Zkušenost, Existence a smysl života Humanistická, konstruktivistická a pozitivní psychologie Psychologie – paradox objektu zkoumání Závist vůči ostatním „vědeckým“ disciplínám - predikce, kontrola, objektivita Ale základní princip lidské psychiky je, že je vědomá – vědomí sama sebe umožňuje jiný přístup Člověka nemusíme dávat po mikroskop, můžeme se ho zeptat – jiná vědeckost, než má fyzika nebo chemie Humanistické předměty zkoumání: svobodná vůle, imaginace, introspekce Otázky: Co je štěstí? Co je smyslem života? Zdroje Fenomenologie – Brentano, Husserl: vědomá zkušenost, všechno je pouze ve zkušenosti a nikdy mimo, zkoumat strukturu zkušenosti a to jak uchopuje věci kolem (objekty) Talmud: Věci nevidíme, jaké jsou. Vidíme je takové, jací jsme my. Existencialismus: Sartre, Heidegger, Binswnager, Boss „Konkrétní a specifický způsob bytí člověka, v konkrétním čase a prostoru – je existence“ Člověk je ve světě, na omezený čas. Jaké jsou jeho základní možnosti a nutnosti? Co prožívá? Jak se cítí? Otázky: - metody zkoumání Jaké možnosti a metody zkoumání měli fenomenologové a existencialisté? Jak může být takový přístup vědecký Struktura – humanisticky zaměřené moderní teorie: I. Optimistický humanismus II. Moderní humanistické teorie III. Konstruktivimus Ad. I. Optimistický Humanismus Zpochybnění principů humanity po 2. světové válce Jaká je povaha člověk? Jak se člověk chová, vystaven nelidským podmínkám? Jaký má život smysl? Odklon od psychologie, která si myslí, že člověk pochází z bílé krysy a) Smysl života – V. E. Frankl - fotka Zážitek bezesmyslnosti – Vídeň, Nietzsche Zážitek koncentračního tábora – fotka Pojmy: noogenní neuróza, existenciální vakuum, nedělní neuróza Vůle ke smyslu – ptát se jaký má život smysl, jaký smysl mu dám Tři možnosti: čin, zážitek, utrpení Lidská svoboda – socha svobody x soch zodpovědnosti Logoterapie https://www.ted.com/talks/viktor_frankl_youth_in_search_of_meaning b) Abraham Maslow: Člověk je v zásadě dobrý, má svobodnou vůli Teorie motivace Pyramida potřeb a její vysvětlení: nejvyšší potřeba je sebereaůizace/ sebeaktualizace D- potřeby, B- potřeby Naplnění nemusí být 100 procent, chování je pravděpodobně mnoho/motivové c) Carl Rogers – skupiny encounters – kritika klasické psychoterapie Bezpodmínečné přijetí sebe – autenticita, kongruence. Jaké jsou podmínky? Jak vést ostatní, jak vést terapii? „Dříve jsem se ptal: Jak mohu vyléčit či změnit tohoto člověka? Dnes bych tuto otázku položil jinak: Jak mohu vytvořit vztah, který tento člověk může využít pro svůj osobní růst?“ On Becoming a Person, 1961 Konstruktivismus – George Kelly – svět je systém konstruktů, testování hypotéz, alternativní konstruktivismus REP test