KONSTRUKTIVISMUS Od objektivismu k experiencialismu Radim Šíp Dva přístupy k poznání •TRANSMISIVISMUS – transmisivní předávání informací • • •vs. • • •KONSTRUKTIVISMUS – konstruktivistické budování informací Mentální obrázek (propozice, abstrkaktní symbol) Skutečnost Znalost = Pravda = korespondence mentálního obrázku a skutečnosti •Zahlédnout •Vyjádřit •NĚCO • • • • • SKUTEČNOST Poznatek = osobní znalost, dovednost Pravda = klíč zapadne do zámku, odemkne ho a otevřou se dveře Znalost = klíč + zámek + otevření dveří Vnější materiální podmínky (změny ve vnějším prostředí) Související obrázek Výsledek obrázku pro mark johnson Výsledek obrázku pro philosophy in the flesh • • Mark Johnson + George Lakoff •Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its Challange to Western Thought •Filozofie tělem oděná: Výzvy vtělesněné mysli pro západní myšlení • •filozofie není odtělesněná, není abstraktním myšlením •základní myšlenky filozofie jsou postaveny metaforách •metafory jsou vždy ukotvené v lidské tělesnosti •metafory jsou kognitivní nástroje • • Metafora = kognitivní nástroj •Tradiční metafora • •zahlédnutí / pochopit • •zahlédnu objekt •chápu se objektu Uchopit NĚCO Pochopit Mentální obrázek (propozice, abstrkaktní symbol) Skutečnost Znalost = Pravda = korespondence mentálního obrázku a skutečnosti •Zahlédnout •Vyjádřit •NĚCO • • • • • SKUTEČNOST •ZNALOST = • •mentální objekt, kterého jsme se „chopili“ a můžeme s ním mentálně manipulovat, vyjádřit jej v propozici a tuto propozici poměřit se skutečností • •KATEGROZIZACE = uchopování abstraktních symbolů Metafora = kognitivní nástroj •Alternativní metafora • •poznání = jednání / odemykání dveří • •jednám a dosahuji cíle •(= odemknout a otevřít dveře) • Poznatek = osobní znalost, dovednost Pravda = klíč zapadne do zámku, odemkne ho a otevřou se dveře Znalost = klíč + zámek + otevření dveří Vnější materiální podmínky (změny ve vnějším prostředí) Poznatek = klíč Představa otvírání dveří Klíč = představa použití luku a šípu k zastřelení zvířete Luk a šíp + zvíře = zámek vnější materiální podmínky vlastnost enviromentu lidský artefakt Mrtvý jelen = otevření dveří / znak že poznatek a vnější materiální podmínky do sebe zapadly •ČTYŘI ROVINY ZNALOSTI • • 1) INTERAKCÍ • • 2) TĚLESNÝCH ZMĚN (systém převodních mechanismů a záznamu) • 3) ZMĚN VNĚJŠÍHO PROSTŘEDÍ (systém záznamu) • 4) ZMĚN POZNATKOVÉ ROVINY • • 2–4 = roviny, do kterých se zapisují změny způsobené rovinou interakcí • • •ZNALOST = • •časově omezené sjednocení všech čtyř rovin, které se projevuje jednáním, v němž je dosaženo cíle • objektivismus vs. experiencialismus •myšlení = manipulace s abstraktními symboly •symboly jsou nezávislé na těle •jsou to „atomy“ •symboly se skládají v komplexnější obraz •komplexní obraz zrcadlí skutečnost • • • • • •myšlení je závislé na těle •myšlení je řízené procesem metaforizace •myšlení je gestaltové (nelze jej rozložit na „atomy“) •myšlení je strukturováno ekologicky (závisí na celkové struktuře gestaltu) Transmise vs. konstruktivismus •myšlení = manipulace se symboly •symboly jsou nezávislé na jedinci •přenos hotových poznatků •pasivní přijímání se informací •hlavním „nástrojem“ paměť • • • • • •myšlení = vtělesněné jednání = interakce •jednání ovlivňuje to, co a jak poznáváme •konstruování poznatků •aktivní zmocňování se informací