Aktivizace v praxi ÒNa počátku je důležité poznat prostředí, vyzpovídat pracovníky, pokud je to možné, pozorovat klienty při činnostech ÒVe spolupráci s pracovníky, které Vám zařízení doporučí vytvoříte návrh možných činnosti ÒVytvořit si harmonogram, rozvrhnout činnosti ÒVyužít předvánoční období ÒNabídnout to, co umíte ÒNebát se stáří, je to něco velmi přirozeného ÒBrát to jako výzvu ÒZjistit, jak je to s materiálním vybavením ÒMožné získat základní materiál z katedry, pokud potřebujete něco speciálního (není to moc drahé), lze se domluvit na financování ÒZvolit užitečné praktické věci, například vybrat tvorbu výrobků, které senioři mohou uplatnit, darovat, které je budou těšit (příklad vánoce – svícen, balení dárků, vánoční hvězdy atd.) ÒZařadit zábavné činnosti spojené s hudbou, se zpěvem, soutěže, hry… ÒVyzkoušet praktická cvičení – př. procvičování paměti (velmi důležité, velké množství technik a pomůcek, př. myšlenkové mapy) ÒPokud máte zkušenost – jednoduchá fyzická procvičování, taneční večer…. Ò ÒLidé mají vztah k cestování, cestovatelské zážitky, kvízy spojené ze zeměpisnými a historickými tématy ÒVytvořit přednášku nebo spíše povídání o tom, jak žije dnešní generace mladých a jak žili oni když byli mladí ÒDá se propojit s reminiscenčními technikami…začít úplně jednoduše, pokud jsou ochotni, pracovat s jejich předměty – fotografie, drobnosti – šátek, knoflík, šperk, voňavka…vybrat téma pro aktivitu se vzpomínkami…jak se pracovalo, jak se trávil čas, jak se studovalo, co bylo těžké, …jak se lidé seznamovali, jak se žilo v rodinách Òwww.jaktak.cz Òwww.vytvarka.eu Òwww.tvorivyamos.cz Ò ÒNejrůznější stránky, náměty, myslet na užitečnost technik, procvičování jemné motoriky (stříhání, lepení, skládání….) ÒPříklad – svícen z DVD, svícen z jablka, …. ÒVycházet z vlastních dovedností ÒZjistit, o co by senioři měli zájem Ò…případně co by doporučovali zaměstnanci Òpř. 100let výročí republiky ÒNedávné výročí založení českých legií (legie100) ÒVyužít dušičky, advent atd. Ò ÒExistuje mnoho technik, kterými lze trénovat paměť Významnou pomuckou pro lepší zapamatování informací mohou být paměťové techniky (mnemotechniky), které jsou vhodné především u zdravých seniorů ÒMnemotechniky umožní přesun informací z krátkodobé do dlouhodobé paměti, odkud mohou být podle potřeby vyvolány. ÒDíky mnemotechnikám můžeme být schopni zapamatovat si opravdu enormní množství informací ÒMezi nejpoužívanější mnemotechniky řadíme například techniku loci, techniku symbolu, kategorizaci, metodu klícových slov a zapamatování pomocí příběhu. ÒPředstavte si krátkou cestu, kterou pravidelně chodíte (např. z pokoje do zahrady, do obchodu, do jídelny) a najděte si deset míst, které potkáváte po cestě a vyjmenujte si je, neustále je opakujte, až si je zapamatujete, pak k nim přiřaďte těchto deset slov nebo procesů Ò1. kytice růží, 2. kniha, 3. maminčiny narozeniny, 4. Adina Mandlová, 5. početní příklady, 6. Francie, 7. přátelství, 8. přijede k nám teta, 9. sklenice medu, 10. noha ÒNeustále se procházejte po cestě, dokud si nebudete umět snadno pojmy s jednotlivými místy spojit a bez chyb je pojmenovat. ÒAž si seznam dobře zapamatujete, zkuste jít cestu pozpátku. S deseti místy si spojte deset slov. Ò Ò ÒTechnika je ukázková, lze ji různě obměňovat, podle nároků klientů ÒPříběh si lépe zapamatujeme než jednotlivé pojmy, čísla nebo vzorce. ÒVytvořte z těchto slov krátký příběh….hruška, jízdenka, kočka, láska, jídelna, kniha ÒPříběh může být bláznivý, příběh si zapište a zapamatujte…pojmy si budete lépe pamatovat ÒZapamatování čísel Ò5697521475357….zakryjte a zjistěte, kolik si pamatujete čísel ÒVezměte si číslice 0 až 9 a pro každou vymyslete symbol, který Vám ho bude připomínat…vejce O, hůl pro 1, labuť pro 2, želízka pro 3, loď pro 4, těhotná žena pro 5, sloní chobot pro 6, kosa pro 7, přesýpací hodiny pro 8 a devět kuželek pro 9. ÒKombinaci čísel si dobře pamatujte….například rok narození 1918…vejce, kuželky, vejce, přesýpací hodiny…na základě těchto slov si vytvořte příběh, čím nejobvyklejší, tím si ho lépe zapamatujete…pak už ho nezapomenete, stačí si ho vybavit, vybavíte si rok narození. ÒS běžnými předměty…skupinka účastníků, na každého kolem pět předmětů, vloží se do sáčku, položí na stůl….vzbudit zvědavost, co tam může být…každý účastník si sáhne do sáčku, popíše předmět, nechat kolovat…hádat…pak se všechny předměty vyloží na stůl…účastníci se snaží je zapamatovat…zavřou oči, dva předměty se odstraní, snaží se hádat, které to byly…lze různé varianty…vymyslet si příběhy k předmětům…atd. ÒPak se všechny znovu položí na stůl, pojmenují a vloží do sáčku….různé tematické celky – dílna, kuchyně, koupelna…oblečení ÒKaždý člověk potřebuje pocit blízkosti a pozornosti – dotyky, komunikace, setkávání. ÒČtyři pilíře setkávání – dotyk (kůže na kůži), emoční sblížení, verbální a neverbální komunikace, soustředěná pozornost (rozdíl mezi běžným klientem a klientem s demencí /nepřetěžovat/ ÒKrátkodobá aktivizace ÒMontessori jednotka „Roční období“ ÒProžít charakter aktuálního ročního období ÒUdržet si vědomí průběhu roku, měsíc, den..poznat a pojmenovat roční dobu a přiřadit k ní rituály, činnosti…Povzbudit komunikaci, zlepšit nalézání slov…sociální interakce..trénink paměti, práce se vzpomínkami, podpora jemné motoriky, tužka, psaní ÒMateriál – listy kalendáře Roční období Montessori, barevný papír – charakteristický pro roční období, tužky. ÒUvítání – každého jednotlivě (dotyky, oční kontakty, slovní sblížení) ÒProhlídka kalendáře, přiřazení příslušných karet o ročních obdobích, pojmenovat dny ÒProč se listopadu přiřazuje žlutá, hnědá…kladení otázek…co se dělá na podzim…jaká jídla, zvyky, co jste dělali…může se udělat výstavka barev, listí….Závěrečný pohovor…. ÒTémata – podzimní povídky….opět orientace v době, slovní zásoba, komunikace, kontakt… ÒMateriál – báseň, povídka, hrozny nebo jablka, švestky…. ÒVybrat si báseň, povídku…přečíst, zopakovat s účastníky, vyprávět znova….položit šest otázek ÒKonzumace ovoce ÒRozloučit se, kontakt, poděkování… ÒPotvrzení identity, kontinuity života, bilance ÒZaměstnávají myšlení a paměť, jsou aktivní, procvičují mozek ÒUspokojují potřebu předat zkušenosti mladším, prohloubení mezilidských vztahů ÒVzpomínání usnadňuje komunikace, stimuluje kontakty, ovlivňuje vztahy, setkávání ve skupině, nová přátelství, překonání izolace ÒNapomáhá vyrovnat se se změnami, třeba i s humorem ÒRole vypravěče – sebevědomí, moudrost ÒVnímání přináší prožitky dávných situací… ÒUvolnění energie a emocí ÒTvorba, vymanění ze stereotypů ÒZapojení rodin, dobrovolníků, pracovníků…komunity ÒIndividuální vzpomínání ÒVýběr účastníků pro vzpomínání ve skupině…od náhodného losování, pak podle místa narození, kraje, abecedy…ale i tematicky – věk, profese….bydliště…lze i ve spontánně vzniklých skupinách ÒOtevřené reminiscenční skupiny ÒAktivity podle cíle – rekapitulace života, expresivní vyjádření emocí, otevření se, předávání zkušeností ÒAktivity podle použitých prostředků – verbální (vyprávění ve skupině, zpěv písní, recitace básní, hraní rolí, hraní divadla, psaní deníků, zápisky….paměti, knihy života ÒTiché vnímání – fotografie, pohlednice, staré časopisy, obaly desek… ÒSledování starých filmů ÒNaslouchání hudbě, hra na hudební nástroj ÒAktivní výtvarná tvorba – vzpomínkové krabice, koláže, kresba, modelování ÒPečení – vaření…různé druhy pracovních činnosti ÒPantomimické hry ÒNeverbální divadlo, tanec ÒOblékání starých kostýmů, doplňků… ÒVycházky a výlety po stopách vzpomínek…. ÒNemateriální – zážitek, úleva, spokojenost, nové vztahy, ochota naslouchat druhým, zvídavost ÒMateriální – knihy života, vzpomínkové krabice, koláže, výstavy, nástěnky,…kreativita, pomůcky, materiál ÒZnalost historie…příklad, sestavení časové osy ÒTematizace prostoru – zútulnění prostředí domova, pokoje… ÒUmění rozhovoru – příprava pracovníka, hluboké soustředění, navázání kontaktu, projevování zájmu, kladení otázek, reflektování zjištěného…dát dostatek času, hodně velkou podporu, nápovědu ÒVzpomínkové podněty – staré filmy, hudba, knihy, pudřenka, voňavka, fotografie, …staré receptury…tanec…vůně – koření (v krabičkách, hádat, co je to za koření…) ÒStruktura a průběh skupiny ÒCíle skupiny ÒMotivace seniorů ÒProstorové uspořádání ÒTémata skupinových rozhovorů ÒKomunikace ve skupině, dovednosti facilitátora ÒProblematické situace, konflikty, reakce ÒSpojitost s dramatickou výchovou…. ÒKnihy života ÒMapy života ÒVýstavy….. ÒStarý člověk potřebuje, abychom se zastavili, dokázali mu darovat svůj čas a naslouchat jeho životnímu příběhu. ÒJde o respekt, o důstojnost, o to, že pro druhé něco znamenáme….