Kognitivní schopnosti a jejich zhodnocení v kulturně rozmanité společnosti Denisa Denglerová Kognitivní procesy – co je ovlivňuje? •Pozornost •Závislost pozornosti na okolí – pozornost jako konstrukce reality – Broadbentův filtr,… •Kulturní kontext pozornosti – Nisbett, Masuda a jejich experimenty • •Percepce •Percepce a její kulturní koncept – otázka vnímání barev, souvislost jazyka a vnímání, doklad konstruované percepce •Orientace v prostoru Kategorizace jako cesta k uchopení reality •Taxonomická kategorizace – objekty jsou si podobné nějakou svou vlastností, která je pro ně typická •Kontextová kategorizace – seskupuje objekty na základě přirozených vztahů, které mezi sebou objekty mají •Interkulturní rozdíly v kategorizaci Inteligence •Co je to inteligence? Různá pojetí inteligence •Psychometrické pojetí inteligence •Biologické pojetí inteligence •Pojetí inteligence vycházející z procesu učení •Kontextové (environmentální) pojetí inteligence •Systémové pojetí inteligence •Kulturní kontext •Cattel •Flynnův efekt •On-line prostředí Zdroje •https://www.researchgate.net/figure/Still-photo-from-animated-underwater-vignette_fig6_10579289 •Richard Nisbett - The Psychology of Thinking https://www.youtube.com/watch?v=XKm4VoExc0Q •Denisa Denglerová: Testování kognitivních schopností u dětí v kulturně rozmanité společnosti (2015) – první tři kapitoly • Principy spravedlivého testování •Obzvlášť důležité při testování inteligence – při interpretaci nízkých výsledků možnost záměny s nepodnětným/sociálně znevýhodňujícím prostředím. •Mateřský jazyk!!! •Přítomno i v neverbálních testech •Historicky již v USA na počátku 20. století (Indián nepozná na obrázku bicykl, považuje ho za divného koně apod.) •V našich testech stále přítomno, děti mohou být vylučovány ze společného vzdělávání. WISCIII – nejrozšířenější k testování inteligence dětí 6-16 let Který obrázek patří do prázdného pole? Zkušenost s ledničkou je nezbytná… Screen-Shot-2012-05-30-at-6.15.21-PM.png Který obrázek z vrchního řádku patří k obrázku ze spodního řádku? pc16.jpg Co na obrázku chybí? (Test pro předškolní děti a 1. stupeň ZŠ) • free-wppsi-4-test-question.jpg Otvor v píšťalce J •dítě musí obrázek nejprve správně identifikovat (a výrazně větší šanci poznat píšťalku bude mít např. dítě fotbalového trenéra) •potom si vzpomenout (nebo odhalit, což ale považujeme v této věkové skupině za velmi nepravděpodobné), že píšťalka, aby fungovala, musí disponovat otvorem, kterým proudí vzduch •Všechny tři obrázky tedy ve skutečnosti testují znalosti, které děti mají se světem. Problém je v tom, že nevíme, jestli vybrané obrázky opravdu reprezentují ten svět, který testované dítě obklopuje, s kterým se běžně setkává a z kterého má tedy příležitost se učit.