SOCIÁLNÍ PERCEPCE Centrum aktivit POKYNY ➔Na každé z následujících stránek najdete otázku či úkol, který budete ve skupině řešit. Vyřešte nejprve jeden úkol, než postoupíte k dalšímu. ➔Najdete tu také přibližný čas, který máte úkolu věnovat. Ten se pokuste dodržet. ➔Každý z vás bude potřebovat tužku a papír. ➔Odpovědi, na které v debatě přijdete, si jako skupina zapište, abyste je mohli později sdílet s ostatními. ➔Než se do toho pustíte, rozdělte si role: ◆časopes - hlídá čas, rozhoduje, jestli je efektivní se tématu ještě dále věnovat, nebo se může jít dál ◆moderátor - hlídá, aby se všichni dostali ke slovu a aby se drželi věci ◆zapisovatel - vybírá z debaty to podstatné a zapisuje to 1. PRVNÍ DOJEM Vzpomeňte si na situaci (lépe čerstvou), kdy jste se potkali s někým novým. Odpovězte na následující otázky nejprve každý sám 1.Za jak dlouho vznikl váš první dojem? 2.Co konkrétně tento první dojem obsahuje? Které kvality posuzujete? Na základě odpovědí na otázku dvě diskutujte, proč jsou to právě tyto kvality. (nezapomeňte na evoluci :-) 7 minut 2. PRVNÍ a další DOJEM Napište seznam všech okolností a kontextů, které ovlivňují to, jaký dojem si o někom utvoříme. Vezměte v potaz: - vnější okolnosti - fyzické i sociální - osobnost vnímajícího - osobnost vnímaného 10 min 3. OKOLNOSTI A JEJICH VLIV 1.Z odpovědí k předchozímu úkolu vyberte nejméně 3 vnější a 3 vycházející z osobnosti vnímajícího a k nim napište příklad jejich konkrétních účinků, úsudků. Příklad: Zjistíme-li o někom, že mu nejde matematika, máme tendenci posuzovat ho jako celkově ne moc chytrého. 2.Dokážete říci, jak moc relevantní (pravdivé) tyto úsudky jsou? Co to ovlivňuje? 7 min 4. LIDOVÁ MOUDROST Dejte dohromady seznam všech rčení a lidových “moudrostí” spojujících vzhled člověka s jeho vlastnostmi či kvalitami. Jak moc jim “věříte”? max. 5 min 5. POTŘEBA TŘÍDĚNÍ? Proč vůbec máme potřebu lidi posuzovat, hodnotit a třídit do různých kategorií? A máme ji vůbec? Při odpovědi vás mohou inspirovat slova přežití, potřeby, emoce... 5 min 6. JINAKOST 1.Jak vnímáme jinakost? 2.Která jinakost nám vadí a která ne? 3.Proč nám některé druhy odlišností, jinakosti mohou vadit, mohou nás dráždit? max. 10 min 7. PŘEDSUDKY Na základě předchozích otázek a odpovědí zkuste formulovat hypotézu vzniku předsudků. Tedy proč a jak vznikají předsudky? 5 min