotící nPluralistická nOpakovatelnost, ověřitelnost, validita výsledků n George Kelly Filozofická východiska nObjektivní realita existuje, ale různí lidé ji percipují různým způsobem nTeorie konstruktů hledá způsob, jak lidé percipují a interpretují své životní zkušenosti (aby porozuměli životu) nRealita je to, co chápeme (konstruujeme) jako realitu nTeorii alternativních konstruktů zakládá na spojení svobody a determinismu nDeterminismus a svoboda jsou neoddělitelné Člověk jako vědec nČlověk si stejně jako vědec vytváří své pracovní hypotézy o realitě nPomocí těchto hypotéz se pak snaží anticipovat a řídit životní události nPohled na všechny osoby jako na vědce vede k významným důsledkům nLidé jsou orientováni spíše na budoucí, než na minulé či současné události jejich života nLidé se vyznačují tendencí i schopností spíše prostředí aktivně zpracovávat, než na ně pasivně odpovídat nPro život člověka je příznačné neustálé úsilí dávat hmotnému světu zkušeností smysl nTato životní kvalita mu umožňuje vytvářet svůj vlastní osud Jak konstrukty odhalit dle Kellyho – REP test nAutor teorie PCP (personal construct psychology) v 50. letech 20. st. nAplikace v psychoterapii i ve školství nTest repertoáru konstruktů rolí nPrimárně určeno ke zmapování interpersonálního světa nSeznam významných osob nPorovnání dvojic v trojici nKonstrukt x kontrast n Rep Grid